Masser af Disney charme
God co-op multiplayer
Oswalds AI er elendig
Spillets action er triviel
Uklare objektiver i missioner

Historien i Epic Mickey 2 starter engang efter begivenhederne i det første spil. The Mad Doctor (dræbte vi ikke ham i det originale spil?) vender tilbage til The Cartoon Wasteland – men denne gang lader han til at være en forandret mand, der angrer sine onde gerninger. Snart går alt alligevel galt, og The Wasteland, der befolkes af gamle, glemte og oversete Disney-figurer, rammes af en række mystiske naturkatastrofer. Så mon ikke det alligevel er på tide at se, hvad The Mad Doctor går og laver ude i sin hemmelige hule?

Historien i Epic Mickey 2 er ikke noget episk mesterværk – det er stort set, hvad man kunne forvente: En undskyldning for at få Mickey i arbejdstøjet igen. Han rejser nemlig straks til The Wasteland for at hjælpe med at begrænse skaderne fra naturkatastroferne og efterfølgende for at finde frem til kilden bag dem. Heldigvis er historien peppet op med masser af Disney-figurer og en del charmerende sekvenser – præcist som i originalen.

Som titlen antyder, får Mickey ret tidligt i spillet en makker – nemlig kaninen Oswald (der havde en birolle i det første spil). Oswald, også kendt som Oswald the Lucky Rabbit, er en Disney-figur fra de sene 1920'ere, og ved første øjekast er han en sjov og humoristisk makker til Mickey.

Mickey har stadig sin magiske pensel, der, præcist som i det første spil, enten kan male eller opløse ting i omgivelserne og derved skabe platforme eller fjerne genstande, der blokerer for videre fremfærd. Oswald er ”bevæbnet” med en fjernbetjening, der bl.a. gør ham i stand til at interagere med maskiner og elektroniske dingenoter.

I spillet skal Mickey og Oswald udforske 3D-miljøerne i en række forskellige tematiserede områder. Der er centrale missioner, som blidt puffer spilleren i den rigtige retning, men der er samtidigt også masser af sidemissioner, der ofte involverer kontakt med forskellige Disney-figurer – og det er helt klart her, spillet er bedst. Dog er det et problem, at det ofte er svært at gennemskue, hvad man skal på de enkelte sidemissioner, eller hvor man skal gå hen for at gøre det. Der er et oversigtskort over områderne, men det er ikke altid lige pædagogisk opbygget (eller også er vi for dumme til at læse kort). Som nævnt i indledningen er det tydeligt, at Junction Point Studios kan deres Disney, og at de behandler Disneys univers med stor kærlighed og respekt.

Men det er bare ikke nok, når resten af spillet dårligt nok hænger sammen. Det altoverskyggende problem er Oswalds AI. Bevares, hvis du har en ven, kan du bede ham spille Oswald i spillets co-op multiplayer, og det bør du bestemt gøre, for i AI'ens hænder er Oswald en komplet retarderet skabning, der er mere i vejen, end han er et aktiv. Han render rundt på må og få, larmer og stiller sig i vejen. Han skal forstille at følge efter dig, men ofte strejfer han omkring som en liderlig køter, når naboens tæve er i løbetid – man kan kalde ham nærmere til at hjælpe med puzzles, men ofte ”ignorerer” han dine forespørgsler, lige som de moves, du skal forstille at kunne lave med ham, alt for ofte ender med et helt uforudsigeligt resultat. Oswald er tæt på at kunne vinde præmien som ”værste computerspils-side-kick” nogensinde... og det siger ikke så lidt, for vi har spillet Resident Evil Survivor 2!

Men Oswald er ikke det eneste, der aktivt spænder ben for et hyggeligt 3D-platformeventyr i Epic Mickey 2. Kameraet i spillet er til tider modbydeligt, og kombineret med elendig hoppe-kontrol bliver selv små spring, der immervæk er relativt vigtige i et platformspil, til gigantiske udfordringer, der kan kræve mange forsøg.

Man kan naturligvis ikke have en 3D action-platformer uden lidt action. De forskellige typer af fjender, Mickey og Oswald render ind i gennem spillet, kan håndteres på flere måder – Mickey kan forsøge at få fjenderne til at skifte side ved at ramme dem med maling, eller han kan ramme dem med opløsningsvæske og forsøge at få dem helt opløst. Lige meget hvilken løsning du vælter, så vælter Oswald rundt som en retarderet Duracell-kanin. I sidste ende bliver spillets action desværre mere frustrerende end tilfredsstillende – problemet er ofte kombinationen af halvdårlig kontrol, et irriterende kamera og en elendig hit detection, der fra tid til anden straffer dig, uden at du er blevet ramt.

Selvom der er mange grundlæggende problemer med Epic Mickey 2, så har spillet stadig sine glimrende øjeblikke – når Oswald ellers makker ret og ikke opfører sig som resultatet af årtiers kaninindavl, eller hvis du har en ven til at styre ham, så er der stadig meget sjove sekvenser at opleve i Epic Mickey 2. Bosskampene er lange, og selvom de er ensformige, er de god udfordrende underholdning. Det samme er mange af sidemissionerne, men perlen i Epic Mickey 2 er og bliver den rendyrkede Disney-charme, der fra tid til anden løfter spillet op fra middelmådigheden. For eksempel helt i starten, hvor The Mad Doctor proklamerer, at han har ændret sig og nu er blevet en flink fyr – hvilket naturligvis leveres i vanlig Disney-stil med et lille musikalsk indslag.

Samlet set er det skuffende, at Junction Point Studios ikke har formået at rette op på de tekniske problemer, der helt åbenlyst plagede det første Epic Mickey. For konceptet og ideen fejler bestemt ikke noget, og med lidt mere fokus på de spilmæssige kvaliteter kunne Epic Mickey 2 nemt have overgået sin forgænger. Men ak – sådan skulle det ikke gå, og Epic Mickey 2 ender derfor i den lange kø af spil med spildt potentiale.