God fysik i bilerne
Ægte, historiske Ferrari-modeller
Ensporet og uoriginalt
Mere realistisk end sjovt
Alt for få valgmuligheder
Køb Test Drive: Ferrari Racing Legends hos vore partnere:

Nogen har overbevist direktionsgangen på Ferrari-fabrikken om, at den legendariske bilmodel burde få sit eget licenserede konsolspil. Spørgsmålet er så, om vi gamere også bliver overbevist. Masser af køreture og endnu flere udskridninger i rabatten skal nok give os svaret.

The Devil drives Ferrari
Drømmen om Ferrari forbliver for de flestes vedkommende ved drømmen. Og måske for det bedste. Den rødlakerede, italienske benzinsluger er ubestridt et afsindigt hurtigt køretøj og har et velbeskyttet brand i milliardklassen. Ferrari har historik, mytologi og lægger navn til verdens hurtigste rutsjebane i Dubai. En aura af det enestående og uopnåelige. Men skrælles drømmen væk, kommer vi ind til sagens kerne: Hvad hvis man fik nøglen og satte sig bag rattet, hvilken køreoplevelse leveres så? Det får man en smagsprøve på, hvis man lyster sig en udgave af Ferrari Racing Legends. Vi venter med dommen til sidst.

Test Drive: Ferrari Racing Legends er først og fremmest en spilbaseret (og licensbaseret) hyldest til den italienske øse. Fetichen er indlysende i præsentationens første moment, hvor Ferraris historiske bilmodeller kærtegnes i en lækker belyst filmmontage. Man kan tilmed fjerne spilmenuen og nyde billederne ufiltreret. Men et spil er et spil, så jeg genaktiverer menuen og analyserer mulighederne for at komme på racerbanen. Forudsigelighedens bismag strejfer smagsløgene. Campaign, quick race, multiplayer og phantom time trial. Ikke en original tanke. De sociale muligheder er atter lænket til hustandens wi-fi, for i takt med tiden byder Ferrari Racing Legends heller ikke på den længe savnede 2-spiller splitscreen. Hvor blev den af?

Quickrace er den hurtigste vej til spontan køreglæde. Der er 27 forskellige biler at vælge imellem – hvoraf størstedelen ikke kan vælges. De er låst. I det hele taget er valgfriheden stærkt begrænset i startfeltet, hvorfor vi tvinges over i campaign-modes ensrettede struktur for at låse op for godterne. Jeg synes, jeg har været nede ad den vej mange gange før. Man skal yde, før man kan nyde. Tak, men har man allerede betalt for spillet, synes ydelsen at være på plads. Nå, men hvordan er det så at gasse op i den italienske fuldblodshingst?

Ridser i den røde lak
Rent grafisk fungerer det ufortrødent med en knassprød pixel, solskin i den flotte lak og et højoktan lydspor. Ferrari Racing Legends har gjort en dyd ud af sin realisme. Bilerne er ægte, lyder ægte, føles ægte – og sværhedsgraden er overordentlig ægte. Tror du det er nemt at tæmme et halvt tons strømlinet stål med 600 HK under hjelmen i et nålesving? Nej. Konsekvenserne er utilgivelige, indlæringskurven er skyhøj, og spillet giver ingen nem entre. Selv første løb i campaign-mode omtales som ”this one should be easy”, men selvtilliden får tæsk ved femtende udskridning. En bilsimulator som denne kalder inderligt på et force feedback-styretøj, men forvent ikke køreskolens blide indgang. Der skal trænes i gaspedalens ædle kunstart, for Ferrari-bilen er en krævende elskerinde.

Efter talrige møder med rabatten, nederlag efter nederlag og prøvekørsler med klassiske Ferrari-modeller, hvor den ene er mere utæmmelig end den anden, står det klart for mig: Dette er ikke drømmen om Ferrari. Det er sandheden om Ferrari. Men vil man have realisme i højsædet, så har Forza Motorsport eller Gran Turismo alt, hvad sofabilistens hjerte begærer, samt fleksible kørekurser og et trecifret antal bilmodeller – herunder Ferrari. Det efterlader et meget lille hjørne på p-pladsen til Ferrari Racing Legends, og kun ubetingede fans af den italienske hingst burde bestige denne krævende krikke.

Om Torben Andersen