Flot HD grafik
God anvendelse af gamepaddens skærm
Meget tæt på Xbox og PlayStation versionerne
Minimalt tab af framerate
For få mennesker der spille multiplayer
Køb Call of Duty Black Ops II hos vore partnere:

Call of Duty: Black Ops II til PC, Xbox 360 og PlayStation 3 er et monster hit. Activision kunne efter 15 dage fortælle, at de havde solgt Black Ops II spil for, og hold nu fast, en milliard dollars! Med så massiv en kommerciel succes er det naturligt at serien skal bredes ud til Nintendos nye Wii U. Det er helt sikkert ambitiøst og før udgivelsen har det da også været et interessant debatemne i gamer kredse: kunne man overhovedet forestille sig en fungerende version af Call of Duty serien på en Nintendo konsol?

Treyarch, der står bag spillet, har helt klart hakket en hæl og klippet en tå for at presse deres massive spil ned på Wii U’en. Der er i hvert fald nogle mangler her og der, der er ret iøjnefaldende, hvis du har spillet Black Ops II på Xbox eller PlayStation. Men de ting, som du trods alt må give afkald på i Wii U versionen, bliver erstattet af ny funktionalitet takket være den nye gamepad og i sidste ende balancerer det hinanden ud.

Det mest åbenlyse, som Treyarch har givet afkald på for at få spillet til at køre på Wii U, er den høje framerate. Nu skal det ikke opfattes som om spillet hakker som et slideshow, for i langt de fleste situationer kører grafikken som var den smurt i olie – men der er episoder, hvor spillet pludselig hakker i korte perioder. Dette er, måske ikke overraskende, mest fremtrædende når du kun spillet på gamepaddens skærm. Grundlæggende kan man jo bare lade være med det og kun spille på fjernsynet, men generelt er der tydeligvis nogle korte fald i frameraten i Wii U versionen.

Generelt er grafikken over hele linjen lige et kvart skridt bagefter Xbox og PlayStation 3 versionerne, men det er i virkeligheden i småtingsafdelingen, for Nintendo Wii U versionen er stadig en flot og veldesignet HD actionoplevelse. Det er kun spillere, der har prøvet begge versioner og eventuelt sammenlignet dem side om side, der vil kunne spotte forskellene.

Andre småting og ekstra features fra de ”originale” spil er også fjernet, men det er generelt i petitesseafdelingen du skal finde disse ”forandringer”. Et lidt større problem er multiplayer tilslutningen, der i skrivende stund er forbløffende lav. Der er med andre ord ikke ret mange, der spiller Call of Duty: Black Ops II til Wii U online. Det skal spillet naturligvis ikke straffes for, da det jo helt åbenlyst hænger sammen med at spillet er en lanceringstitel til en ny konsol, hvis målgruppe nok hellere vil spille nogle af de konsoleksklusive titler. Med andre ord, så er der håb om at multiplayertilslutningen stiger efter Jul.

Så lad os i stedet se på hvad du får ekstra i Wii U udgaven. Helt basalt kan spillet spilles med forskellige controller sammensætninger, hvilket inkluderer den klassiske wiimote og nunchuck kombination, men for det bedste resultat bør du spille med Wii U konsollens gamepad. Som tidligere nævnt kan du spille spillet udelukkende på gamepaddens lille skærm, men du kan også anvende controllerens skærm til at navigere hurtigt gennem spillets menuer og du kan f.eks. således hurtigt skifte klasse i multiplayer – blot ved få tryk på touchskærmen. Som i andre Wii U spil kan du også brugt gamepaddens skærm til at vise dig forskellige informationer imens du spillet – f.eks. et kort over dit missionsområde.

Den mest interessante feature er nok at du også kan bruge gamepaddens skærm, når du spillet lokal multiplayer med en anden spiller lokalt. Det fungerer upåklageligt, selvom der er lidt tab af framerate på gamepaddens skærm.

Ellers er Call of Duty: Black Ops II til Wii U gameplaymæssigt som sine brødre til PlayStation, PC og Xbox. De småting du går glip af ved at spille på Wii U konsollen bliver så rigeligt opvejet af anvendelsen af gamepaddens skærm og glimrende kontrol. Vi kunne godt ønske os at lidt flere spillede online multiplayer, men det kommer forhåbentlig efterhånden, som der er flere, der køber en Wii U og Black Ops II.

Hvis du ikke har en anden konsol at spille Call of Duty på og du derfor endnu ikke har prøvet Black Ops II, kan du roligt købe det til Wii U – det er stadig et helt fantastisk godt actionspil, med en særdeles solid multiplayerdel.