Hektisk
Fængende
God træningsdel
Trods alt ikke den vilde udvikling
Mest for kendere
Køb Tekken Tag Tournament 2 hos vore partnere:

Det oprindelige Tekken Tag Tournament var en lanceringstitel til Playstation2, hvor den høstede en del anerkendelse. Efter en længere periode med lavvækst for genren er der nu atter lidt pondus i kampsport. Naturligt nok vælger man i denne forbindelse at smide endnu en gang Tekken på gaden. Der er gået ikke mindre end tolv år siden da, men tiden har været serien nådig, og spillet føles mest af alt som et kært gensyn med en gammel ven.

En af de største udfordringer ved kampspil er, i min optik, at det er en utroligt indforstået genre. Vi sidder nu med mange kapitler af de store titler bag os, og det er disse kendte serier, der fortsat smides på gaden. Nytænkningen er relativt begrænset, og man føler mange gange at udgivelserne er utroligt målrettede de allerede eksisterende fans. Tekken har ikke ry for at være anderledes. Faktisk er det nok det mest komplekse af de store serier, med sit ekstreme tempo og myriade af kombinationer.

I Tekken Tag Tournament 2 virker det dog som om, der har siddet nogle udviklere, som har ønsket at få nye folk lokket til. De har nemlig strikket en både informativ og ikke mindst ganske underholdende lille træningsdel sammen. Der er spundet noget let tegnefilmshistorie omkring hovedpersonen Combot, og man ledes efterfølgende igennem en række pædagogiske øvelser, der for en gangs skyld ikke bare føles som surt arbejde. De farverige personager er ikke mindst skyld i dette – forbered dig eksempelvis på at kæmpe mod en pizzakastende Power Ranger. Det er ganske originalt og ikke mindst sjovt. Ret beset mangler man noget træning af de mere avancerede kombinationer, men det er stadig et velkomment initiativ.

Det er allerede små tre år siden at succesfulde Tekken 6 ramte butikkerne, men det er tydeligt, at meget kernen til Tekken Tag Tournament 2 er løftet direkte derfra. Kampene er igen et hektisk inferno af bevægelser, hvor tryk på controllerens fire knapper hurtigt konverteres til udfald med forskellige legemsdele. Dette er smart og intuitivt, men myriaderne af kombinationsmuligheder får alligevel hurtigt novicen til at tabe underkæben. Sidder man bare og hamrer panisk på knapperne kommer man hurtigt til kort. Det her er et spørgsmål om evner og tålmodighed.

Der er smidt godt med valgmuligheder med i gryden både online og offline. Når man først har øvet sig, vil det første naturlige stop nok være spillets arkadedel. Vi bliver ikke besværet med alt for meget overflødigt historiefyld, det er bare et spørgsmål om at hive fat i den ønskede kæmper, og så ellers kaste sig ud i det.

Der er over 40 figurer, hvoraf hovedparten er gamle kendinge for fans af serien, og man trakteres sågar til en animeret slutsekvens til dem alle – så det giver da noget genspilningsværdi. Dertil er der en pæn række andre måder at spille på. Alt fra simple holdkampe til opgør på tid. Fedt er det også, at man kan være op til fire omkring samme skærm i Pair Play. Det er klart noget der appellerer til en hyggeaften med vennerne. Online er der de gængse muligheder, og det fungerer generelt rigtigt godt. Især var jeg imponeret over hvor stabilt netkoden blev afviklet.

Teknisk er det også en kompetent titel. Grafikken er klar, detaljeret og farverig. Bevægelser flyder forbi i en hektisk omfavnende tåge, hvor man hurtigt vil klamre sig til controlleren. Variationen er god. Både i det brede udvalg af kæmpere men også i alt det udstyr man kan fylde på dem. Det er underbygget af en fin lydside, hvor effekterne er med til at give illusionen af at der virkelig bliver uddelt ørefigner.

Tekken Tag Tournament 2 er en rigtig underholdende omgang slagsmål, som flot viderefører den arv som fans allerede har kært. Man forsøger ganske fornuftigt at føre nye folk ind i folden via en god træningsdel, men man skal ikke tage fejl af, at det her er avanceret stykke underholdning som kræver tid og tålmod.

Om Peter Rosenholdt