Lækker grafik og lyd
Godt soundtrack
Masser af varieret indhold
Svag og ligegyldig historie
Arcade-delen kopierer fra andre, men gør det ikke altid lige så godt
Køb Forza Horizon hos vore partnere:

Den anmelderoste Forza-serie har ved hver eneste udgivelse været ensbetydende med bilspil af allerhøjeste karat, hvilket toppede med sidste års fremragende Forza Motorsport 4. Måske skyldes det, at udviklerne ikke mener, at de kan presse ret meget mere ud af den nuværende konsolgeneration, men i hvert fald er det en kendsgerning, at Forza Horizon forsøger sig med noget helt nyt og byder på en helt anden oplevelse end sin forgænger. Og det lykkes faktisk stort set hele vejen fra start til mål!

Hvor Forza Motorosport 4 har haft fokus på bilen og på klassiske motorløb i simulator-genren, forsøger Playground Games, overvåget af Forza-seriens erfarne udviklere, Turn 10, sig med en mere arcade-agtig oplevelse. Det er altså ikke bare løb efter løb i smukke omgivelser, med en fantastisk bilpark og en lige så fantastisk bilfysik. Forza Horizon byder nemlig på noget så sjældent som en historie, eller i hvert fald et forsøg herpå, hvor du som helt ukendt kører skal deltage i den såkaldte Horizon-festival, der foregår i delstaten Colorado i USA. Udviklerne har tydeligt tyvstjålet fra eksempelvis Need For Speed- og Burnout-serien. Du skal vinde løb for at stige i popularitet, herefter låser du op for nye løb, nye biler og mand-til-mand (eller kvinde)-dueller mod i Horizon-kredse prominente kørere, og det hele ender naturligvis med kampen om Horizon-trofæet mod den ellers uovervinderlige mester fra de tidligere år. Historien og de karakterer, der er proppet ind i den, er klichéfyldt til sidste dråbe, men udviklerne skal dog alligevel have ros for at flytte Forza ind på nyt terræn.

Fysikmotoren er den samme som der er anvendt i Forza Motorsport 4, så styringen kan være simulatoragtig, hvis det er det, man ønsker, eller mere simpel og arcade-agtig. Alt afhænger af, hvordan du vælger at flytte rundt på de mange sværhedsgradsindstillinger, hvor du bl.a. kan styre modstandernes køreegenskaber og diverse assistancer til din egen bil så som optimalkurve, automatgear, bremsehjælp osv. Der er dermed noget for både erfarne simulator-kørere og mere uerfarne arcade-bilister.

Spillet er en slags open world-oplevelse, hvor du blot kan vælge at køre rundt på vejene, vælge de løb, du støder på, eller udfordre de mange festival-deltagere, du af og til overhaler. Det foregår nemt og intuitivt, og har du spillet eksempelvis Burnout Paradise, vil du nikke genkendende til den større frihedsgrad, som denne Forza-udgivelse indeholder. Spillet er dog ikke 100% open world, da vejene som regel er lukket af med autoværn, men du har selvfølgelig mulighed for i hvert fald at bevæge dig rundt, hvor du vil, så længe du holder dig inden for hegnet.

Af og til får du besked om, at der er fundet en sjælden bil i en garage et sted på kortet, og herefter markeres det med en stor cirkel på dette kort, i hvilket område denne garage befinder sig, og så er det ellers om at lede. Hvis altså ikke du vælger at betale 400 Microsoft Points for et såkaldt skattekort, som viser dig, præcist hvor en annonceret lade befinder sig. I bedste Burnout Paradise-stil er der også opstillet en række skilte rundt omkring i terrænet, 100 i alt, og for hvert skilt, du kører ind i, opnår du 1% i bonus, når du skal tune din bil, og lykkedes det dig at finde alle 100, vil tuning af bilen og køb af nye opgraderinger altså være helt gratis. Skiltene er ikke lige så sjove at finde som i Burnout Paradise, og det kan godt tage sin tid, med mindre altså at du køber ovennævnte skattekort, som naturligvis indeholder placeringen af samtlige 100 bonusskilte. Det er lidt fesent, at man ikke kan købe sig til dette kort med spillets in-game credits, men SKAL op med flere rigtige penge. Men disse microbetalingssystemer er desværre en vedvarende tendens.

Styringen i Forza Horizon - og den fartfornemmelse, der følger med - er helt fantastisk og lige så god som sidste års Forza Motorsport 4. Der er ikke helt så mange lange veje, som man bare kan drøne rundt på uden at skulle sagtne farten, men de findes, og fornemmelsen af at drøne afsted med 300-400 kilometer i timen er helt formidabel. Det har Playground Games helt styr på. Som noget nyt er der, idet spillet jo er open world-agtigt, også andre trafikanter, der skal undgås - også i de såkaldte gadeløb, og derudover køres der på forskelligt terræn og på små baner, hvor man kører flere omgange. De sjoveste løb er dog dem, der foregår på de rigtige landeveje og med med- og modkørende trafik.

Cruiser du rundt på landevejene, vil du også opdage fartkameraer, der registrerer din fart, når du passerer dem. I bedste autolog-stil fra blandt andet de seneste Need for Speed-titler bliver din topfart straks sammenlignet med dine online-venners, og du får nem og hurtig adgang til et leaderboard. Dermed er der incitament til at gå efter disse rekorder, hvilket er en ganske fornøjelig feature. På samme måde findes der også rundt omkring såkaldte fart-zoner, hvor din gennemsnitsfart under gennemkørsel af en sådan zone ligeledes registreres på et leaderboard. Spillet byder også på forskellige sponsorudfordringer, hvor din popularitet stiger, hvis du eksempelvis kører tæt på 100 biler med en vis fart, får din bil til at lette med alle 4 hjul samtidigt et vist antal gange, eller drifter med håndbremsen. Det er noget, man kan vælge at satse på, men dog ikke noget, der gør noget særligt for den samlede oplevelse.

En stor del af Forza-serien har for mange været muligheden for at dekorere sine biler, og den mulighed er også tilstede igen i år. Der er bare ikke så meget fokus på den, men mulighederne er de samme, og du kan naturligvis dele dine designs med andre, lige som du kan købe andres i mange tilfælde helt fantastiske designs. Det er en lækker feature, som Playground Games heldigvis har bibeholdt.

Foruden hele singleplayer-delen indeholder Forza Horizon naturligvis også en multiplayer-del. Foruden en række lidt dumme spil-modes, som i bund og grund er fangeleg i bil, så kan man naturligvis køre mod hinanden i forskellige typer af mere almindelige løb, og det er her, at Forza som konkurrencespil virkelig kommer til sin ret. Det er en superfed fornemmelse at køre mod nogen - især når man foretager en vellykket overhaling - og selve online-delen forløb da også stort set uden lag eller øvrige problemer.

Lyden - og her taler vi især om motorlyden - er helt formidabel. Det lyder bare fantastisk, og de mange forskellige biler lyder også lige så forskelligt, som de føles at køre. Lydeffekterne er generelt af meget høj klasse, og dertil kommer i bedste arcaderacer-stil også en bilradio med i alt 3 kanaler, som hver især spiller musik inden for en bestemt kategori. Der er mange forholdsvist ukendte kunstnere med, men også mere kendte som eksempelvis Blue Monday af New Order præger et soundtrack, som har god variation og hvor de fleste numre er af rimelig høj kvalitet. Grafikken har været en medvirkende faktor til Forza-seriens succes, og igen i år skuffes man ikke. Alt ser simpelthen formidabelt ud, lige fra de mange detaljerede bilmodeller til omgivelserne, de små detaljer og lyssætningen, som er superflot både om dagen og om natten.

Man kunne umiddelbart sige, at Forza Horizon forsøger at sætte sig mellem to stole, men det er nu ikke virkeligheden. Vi får bare begge dele, hvor simulator-delen sidder lige i skabet, og hvor arcade-delen lader noget tilbage, da den ikke er inspirerende på samme måde som eksempelvis Burnout Paradise eller Need for Speed Hot Pursuit, men det er et meget interessant skridt i en spændende retning. Den lidt svage arcade-del er til at se igennem fingre med, og er du vild med bilspil, bør du bestemt overveje Forza Horizon, som med sin eminente fysik, lækre lyd, flotte grafik og masser af indhold igen giver dig mange timers supergod underholdning for pengene.