Lækker og simpel menustruktur
Lettilgængelig tutorial
Den sædvanlige licens-mangel
Imponerer ikke visuelt
Ingen lir eller fede features
Køb Pro Evolution Soccer 2013 hos vore partnere:

Det er ved at være efterår, og vi nærmer os den tid, hvor årets to store fodboldspil skal udkomme (ok, vi fik selvfølgelig også det ganske underholdende FIFA Street i foråret). Årets PES-udgivelse har nyheder nok til at holde gamle fans stangne, og nye fans vil bestemt heller ikke blive skuffede.

Sidste år var det småt med nyheder i Pro Evolution Soccer. Afpudsning af det i forvejen suveræne gameplay var det, der karakteriserede udgivelsen, og i forhold til FIFA var det især manglen på licenser, en svagere præsentation og infwn specielle features, der gjorde forskellen. I år kunne man næsten skrive samme historie - og dog. Der er ganske vist ikke sket noget på licens-fronten, som igen byder på forholdsvist få udvalgte hold og spillere (med Ronaldo på coveret), Champions League samt den sydamerikanske pendant, Copa Santander Libertadores. Og hvad angår spil-modes, har vi igen Quick Match, Become a Legend, Master League og Master League Online.

Men hvor skal vi så finde berettigelsen i at købe endnu en PES-udgivelse? Jo, det hele ligger i, hvad PES altid har handlet om - nemlig et uhyre lækkert og intuitivt gameplay med uovertruffen boldkontrol og en følelse af, at man nærmest selv spiller nede på grønsværen. I år er det gameplay, som er seriens varemærke, velsagtens bedre end nogensinde. Det er stadig nemt at gå til for amatører, og de virkeligt dygtige (eller flittige og tålmodige) gamere, bliver i rige mængder belønnet for deres evner og anstrengelser.

PES 2013 byder på en glimrende tutorial, der lærer dig de nyeste gameplay-mekanikker. Driblingen føles bedre, der er federe finter, og Full Control virker bedre end nogensinde. Hvis du eksempelvis (i Xbox 360-udgaven) holder LT inde, viser en pil omkring din spiller retningen af dit skud, og hvor længe du trykker på en af skudknapperne angiver således skudstyrken. Det føles intuitivt, og du har virkelig det, som PES selv kalder det - fuld kontrol!

Forsvarssystemet fungerer også langt mere naturligt, og AI'en har også fået en væsentlig ansigtløftning. Det er ikke nemt for uerfarne blot at slå AI'en på standardsværhedsgraden, men som altid her i livet bliver man bedre, jo mere man øver. Og øve sig er et af de centrale punkter i PES 2013. For selv om spillets tutorial giver dig en fornuftig indlæring i mange af spillets finesser, kræver det ofte millimeternøjagtig præcision at udføre finter, der er effektive og tacklinger, der ikke får dommeren til at blæse i fløjten. Men så snart man har lært bare lidt af det, kan det bruges aktivt, og gameplayet får således endnu et løft. Indlæringskurven er dermed også noget højere end tidligere, men systemerne virker omvendt endnu bedre, når du har lært at bruge dem.

Online-delen indeholder som nævnt herover naturligvis igen Master League, og derudover er der diverse standard online-modes, som vi har set tidligere. Det fungerer rigtigt godt, og det er nemt at sætte private turneringer og kampe i gang. I og med, at forsvarssystemet fungerer anderledes, er der også skabt bedre balance på dette område - hvilket især online-delen mod andre levende modstandere nyder godt af. Derudover er der ikke meget nyt under solen. Det er gameplay, der er satset på, og man kunne måske godt ønske sig bl.a. flere licenser og flere spændende features à la FIFA's ugentlige udfordringer, samlekort osv, hvilket jo virkeligt er noget, der tiltaler fodboldnørder.

Præsentationsmæssigt er PES ved at se lidt slidt ud. Grafikken har ikke fået noget løft siden sidste år og må her igen se sig overhalet af FIFA-serien. Topspillerne er animeret til genkendelighed, men i detaljen mangler PES 2013 en hel del. Ansigtsudtrykkene er tomme og kedelige, det samme kan siges om publikum, og på lydfronten er der heller ikke sket noget særligt, og hvor det er samme kommentator og kommentarer, som vi har hørt før. Her må Konami også gerne oppe sig, men måske vi først ser dette på den kommende generation af spilkonsoller.

Alt i alt er Pro Evolution Soccer 2013 - trods manglen på licenser, fede features og lækker præsentation - et virkeligt godt fodboldspil med et - også i forhold til sidste år - klart forbedret gameplay, som ganske vist er svært at mestre, men som belønner dig i rigelig grad med underholdning på et meget højt niveau.