Playstation MoveRequires Kinect

400+ øvelser
Kendte sportsfolk
Mange muligheder
Elendige minispil
Kontrollen

Hvem skulle have troet, at fitness og gaming går hånd i hånd? Wii Fit beviste, at der virkelig er et marked for fitness-”spil”, og siden Wii Fit’s kæmpesucces er der kommet en række forskellige træningsprodukter på markedet. Et af de nyeste er Adidas miCoach, der nu vil forvandle os fra slapsvanse til regulære supermænd.

Okay – lad os slå fast med det samme, at vi her på GameSector-redaktionen ikke just er, hvad man kalder ”faste” gæster i et fitness-center. Bevares, vi er da fyldt med gode intentioner (og chips), men tanken om at skulle sidde der og svede foran en flok overtatoverede steroidpumpede neanderthalere er ikke just motiverende. Derfor er det jo prægtigt, at man med ”spil” som miCoach kan træne derhjemme uden at blive forstyrret af gorillaer, der sælger penisformindskende stoffer.

Der er på det seneste udkommet en del fitness-spil og programmer til Nintendo Wii, og da både Xbox 360 og PlayStation 3 har fået bevægelsessensitive kontrolmuligheder i form af hhv. Kinect og PlayStation Move, er disse konsoller også kommet godt med. Adidas miCoach er således et fitness-spil/-program, der udkommer til Xbox 360 og PlayStation 3 – men det kræver altså, at man har enten Kinect eller Move.

Adidas miCoach er et særdeles indholdsrigt træningsværktøj inddelt i træningsprogrammer for både mænd og kvinder og fordelt på seks forskellige sportsgrene, der hver især fokuserer på specielle styrke-, udholdenheds- eller smidighedsøvelser. Der er en bred vifte af data, der indsamles under din træning, og programmet kan som sådan fungere som dit centrale træningsknudepunkt – især hvis man anvender de tilhørende apps og miCoach-hjemmesiden.

Spillet er pakket med videoer af kendte sportsstjerner, så man kan blive coachet og få træningsøvelser demonstreret af personer som Jessica Ennis, Gareth Bale, Dwight Howard, Tyson Gay, Kaka og selveste Jose Mourinho! Hver af disse kendisser optræder i forskellige videoer, hvor de enten demonstrerer træningsmetoder og øvelser eller motiverer spilleren. Det er en sjov feature, og det får spillet til at virke betydeligt mere gennemført og seriøst end mange andre træningsspil på markedet.

Men nu skal det jo ikke handle om kendisser eller udenoms-bling – men derimod om seriøs træning, der kan efterlade dig i et mindre hav af sved midt på stuegulvet. Øvelserne er for det meste simple ”gør som vi viser dig”-øvelser, der træner forskellige muskelgrupper, som spillet venligt sørger for, at du bliver oplyst om). Både Kinect- og Move-kameraerne er relativt gode til at fange dine bevægelser og gengive dem på spillerens område af skærmen, så du kan se, om du indtager den korrekte stilling i forhold til øvelsen. Nogle af øvelserne må vi blankt erkende, at vi bare ikke er adrætte nok til - og vi har vores tvivl om, hvorvidt de overhovedet kan udføres af andre end professionelle slangemennesker.

Adidas miCoach præsenterer en særdeles bred vifte af øvelser – faktisk er der efter sigende over 400 forskellige øvelser, men mange af dem er varianter af sammen type af grundøvelse. Øvelserne hænger sammen i træningsprogrammer, som du dog frit kan modificere eller skippe de enkelte øvelser i, hvis der er noget du ikke gider (eller orker). Dog er vi lidt skuffede over, at en række af øvelserne kræver forskellige træningsremedier såsom bolde, vægte eller lignende, der ikke følger med spillet.

Der, hvor miCoach fejler, er, når det kommer til brugervenligheden. Når man skal træne hjemme i stuen og lige har 20 minutter til at banke igennem en træningsserie, så har man ikke lyst til at kæmpe med elendig kontrol – men det er desværre tilfældet i miCoach. Især Kinect-versionen er plaget af menuer, der er svære at navigere. Med MOVE-controllere går det lidt lettere, men det er stadig ikke en smertefri og let proces at starte øvelserne eller skifte mellem dem.

En anden ting, der skuffer, er de minispil, der er inkluderet i pakken. Spilleren kan f.eks. deltage i små fodbold- eller tennisminispil, men de er relativt uopfindsomme og egentlig også så kedelige, at de næppe vil blive spillet i mere end nogle få minutter. Dertil kommer, at kontrollen i disse spil er direkte forfærdelig. På den anden side, så er miCoach et relativt seriøst fitness-program, og der er næppe nogen, der køber det på grund af minispillene.

Samlet set er miCoach slet ikke noget dårligt bud på et relativt seriøst hjemmetræningsværktøj. De mange muligheder, kendisvideoer og muligheden for at bruge programmer sammen med apps og micoach-hjemmesiden gør Adidas miCoach til en fin fitness-pakke. Men det kniber med designet og præsentationen, der lider under kluntet kontrol. Minispillene skuffer fælt, men for den mere seriøst fitness-orienterede gamer kan miCoach sagtens anbefales.