Den indledende FPS-sekvens
Elendig AI
Dårligt design
Grinagtig dialog
Generelt frustrerende gameplay
Køb Carrier Command: Gaea Mission hos vore partnere:

Det kan godt være, at originaludgaven af Carrier Command til bl.a. Amiga og C64 var et stort hit, men derfra og så til at fremføre det på en Xbox 360, skal der godt nok arbejdes meget med sagerne, før udtryk som 'vellykket' og 'jubiii' kommer i brug. De udtryk har vi ladet ligge i skuffen i denne omgang.

Carrier Command blev oprindeligt udgivet i 1988, og blev et anmelderrost hit, der især udfoldede sine strategiske kvaliteter med bravour på Amiga (vi har for nostalgiens skyld tilføjet et par screenshots fra den udgave i vores galleri). Carrier Command: Gaea Mission adskiller sig ikke væsentligt fra sin oprindelse, og spillet er i sin grundform et strategispil, hvor du ved hjælp af dit hangarskib samt de land- og luftenheder, der befinder sig på det, skal erobre forskellige omkringliggende øer.

Du kan styre dine enheder og give dem ordrer, du kan selv tage styringen i dem (af og til er det påkrævet), og det hele styres fra dit kontrolcenter. Jeg ved ikke helt, hvor jeg skal begynde, når jeg skal fortælle om spillets dårligdomme, men lad os starte med den firstperson-shootersekvens, man begynder spillet med. Shooteren ligner noget, der hører til en til to generationer af konsoller tilbage. Grafikken og styringen er elendig, det samme kan siges om fjendernes AI. De stiller sig bare ud midt i det hele, hvorefter man bare kan pløkke løs. Banedesignet er generisk, og der er absolut intet spændende ved det. Historien er dårligt fortalt (det er gældende for HELE spillet), og især væmmes man ved dialogen, der er så amatøragtigt udført, at man blot kan læne sig tilbage og enten grine eller krumme tæer.

Når denne tåbelige shooter-sekvens så (heldigvis forholdsvist hurtigt) er gennemført, kan man gå i gang med det, som spillet egentligt går ud på - nemlig at lege general og planlægge erobringen af de mange omkringliggende øer. Spillets tutorial er meget svag, og man må desværre mest af alt prøve sig lidt frem. Man skal fremføre sine tanks og fly, så de dækker forskellige områder, men også her fejler spillet. AI'en er ikke kun elendig hos fjenden - den er præcist på samme niveau hos dine egne enheder - man kan med et mildt udtryk sige "nærmest ikke-eksisterende". Dine enheder opfører sig sjældent, som du beder dem om, og derfor må man ofte tage styringen selv, hvilket jo ikke ligefrem er det, der er meningen med et spil, der burde være et rendyrket strategispil. Frustration afløser frustration, og det bliver ikke bedre af, at missionerne ligner sig selv rigtigt meget, og de er simpelthen bragende kedelige.

Grafikken er af og til ganske pæn, men kommer aldrig over middel og er ofte direkte elendig. Lydeffekter og musik er til tider helt ok, men ovennævnte amatøragtige dialog og den ringe fortalte historie skæmmer oplevelsen en hel del. Menuerne inde i spillet virker kluntede, og der er simpelthen gjort alt for lidt for at få ført denne klassiker frem til år 2012.

Selv for de mest inkarnerede strategispil-fans er der meget lidt at komme efter i Carrier Command: Gaea Mission, som er et spil, der ganske vist er spilleligt, og i sin grundsubstans bygger på en rigtig interessant ide, men det kræver desværre enorm tålmodighed og evnen til at krumme tæer mange timer i træk.

Gamesector Frarder