God og betydende variation blandt karaktererne
Mange timers spil for pengene
Flot grafik
Lækker lyd og musik - og med danske undertekster
Vi vil altså gerne snart have online-co-op!
Køb LEGO The Lord of the Rings hos vore partnere:

Traveller's Tales har i flere år fortjent kunne nyde godt af den succes, som de efterhånden ret mange LEGO-spil har formået at skabe verden over blandt både børn og voksne. På et tidspunkt var det som om, at serien var gået lidt i stampe, men det lavede LEGO Batman 2: DC Super Heroes godt og grundigt om på tidligere på året. LEGO The Lord of the Rings er det måske mest ventede spil i serien nogensinde, og heldigvis fortsætter den positive udvikling!

Mange vil nok være enige i, at Tolkiens Ringenes Herre-univers velsagtens er det allermest spændende inden for fantasy-genren og det måske allermest oplagte bud på en LEGO-titel - i endnu højere grad end nogle af de tidligere universer, vi har oplevet i LEGO-spillene. Nu er det så endelig lykkes for Traveller's Tales at få tilladelse til at udvikle et Ringenes Herre-spil, og lad det være sagt allerede nu. Spillet skuffer ikke!

LEGO The Lord of the Rings følger historien fra de tre store romaner og i endnu højere grad fra Peter Jacksons tre biograffilm. Således er der ingen grund til at komme nærmere ind på selve den fantastiske historie, som omfatter hele Frodos rejse med ringen fra start til slut og stort set alt det, der sker indimellem. Er du en af de få, der intet kendskab har til Ringenes Herre, vil historien til tider måske føles lidt ukendt og indforstået, men for de fleste vil man altid kunne nikke genkendende til handlingen. Slavisk er måske et lidt for kraftigt udtryk, men masser af scener er som taget direkte ud af filmene, naturligvis tilsat den sædvanlige gode LEGO-humor, som er et af spilseriens varemærker.

Gameplay-mæssigt er meget ved det gamle. Et platformspil, hvor du skal smadre så meget som muligt til ukendelighed for at samle mønter, hvormed du kan låse op for nye spilbare karakterer og andet godt. Men LEGO The Lord of the Rings er også så meget andet. Ikke at der er noget galt med selve platformdelen, for den fungerer strålende, men i forhold til de første Star Wars LEGO-spil er der sket en hel del. De forskellige karakterers forskellighed træder endnu tydeligere igennem, og det er langt fra ligegyldigt, hvem du styrer. Pippin kan fiske, Gandalf kan bruge magi til at flytte ting med, Legolas kan skyde ting med sin bue, og Sam kan grave med sin skovl og lave ild. Spillet er fyldt med små eller større puzzles, hvor du skal bruge de forskellige karakterers egenskaber i skøn forening, og selv om det for det meste er meget overkommeligt, er det alligevel tilfredstillende at klare disse mange og godt varierede puzzles. Hver af spillets små 20 baner afsluttes for det meste med en boss-fight. Det bliver aldrig decideret svært, men børnene især vil juble, når enten bosserne eller de mange puzzles bliver klaret.

Man kan vælge blot at spille selve hovedhistorien, hvor transparente, lyseblå klodser guider dig til dit næste mål. Det virker nemt og giver en hurtig og overskuelig vej gennem spillet. Men LEGO-spillene har nu altid været mere end blot hovedhistorien. Naturligvis er LEGO The Lord of the Rings også fyldt med en hel masse forskellige collectibles, dvs. klodser, som du kan finde rundt omkring. Mange af klodserne kan endda slet ikke findes, før du har gennemført et kapitel og vender tilbage i det såkaldte Frit Spil, hvor du kan vælge at bruge de forskellige karakterer, du har låst op for. På din første tur gennem eventyret er du nemlig begrænset af det udvalg af karakterer, som udviklerne har bestemt sig for i den pågældet bane. Dette bevirker, at de 3 hovedhistorier, der hver især kan gennemføres på 4-5 timer, får tillagt meget mere spilletid, for LEGO-spillene har nu engang altid OGSÅ drejet sig om at finde bonus-klodser osv. I LEGO The Lord of the Rings er det sågar forskellige quests, du skal udføre, for at få adgang til klodserne. Og samtidigt kræver de også, at du har samlet mønter nok til at betale for dem. I hvert område kan du aktivere en markør på dit kort, som så viser, hvor mange klodser, quests og andre genstande, du mangler at finde i det pågældende område, og det er virkeligt lækkert, at der er SÅ meget spilletid for pengene.

Spillet byder på den sædvanlige lokale co-op (stadig ingen online-muligheder), hvor Spiller 2 nemt kan melde sig ind i kampen ved et simpelt tryk på controlleren. Og bliver din makker træt, melder man sig lige så nemt ud af kampen igen. Med den aldeles glimrende dynamiske splitscreen foregår co-op og drop-in/drop-out således gnidningsfrit, og spillets mange puzzles lægger da også ofte op til, at de skal klares i co-op - selv om man naturligvis også kan klare det hele alene.

Grafikken i LEGO The Lord of the Rings er den flotteste til dato i et LEGO-spil. Baggrundene er virkeligt stemningsfyldte med stor inspiration og anerkendelse af det filmiske oplæg. Mellemsekvenserne er fremragende underholdning udført med både humor og samtidigt stor respekt for filmene og bøgerne, og dialogen er ofte taget direkte fra filmen. Det er simpelthen klasse. Derudover kommer spillet også med danske undertekster, så mindre børn i læsealderen også kan få noget ud af det. Musikken er de originale fantastiske kompositioner fra filmene, og den er brugt med nænsom hånd og er - præcist som i filmen - medvirkende til, at stemningen er helt i top.

LEGO The Lord of the Rings er det klart bedste LEGO-spil til dato. Karakterernes forskellighed, den underholdende og varierede vej gennem hovedhistorien, de mange sidemissioner, den velfungerende co-op-del (der desværre heller ikke denne gang er tilgængelig online), den sædvanlige charmerende humor, masser af spiletid og collectibles samt grafik og lyd helt i top må gøre LEGO The Lord of the Rings til det mest oplagte familiespil til den kommende højtid.