Fed fornemmelse, når man rammer tonerne
Visse sjove minispil
Nichepræget - ikke casual på nogen måde
Svag Journey-mode
Dyrt legetøj - kræver elektrisk guitar
Køb Rocksmith hos vore partnere:

Musikspillene har i et stykke tid været på retræte, og trods glimrende forsøg på - med Rock Band 3 og Rock Band Blitz - at puste luft i en måske uddøende race, er det som om, genren alligevel er stagneret. Ubisoft vil det anderledes. De går skridtet videre og lader dig med Rocksmith spille på din rigtige guitar. Se, det er da en nyhed, der er til at tage og føle på!

Når man åbner Rocksmith-pakken, bemærker man, at det ikke blot er et spil, der falder ud. Et specielt kabel, der indbefatter et jack-hanstik og et USB ditto følger med, og dermed er det bare at koble jack-stikket i sin guitar og USB-stikket i din konsol eller PC.

Er du ikke den heldige ejer af en guitar (eller bas) med jack-udgang, kan du vælge at købe den store (og dyre) pakke, hvor der medfølger en 6-strenget elguitar. Ellers kan du iflg. Ubisoft bruge en akustisk pick-up, hvilket jeg dog havde lidt problemer med. En såkaldt preamp - en miniforstærker - løste dog delvist problemer, og jeg var derefter i gang med spillet. Det kan dog klart anbefales, at man benytter en elektrisk guitar eller bas med udtag frem for ovennævnte løsning med pickup og preamp. Der er også flere af teknikkerne, der slet ikke egner sig til akustisk guitar.

Som det første skal du have målt, om din guitar kan levere nok lyd, hvorefter din guitar bliver stemt via en simpel tuner-funktion i spillet. Det fungerer rigtigt fint, såfremt din guitar leverer lyd nok. Herefter er du hurtigt i gang med at spille. Du kan vælge Journey-mode, som er spillets "karriere", du kan spille de medfølgende sange eller du kan spille diverse mini-spil. Der er også flere forskellige øvelser, hvor du kan træne forskellige guitar-teknikker. Alt sammen noget, der umiddelbart vil appellere til både nybegyndere og øvede. Øvelserne er i øvrigt tilgængelige dynamisk, dvs. at spillet vurderer, ud fra dine præstationer, hvilke områder, du har brug for at træne. Det er egentlig meget godt tænkt, med tanke på, at man som guitarist helst skal kunne lidt af det hele.

Selve gameplayet minder en del om de mange Rockband- og Guitar Hero-udgivelser, vi har set de senere år, men forskellen er naturligvis, at man nu spiller på et rigtigt instrument. Tonerne kommer stadig mod dig lidt på samme måde som i plastikspade-spillene, og du skal vælge både den rette streng og den rette tone, og senere hen en kombination heraf eller direkte akkorder, hvor du skal bruge op til alle 6 strenge på samme tid. Til at hjælpe dig lidt på vej følger der 2 sæt klistermærker med, som du kan bruge til at nummerere guitaren med, hvilket gør det noget lettere at finde frem til de rigtige toner. Et af de interessante elementer, når man spiller, er, at sværhedsgraden - på samme måde som de tilgængelige øvelser - ændrer sig dynamisk, efter hvor godt du spiller. I starten kan det være ganske få noder, du skal ramme i en sang, men spiller du godt og fejlfrit, kan du ende op med at skulle bruge alle strengene og virkeligt spille som en mesterguitarist.

Ellers er der ikke de store armspjæt hvad angår selve gameplayet. Det meste er set før, men det er ægte guitarspil - det man kan altså ikke fornægte, og teknologien bag er faktisk ganske imponerende og kun set delvist i Rock Band 3, hvortil man kunne anskaffe sig en speciel guitar, selv om denne dog aldrig på helt samme måde gav fornemmelsen af, at man faktisk spiller rigtigt. Du opnår erfaringspoints gennem spillet, og dette kan du bruge til at låse op for nye pedaler og andre effekter til din guitar, som du kan afprøve direkte. Det er en umiddelbar og sjov legeplads, men så heller ikke mere.

Når man ser bort fra den imponerende teknik bag spillet, er gameplayet ikke der, hvor der har været mest fokus. Journey er en tam fornøjelse uden en decideret historie, og uden nogle af de virkemidler, der i plastikspillenes sidste fase forsøgte at holde liv i genren. Det er mere en øvelse end det er et rigtigt spil, så arcade-mæssigt er der bestemt meget at arbejde med. Modsat Guitar Hero og Rock Band, så er det ikke et spil, som alle lige kan lære på et par minutter. Og trods muligheden for lokal multiplayer, er spillet stadig for nichepræget til at blive karakteriseret som et decideret spil.

Derudover er læringsprocessen heller ikke altid lige pædagogisk. Man lærer ikke, som hos eksempelvis en rigtig guitarlærer, at placere fingrene korrekt, hvordan akkorder opbygges eller hvordan man læser noder. Trods en masse træningsøvelser, hvor der bestemt er dele af guitarspillets facetter, man kan blive bedre til, er pædagogikken ikke et område, der er optimeret. Der er masser af plads til forbedringer overalt, men Ubisoft skal sandelig have kredit for at forsøge at puste liv i genren. Der er bare så mange områder, der ikke virker helt færdige.

For øvede guitarister vil spillet især være underholdende. Så er du en af disse, så læg gerne en karakter eller to til denne bedømmelse, for du vil blive underholdt i store mængder! Er du en af dem, der har haft fornøjelse af Rock Band og Guitar Hero, så skal du ikke umiddelbart regne med, at du vil få lige så meget fornøjelse ud af Rocksmith. Det lægger sig et eller andet sted i miderrabatten, hvor indersporet udgør det sjove, og hvor ydersporet udgør læringsdelen. Hvorvidt det nogensinde finder den helt rigtige balance, bliver vi måske klogere på, hvis Ubisoft har mod til at videreudvikle og finpudse konceptet.