God kombination af Pokémon og KOEI's univers
Godt spil for nybegyndere
Lidt for overfladisk
Svag AI
For nemt
Køb Pokémon Conquest hos vore partnere:

Det er drengene fra Tecmo KOEI, der har fået lov til at anvende Nintendos Pokémon-cash cow i et spil, der kombinerer klassisk Pokémon-indsamling med KOEI’s mindst lige så klassiske strategispil Nobunaga’s Ambition. Det lyder måske lidt sært, men konceptet er faktisk ikke så skidt endda og samlet set ender Pokémon Conquest med at være et ganske fornøjelige, om end relativt simpelt, taktisk rollespil.

Nobunaga’s Ambition er måske ikke det meste kendte spilunivers på disse breddegrader, men det er vist ikke nogen hemmelighed, at KOEI igennem en lang årrække har lavet både action- og strategispil baseret på tidlig kinesisk, og som i dette tilfælde, japansk historie. Så Pokémon Conquest er en blanding mellem at samle og træne Pokémons og interagere med en række historisk inspirerede japanske krigsherrer. Giv det en chance, det er slet ikke så mærkeligt som det lyder.

I starten af spillet overtager du den lille Ransei region, hvor det tilfældigvis vrimler med Pokémon. Din mission bliver, gennem diplomati og militær magt, at forene alle de forskellige provinser, der omgiver Ransei, for i sidste ende at hidkalde den ”legendariske Pokémon”. Plottet er ikke overvældende kompliceret (og faktisk en smule skørt), men historien i spillet er stort set også kun en dårlig undskyldning for at slippe dig løs som Pokémon-kontrollerende feltherre.

Igennem spillet skal du rekruttere krigere og feltherrer til din sag og med dem kommer forskellige typer af Pokémon. Disse bliver din hovedstyrke i kampen mod andre regioners Pokémon. Som i andre Pokémon spil skal du udbygge dine Pokémon-hær og optimere deres level og ikke mindst deres forhold til deres ”ejer”. Pokémon kan også indfanges på mere regulær vis, uden at du skal rekruttere krigere til at passe dem først. Dine krigsherrer kan nemlig kommandere en række Pokémon hver og især sidst i spillet bliver en god balanceret sammensætning af Pokémon vigtig for at besejre fjenderne.

Kampene i Pokémon Conquest er klassiske taktiske rollespilskampe, som man måske kender dem fra f.eks. Final Fantasy Tactics. Man rykker sine Pokémon rundt i terrænet for at angribe fjendens enheder i et forsøg på at tage fjendens fane. Korrekt udnyttelse af terrænet og ikke mindst kendskab til hvilke Pokémon, der har styrker og svagheder overfor hinandens typer, er kritisk for sejr på slagmarken. Generelt er Pokémon Conquest dog et særdeles let spil, ikke mindst fordi AI´en ikke yder voldsom koordineret modstand og ofte er lidt for passiv.

Tager man spillets formodede målgruppe i betragtning og her fornærmer jeg vist ikke nogen ved at antage, at det nok primært er de lidt yngre gamere, så er det helt fint, at spillet ikke er alt for komplekst eller svært. For selvom spillet kan sammenlignes med Final Fantasy Tactics, så er det langt fra så multifacetteret eller omfangsrigt som Squares taktiske perle. Pokémon Conquest holder spilleren i hånden meget længe og forklarer alle spillets koncepter (og det bliver spillet ved med længe efter at lyset er gået op for selv de mest fatsvage gamere) og de ret overfladiske strategiske muligheder understreger klart at spillet nok kun er for nybegyndere i genren. Det er således et glimrende sted at starte, hvis man gerne vil i gang med den lidt specielle TRPG genre.

Visuelt ligger spillet ganske lunt i svinget – dog ugen at være direkte smukt eller skelsættende. Variationen i terrænet og omgivelserne på de forskellige slagmarker er glimrende, men spillet kan ikke helt leve op til Nintendos egne Pokémon produktioner hvad angår resten af grafikken eller lydsporet.

Pokémon Conquest er et overraskende kreativt spin på den traditionelle Pokémon formel. Spillet fungerer således en hel del bedre og virker mere sammenhængende end flere af de andre Pokémon spin-offs. Men spillet mangler dybde og hardcore fans af taktiske rollespil, vil med sikkerhed finde det lidt for nemt og overfladisk, men fans af Pokémon eller nybegyndere i genren, kan roligt købe spillet og forberede sig på at blive godt underholdt.