Masser af indhold
God variation
Nemt at spille, hvis man kan engelsk
Fin grafik
Ingen dansk udgave - kræver gode engelskkundskaber
Køb New Style Boutique hos vore partnere:

For 3 år siden anmeldte vores begejstrede modeekspert på Gamesector-redaktionen det første Style Boutique til Nintendo DS, og dommen var aldeles positiv. Efterfølgeren foregår i sagens natur på Nintendos 3DS-maskine, og vi er lige som sidst positive over for dette omfattende og underholdende spil, der især henvender sig til modeinteresserede piger.

I New Style Boutique styrer du en ung pige (drenge må gerne lege med, hvis man altså vil spille som en pige), som efter et besøg i en af byens førende modeforretninger gør sig så heldigt bemærket over for indehaversken, at hun bliver tilbudt et fritidsjob, hvor hun skal rådgive kunder. Herefter skal man designe sin egen karakter. Man kan kun være en pige, og det største segment for dette spil er naturligvis også piger sådan cirka i alderen 7-14 år eller deromkring. Man vælger sin hudfarve, hårfarve, øjenfarve, ansigtsdele og derefter er man klar til første dag på arbejdet.

Rådgivningen af kunderne er, præcist som i forgængeren, helt central i spillet. En kunde kommer ind i forretningen og har et eller flere ønsker til påklædning. Det kan være en speciel modestil (ja, man kan rent faktisk lære en hel del om mode), hvor du skal finde noget, der passer. Det kan også være, at du skal finde noget, der passer til det tøj, kunden i forvejen har på, eller også har du frit slag til at overraske. Tøjet i spillet er fiktive mærker, men der er rigtig god variation, og Nintendo selv fortæller, at spillet byder på mere end 12.000 beklædningsgenstande - altså ca. 20% mere end i det første spil. Så skulle der da være til et par timers underholdning!

Er kunden tilfreds med dit valg, skæpper det i kassen, og du optjener happiness-points. Når dit happiness-bæger er fyldt, låses der op for nye dele af spillet, og der er dermed hele tiden (og i rigtigt mange timer) incitament til at blive ved med at spille. Man kan diskutere, hvorvidt det er rimeligt, at ikke alt er låst op for starten, men omvendt virker det lokkende og dejligt belønnende, hver gang man har fyldt Glædens Bæger.

Efterhånden som du bliver bedre og bedre til at rådgive kunder, får du faste kunder, der vender tilbage jævnligt og skal have gode råd om deres påklædning. Du får mulighed for selv at få indflydelse på det sortiment, som butikken tilbyder, du kan hjælpe med at dekorere butiksvinduet og indrette selve butikken, du kan påklæde mannequiner og deltage i modeshows. Altså stor variation inden for alt, hvad der har med mode at gøre.

Herudover kan du også tage på café og drikke en latte, du kan tage en tur i parken eller du kan bare tage hjem og sove - eller eventuelt ommøblere din egen lille lejlighed. Alle disse adspredelser giver rigtig god variation til spillet, som i forvejen er omfattende. Du har også mulighed for at administrere en online-butik, hvor andre brugere kan købe tøj af dig, og naturligvis har du også mulighed for at besøge andres butikker - eksempelvis dine venners.

New Style Boutique er meget nemt at gå til. Menuerne og styringen foregår meget simpelt ved hjælp af touch-skærmen, og selv når det bliver lidt kompliceret i spillets mere micro management-afdelinger, har Syn Sophia, der også stod bag det første Style Boutique-spil, formået at bevare overblikket for spilleren.

Desværre, og det er spillets store akilleshæl, i hvert fald hvis man bor i Danmark, så har udviklerne ikke valgt at oversætte spillet til dansk. Uden på spilæsken er spillet ellers beskrevet med danske tekster, men desværre forholder det sig anderledes i selve spillet, hvilket er virkeligt ærgerligt. Spillet har ikke dialog men kun tekst, og det ville næppe have krævet et voldsomt stykke arbejde at oversætte. En stor del af den eller ret store målgruppe har dermed stort set ingen mulighed for at få fornøjelse af spillet, med mindre man spiller med en forælder eller ældre søskende, som er god til engelsk. Den 8-årige testmedhjælper var begejstret, hver gang en kunde forlod butikken med en lettere pengepung, men desværre var det umuligt for hende at spille alene. Der er mange svære udtryk, og engelskniveauet skal være rimeligt højt, hvis man ikke skal sidde konstant og oversætte med Google Translate eller de der fysiske ordbøger, man brugte engang.

Ellers er der ikke meget at pege fingre ad. Grafikken er nydelig med klare og pigevenlige farver, lyden er tilpas muzak-agtig til, at den aldrig bliver hverken irriterende eller forstyrrende, og alt i alt er New Style Boutique en både flot og omfattende efterfølger til sin 3 år gamle forgænger, og vi anbefaler det uden tøven til alle modeinteresserede og engelskkyndige piger.