Stilrent
Sætter rigtig gang i festen
Rigtig god blanding af nye og gamle sange
Sjove nye modes
Det er lidt småt med nytænkningen
Køb Just Dance 4 hos vore partnere:

Efter en periode, hvor dansespil absolut skulle foregå på en grim og kluntet plastikmåtte på stuegulvet, forsvandt dansespillene lidt fra mainstream-radaren. Det passede os sådan set rigtigt fint – dels fordi vi bare ikke kan move som Jagger, og dels fordi vi var trætte af at skvatte på de føromtalte måtter. Men med opblomstringen af ny kamerateknologi til den nyeste generation af konsoller er dansespil igen blevet et superhit. De vælter nærmest ud af træværket, og det helt fantastiske er, at man slipper for de grimme dansemåtter.

Det mest bemærkelsesværdige ved den syndflod af dansespil, der skyller ind over os her i 2012, er faktisk, at rigtigt mange af spillene er af en ganske hæderlig, for slet ikke at sige direkte god, kvalitet. Just Dance-serien står stadig som bannerfører for genren med et stilrent design og et fokus på rendyrket underholdningsværdi – at danse har med andre ord aldrig været sjovere… og når det kommer fra en komplet motorisk hæmmet spilanmelder, så ved du, at han mener det seriøst.

Selve gameplayet i Just Dance er, som det plejer at være: Spilleren skal efterligne de bevægelser, som danseren på skærmen laver – der er endda et lille ikon på skærmen, der pædagogisk forklarer, hvordan bevægelsen skal udføres. Spillet tildeler points alt efter, hvor præcist man udfører manøvren. Det handler ikke om at ramme bevægelsen 100%, så alle kan være med, bare de er villige til at gøre forsøget. Men der går hurtigt sport i den, og har du stuen fyldt med gæster, er presset for at yde optimalt enormt.

Spillet belønner spilleren med stjerner og ”mojo” alt efter, hvor godt vedkommende danser, og hvor energisk han eller hun går til makronerne. Tjener man mojo og stjerner nok, kan man løbende befri nye modes, sange og andet lir til sit spil – hvilket er en glimrende undskyldning for at gøre sig ekstra umage og lige tage et nummer til… og et til…

Just Dance-serien er og har altid været bedst, når man var en større forsamling (indtagelse af alkohol før, under og efter spillet kan ligeledes forbedre oplevelsen markant). I Just Dance 4 er dette stadig tilfældet. Ud af de omkring 50 sange i spillet er der en håndfuld, der er specifikt designet til fire dansere, et såkaldt ”dance crew”, og cirka samme mængde, der er specifikt designet til to dansere. Disse numre kan godt danses alene, men dansebevægelserne bliver betragteligt sjovere, når man er flere – især Europe’s The Final Countdown har nogle fantastiske moves, der efterligner et slagsmål mellem de to dansere. Fantastisk underholdende at være med til og endnu sjovere at se på.

De ca. 40 numre i spillet er en fin blanding mellem nyt og gammelt, og der bør være noget for enhver smag. Der er en del ”nyere” hits med, inklusive landeplagen Call Me Maybe (der kan give mig hovedpine på rekordtid). Nogle af numrene er godt nok cover-versionen, men generelt er lydsporet i top. Koreografien til hver enkelt dans er glimrende – også selv om spillet indeholder nogle ret vovede eller ”specielle” moves. Det kan blive en smule pinagtigt at se på, hvis en mand ender med at danse et ”kvindenummer”, men det kan man jo tage højde for, når man vælger sangen.

Ud over de ca. 40 sange, der kan danses alene eller med venner, byder Just Dance 4 også på en solid vifte af andre spilmodes. Der er diverse challenges, Sweat Mode, Dance Mash-Up og mest interessant en Battle Mode. I Battle Mode ”kæmper” to dansere mod hinanden i en arena, hvor de dyster om at lave moves og kampsportsinspirerede dansebevægelser til musikken.

Samlet set så er Just Dance-serien stadig, som The Shangri-Las sang det i 1964, The Leader of the Pack. Spillets visuelle stil er stadig knivskarp, humoren veldesignet og perfekt implementeret i de forskellige dansetrin og underholdningsværdien skyhøj. Det er med andre ord svært ikke at holde af Just Dance 4. Skulle man rette et angreb mod spillet, er det, at nytækningen og selve nyhedsværdien i forhold til Just Dance 3 måske ikke er voldsom stor, men for dansefans, der nu får 40 nye numre og et par nye modes, betyder nytænkning med sikkerhed forsvindende lidt.