Playstation NetworkXbox Live Arcade

Masser af nyt indhold
Multiplayer er sjovt
God styring - især den nye metode
Battle Royale og Lady Frog Rescue bliver hurtigt lidt kedelige

Det mere end 30 år gamle Frogger får en ordentlig gang ny maling i Konamis opdaterede udgave af en af de mest velkendte klassikere fra starten af 1980'erne. Vejen og floden skal naturligvis igen krydses, men der er langt mere indhold i denne vellykkede opdatering!

Det er populært med opdaterede udgaver af gamle klassikere, hvor især Pac-Man og Space Invaders har fået fantastiske tilsætningsstoffer, som har gjort klassikerne endnu bedre. Der mangler heller ikke nye game modes i Frogger: Hyper Arcade Edition, som foruden den klassiske måde at spille Frogger på, dvs. hvor din frø først skal krydse en femsporet trafikeret motorvej og dernæst via træstammer finde vej til stranden. Foruden Classic Frogger indeholder spillet Tile Capture, Battle Royale, Lady Frog Rescue, Paint, Twin Frogger, Challenges og Frogger Freak Out.

I Tile Capture skal du farve felterne på banen ved at løbe over dem, og det samme gælder for dine op til tre modstandere, som forsøger at farve felterne - også de, der i forvejen er blevet farvet. I Battle Royale kæmper du og op til 3 modstandere (enten rigtige modstandere eller AI'en) om at kvase hinanden. Man skal samle Lady Frog op, og derefter har man i nogle sekunder mulighed for at kvase modstanderne ved at løbe over dem. Samtidigt kan man samle insekter op, som giver power-ups. Eks. spiller modstanderne med omvendt styring, dvs. venstre er højre osv., eller også fryser de fast i nogle sekunder. I Lady Frog Rescue skal du op foroven, men du skal samle op til tre Lady Frogs på vejen, hvilket giver bonuspoints. Lady Frogs bevæger sig rundt mellem bilerne, så det gælder virkelig om at have styr på sin controller. I Tile Capture er en del af banen fyldt med felter med malerpensler, og hvert felt bliver malet, så snart frøen bevæger sig ind på feltet. Man må ikke bevæge sig uden for disse felter, og samtidigt skal man undgå de mange biler, der kører horisontalt med forskellige hastigheder. I Twin Frogger styrer du to frøer samtidigt. De er låst fast med en bestemt afstand til hinanden, og det gælder om at have et godt overblik over hele banen, da du skal navigere dem begge samtidigt. Det er svært, når det er mest hektisk, men også en rigtig god udfordring. Challenges består af en række udfordringer i Paint, Classic Frogger og Twin Frogger, hvor man eksempelvis skal male et mønster på under 60 sekunder eller som det sværeste skal redde 7 Lady Frogs på Level 5 (level 5 er det sværeste niveau i Frogger, herefter starter sværhedsgraden forfra). Endeligt består Frogger Freak Out blot af alle de ovennævnte game modes, hvor man skal klare en bane ad gangen.

Der er masser af underholdning i de mange nye game modes, og lige som Pac-Man: Championship Edition og Space Invaders Extreme er Frogger: Hyper Arcade Edition også en forbedring af originalen.

Styringen er knivskarp, og hvis man har været lidt træt af, at man altid skulle rykke i joysticket, hver gang frøen skulle bevæge sig et enkelt felt i en retning, er der nu mulighed for at vælge en ny styring, hvor du blot skal holde din styrepind i en bestemt retning, og så bliver frøen ved med at bevæge sig. Det gør faktisk spillet lidt nemmere, og det er især anvendeligt i Paint-mode.

Grafisk er spillet præcist lige så skørt som Pac-Man- og Space Invaders-opdateringerne. Det er et virvar af farver, men det fungerer rigtigt fint, omend det godt kan virke lidt forvirrende engang imellem. Man kan sågar låse op for nye "skins" til banerne, eks. inspireret af Konami-klassikere som Castlevania og Contra. Lyden er retro chip tunes i moderne udgave, og det originale Frogger-soundtrack har også fået en fin ansigtsløftning.

Alt i alt er Frogger: Hyper Arcade Edition en glimrende fornyelse af den gamle klassiker. Med multiplayer for op til 4 spillere, masser af nye game modes og en knivskarp styring får du god valuta for pengene. Spillet er i sin grundform meget simpelt, men spillet er også et bevis på, at et godt håndværk sagtens kan overleve i 31 år.