Godt og lettilgængeligt gameplay
Flot grafik og lyd
Ikke så langtidsholdbart
Dårligt fortalt historie
Sparsom dialog
Køb Brave: The Video Game hos vore partnere:

Animationsfilmen Modig (originaltitel Brave) er aktuel i biografer verden over, og den anmelderroste film har i sagens natur afledt et computerspil. Spillet sigter mod det yngre publikum, det "taler" dansk og er heller ikke helt uden evner!

Brave er stort set lige præcist det spil, vi havde regnet med, det ville være. Et forholdsvist simpelt platform-/actionspil, hvor du styrer heltinden Merida og delvist hendes mor, Dronning Elinor. Meridas mor er i spillet forvandlet til en bjørn, og formålet med hele spillet er at forsøge at ophæve forbandelsen, så Dronning Elinor kan få sin rigtige skikkelse tilbage. Dette foregår ved, at Merida rejser gennem forskellige portaler til forskellige verdener, hvor hun skal hoppe rundt, samle genstande sammen, løse små puzzles og besejre en hel masse fjender.

Spillet foregår i 3. person, og ved hjælp af højre styrepind bestemmer du retningen af dine skud. Merida er udstyret med et sværd og dertil en bue. Begge våben bliver gennem spillet forbedret, hvis Merida finder hemmelige skattekister. Derudover kan man opgradere Meridas forskellige egenskaber ved at samle valuta, som man kan bruge hos Høkeren, som er en stor bautasten, der lærer dig nye færdigheder. Du får på din vej gennem spillet adgang til forskellige elementer, og hver eneste fjende er specielt sårbar over for et specifikt element, hvilket indikeres over fjendernes hoveder med et lille symbol. En ganske fin lille feature.

Historien er som sådan en lidt tynd kop te i forhold til hele plottet i filmen, og den er desværre heller ikke særligt godt fortalt. Et stort plus er naturligvis, at dialogen - både tekst og tale - foregår på dansk, men det er sparsomt med dialogen, hvilket gør, at historien ihvertfald ikke er den del af spillet, der fordrer til at gennemføre det.

Til gengæld er gameplayet generelt meget børnevenligt. Styringen fungerer nemt og intuitivt, og selv mindre børn kan være med. Holdes sværhedsgraden på det laveste niveau, vil de fleste børn kunne gennemføre spillet uden særlig megen hjælp fra mor eller far, mens højeste niveau især byder på nogle temmeligt svære boss-kampe, hvor selv erfarne spillere vil skulle forsøge mange gange.

Alt i alt dog en rigtig god balance. Spillets varighed er ikke dets styrke. Det kan gennemføres på en weekend, og til trods for, at spillet er spækket med collectibles, der skal samles på de enkelte baner, og at man, når en bane er gennemført, selv kan vælge den uden at skulle starte forfra, så kniber det for spillet med at motivere spilleren til at gennemføre det endnu engang. Det er det ikke sjovt nok til.

Lyden er virkelig god. Flot musik, flotte lydeffekter og en vellykket men dog sparsom dialog. Dertil er grafikken også rigtig flot for en licens-titel med masser af farver, en høj genkendelighedsfaktor fra biograffilmen og mange flotte detaljer.

Var du eller dine børn vilde med biograffilmen, og trænger I til lidt nyt i spilsamlingen, som ikke nødvendigvis behøver være en episk oplevelse, så vil Brave: The Video Game sagtens kunne give jer en fornøjelig weekend - og måske lidt mere!