Skill Games
Underholdende manager-del
Superflot grafik
Ingen Weekly Challenges
Stadig ingen danske kommentatorer
Køb FIFA 13 hos vore partnere:

Fodboldsæsonerne er gået i gang over hele verden, og startskuddet til årets digitale ditto har også lydt. FIFA 12 var på flere områder nyskabende inden for serien, så spørgsmålet er, om EA igen har formået at bringe endnu flere interessante nyheder ind i den voldsomt populære fodboldspil-serie.

Sidste års FIFA-udgivelse var klart forbedret på en række områder; både fysikmotoren, driblingerne og forsvaret var områder, der var lagt mange kræfter ind i, og sammen med en hel masse fede features gjorde disse forbedringer FIFA 12 til et virkeligt godt produkt, hvor man fik meget for pengene, selv om man skulle være i besiddelse af nogle af de tidligere udgivelser i serien.

Årets udgave, FIFA 13, byder skam også på nyheder. Noget af det første, man bemærker, er, at træningsmuligheden før kampene, spiller mod målmand, er væk til fordel for nye såkaldte Skill Games, hvor du skal lave forskellige træningsøvelser og forsøge at klare pointkravet til at stige i niveau. Du skal eksempelvis udføre præcisionsskydning, drible på en forhindringsbane, skyde straffe og ramme papkasser bag målmanden og meget, meget mere. Bronzeniveauet her er noget, alle vil kunne klare, men herefter begynder sværhedsgraden at stige indtil man nærmer sig det højeste niveau, som kræver overnaturlige evner, såfremt man ikke skal smadre sin controller i frustration. Uagtet det, så er disse Skill Games en virkelig lækker og underholdende nyhed i FIFA 13. Skill Games er der nu heller ikke bare for sjov. Man lærer virkelig noget af disse øvelser, og de mange detaljer, som det kræver at mestre dem, kan man gøre god nytte af i de rigtige kampe.

Foruden Skill Games er der gameplay-mæssigt også ændret lidt på formlen. Der er lagt mere vægt på at forbedre angrebssystemet, og det er lykkedes. Spillet er lidt mere krævende end sidste, bl.a. hvad angår førstegangsberøringer, men AI'en er udviklet i heldig retning, og det kan mærkes inde på banen, hvor dine spillere - og modstanderens - nu tænker endnu mere som rigtige spillere. Bold- og kollisionsfysikken er også blevet ændret. Sidste år forårsagede den nye kollisionsmodel af og til ganske morsomme situationer, men i år er det som om, at der er blevet justeret på den, så spillerne nu kolliderer og generelt bevæger sig mere naturligt. Det er ragdoll-effekt på et pænt højt niveau! Selve fornemmelsen, når man spiller, er dog ikke helt på niveau med Pro Evolution Soccer i år, men det spil har virkelig også rykket sig. Dermed ikke sagt, at FIFA på nogen måder er dårligt. Det er stadig en lækker, men lidt mere arcadeagtig oplevelse. Sjovere for de fleste, men ikke altid lige så tilfredsstillende.

Hvad angår game modes, så har FIFA 13 det meste af det, som 12'eren indeholdt. Det populære FIFA Ultimate Team er (naturligvis) tilbage. Her kan du igen spille alverdens turneringer og kampe og endvidere købe dig fattig i pakker med spillerkort, som du så kan bruge til at sammensætte det perfekte hold med. Du kan købe spillere på online-auktionerne i spillet, og du kan naturligvis også sætte dine egne kort til salg. Kort sagt, et slaraffenland for fodboldnørder med samlermani.

Be A Pro er der naturligvis også, og lige som sidste år kan du være enten spiller eller målmand. Du kan spille turneringer, quick matches, karriere, seasons osv., helt som du kender det.

Online-delen byder igen på kampe 11 mod 11. Sidste års weekly challenges er erstattet af af Match Day, hvor du både kan spille mod dit eget holds kommende modstandere i virkelighedens fodboldverden, og derudover kan du spille udvalgte kampe, Games of the Week, fra rundt omkring i verden. Match Day er lidt tamt i forhold til de ganske underholdende og til tider udfordrende Weekly Challenges. Du kan spille Pro Club Seasons online, venskabskampe og kampe mod tilfældige modstandere osv.

Manager-delen har i år flere små nyheder, ofte med mere micromanagement til følge, og FIFA er her bestemt på rette vej. AI'en her fungerer også ganske fornuftigt, og det er en fornøjelse at have et managerspil, som ikke kræver timevis af forberedelse til hver kamp, men som stadig byder på en udfordring. Det er ramt, så det tilfredsstiller casual-spilleren mere end de, som normalt spiller de rigtige manager-spil, og det passer rigtigt godt ind i FIFA 13. En nyhed er, at man nu kan blive landstræner (også samtidigt med, at man er træner for en klub), og her er det andre emner, der ofte skal berøres og tages stilling til. En meget interessant og positiv udvikling for manager-delen!

Licenserne er naturligvis på plads, og det er virkelig et af de områder, som for fodboldnørder betyder noget. Alverdens turneringer er med - også den igangværende VM-kvalifikation, Kommentatorerne udtaler navne på utroligt mange spillere, og det er noget, der bidrager på realismekontoen. Animationerne er flotte og flydende, mens det lige som sidste år stadig kniber noget med at skabe realistiske ansigtsudtryk. Derudover er stadions, tilskuere, menuer og lyssætning det rene lir, og FIFA 13 er et virkeligt flot spil. Kommentatorerne virker også overbevisende. Det er som om, der er kommet flere detaljer på, når de skal kommentere kampene. Kommentarerne passer for det meste også rigtigt fint med handlingen på banen, selv om det ofte kan være svært at forstå, at selv de mest simple mål kan være "Great" næsten hver eneste gang.

FIFA 13 er et fremragende fodboldspil. Styringen, gameplayet generelt, kollisionsmodellen og managerdelen er forbedret, og dertil har vi de nye underholdende Skill Games, der løfter spillet et niveau. Weekly Challenges er væk, og det er ærgerligt, men derudover kan vi anbefale spillet på det kraftigste. Pro Evolution Soccer 2013 er en tand bedre hvad angår selve gameplayet inde på banen, men alt det andet, som naturligvis også betyder noget for fodboldnørder verden over, er i en klasse for sig!