Forrygende stemmeskuespil
Solidt adventurespil
Flot flettet ind i filmene
Måske lidt for let
Næsten to år siden det udkom online
Køb Back to the Future: The Game hos vore partnere:

Gutterne hos TellTale Games har specialiseret sig i at lave episodiske adventurespil – både i form af genoplivede klassikere som deres Sam & Max serie, men også i form af helt nye produktioner, som for eksempel de fem afsnit, der tilsammen udgør Back to the Future: The Game. Spillet, der for første gang udkom i små episoder online i 2010, er nu endelig er udkommet i en samlet spilpakke, som vi her tager et kig på.

Jeg havde fornøjelsen af at teste den første af de fem episoder i Back to the Future tilbage i december 2010, da det udkom til PC som en downloadpakke på TellTales hjemmeside. Det var en underholdende adventure-oplevelse, der på mange måder ledte tankerne tilbage til de gode gamle LucasArts og Sierra dage. Siden da er de resterende fire afsnit i serien udkommet online til både PC, Nintendo Wii og PlayStation 3, men først i år er de blevet samlet og udgivet på en skive, som du kan købe hos din spilpusher – og er du til adventurespil med god humor, så bør du slagte din sparegris med det samme.

Spillets handling foregår i 1986, cirka syv måneder efter begivenhederne i filmene. Doc. Brown er på mystisk vis forsvundet i sin tidsrejsende DeLorean og han har nu været forsvundet så længe, at hans værksted skal tømmes og sælges. Men før det går så galt dukker DeLorean tidsmaskinen pludseligt op – dog uden at medbringe Doc. Marty kan naturligvis ikke bare efterlade sin ven fanget et sted i fortiden, så han rejser til 1931, for at redde Doc, der er kommet i problemer med de lokale myndigheder.

Derfra tager historien fart og præcis som i filmene bliver Doc og Marty McFly rodet ind i tidsparadokser, hvor de uvidende ændrer fremtiden ved deres handlinger i fortiden og de slipper naturligvis ikke for en række sammenstød med Biff Tannen og hans slægtninge. Spillets handling og dialog er fantastisk velskrevet og er rigtig flot vævet ind i Back to the Future universet. Det er guf for fans af filmene.

Spillet er et klassisk point-and-click adventurespil, der primært foregår i 1931 og 1986 versionerne af Hill Valley. Spilleren styrer Marty, der skal interagere med sine omgivelser for at finde genstande han kan anvende til at løse spillets, ofte ret simple, puzzles. Der er en del dialog med forskellige personer, som man støder på gennem spillet. Dialogen styres ret enkelt ved hjælp af en række svarmuligheder, som spilleren præsenteres for, præcis som man kender det fra de fleste adventurespil.

De enkelte puzzles er relativt godt og varieret designet, men ofte er de ret enkle, idet spillet ikke ligefrem begraver Marty i ting, som han skal samle op og bruge. Så det handler mest om at regne ud hvor en genstand skal anvendes og selvom der er mange ting at undersøge i omgivelserne, så giver det ofte sig selv hvordan et problem skal løses. I hvert fald vil gamle adventure-hajer hurtigt knække de fleste af spillets udfordringer.

Kontrollen kan derimod være lidt af en udfordring. På PC’en er det let go enkel point-and-click, men det er mere besværlige med en controller – især når man skal skynde sig. Det er naturligvis ikke en gene, der bliver så stor at spillet er uspilleligt på f.eks. Playstation 3, men det gør spillet lidt mere kluntet på konsollerne.

Alle spillets fem kapitler formår at holde et godt stabilt tempo, med masser af nye twists på historien, der dog anvender tidsparadoks-problematikken lige flittigt nok. At spillene formår at holde et godt flow i handlingen og komme så tæt på stemningen og konceptet fra filmene er ikke nogen tilfældighed – udviklerne har arbejdet sammen med Michael Robert Gale (bedre kendt som Bob Gale), der sammen med Robert Zemeckis skrev filmtrilogien. Hans input skulle bl.a. være en række ideer og handlingselementer, der aldrig nåede med i filmene, men som man nu kan opleve i spillet.

Udover at være et velfungerende adventurespil, så præsterer Back to the Future også et af de bedste lydspor i genren. Flere af de originale skuespillere fra filmene har bidraget med deres stemmer til spillet – den mest markante er Christopher Lloyd, der spillede Dr. Emmet ”Doc” Brown i filmene. Desværre har Michael J. Fox ikke selv lagt stemme til Marty McFly, men han bidrager dog med nogle få replikker i sidste episode af spillet. Marty McFly får derimod sin stemme fra den relativt ukendte stemmeskuespiller A. J. Locascio og han gør det fantastisk og lyder stort set præcis som den unge Michael J. Fox i filmene. Musikken i spillet består naturligvis af det klassiske Back to the Future tema komponeret af Alan Silvestri. Desværre er der ikke blevet plads til Huey Lewis’ ”Power of Love” – men derimod anvendes deres nummer ”Back in Time”, der også er at finde på filmens soundtrack.

Back to the Future: The Game er noget så overraskende som et spil baseret på en film, der ikke er endt med at være en forfærdelig licenstitel. Spillets klassiske adventure-gameplay, solide humor og troskab overfor filmene skaber en samlet pakke, som hverken adventure eller Back to the Future fans bør snyde sig selv for – især ikke nu hvor de kan købes i en samlet pakke.