Xbox Live Arcade

PEGI 7+PEGI FearPEGI Violence
Lækkert gameplay
God styring med controller
Ikke så meget nyt inden for genren
For lav sværhedsgrad

Zuma fra PopCap hører til blandt de mest berømte inden for marble popper-genren. Zuma's Revenge! (ja, med udråbstegn!) udkom på PC for nogle år siden, og nu er det så Xbox 360-ejernes tur til at kunne poppe marmorkugler i stor stil. Det er tid til at fatte controlleren og skyde med farvede kugler!

I Zuma's Revenge styrer du en lille frø, der kan rotere rundt om sin egen akse og skyde med farvede kugler. Langs et spor kører en kæde af farvede kugler, og det er din opgave at skyde din kugle ind i en gruppe af kugler således, at der er mindst 3 af samme farve, hvorved alle disse i gruppen forsvinder. Det gælder om at fjerne samtlige kugler, inden blot en af dem ryger i mål, for så er det game over! Denne såkaldte marble popper er en velkendt spiltype blandt casual gamere, og Zuma's Revenge adskiller sig heller ikke meget fra sin forgænger på Xbox 360, Zuma. Dog er der en række baner, hvor frøen ikke roterer men bevæger sig vandret langs et spor i bunden af skærmen, og endelig er der også baner, hvor frøen kan skifte mellem 2 forskellige positioner. Til sidst krydres hver afdeling i spillets Adventure Mode med en boss fight, så noget nyt er der da.

Disse boss'er kan du også kæmpe mod enkeltvis i Boss Rush, hvor du KUN skal kæmpe mod boss'erne. Der er også en såkaldt Iron Frog mode, hvor du skal gennemføre 10 svære baner med blot et enkelt liv. Det er svært! Weekly Challenge er blot en ny bane hver uge, som du kan forsøge at sætte hiscore på, men der er lige som i Iron Frog mode intet her, der adskiller sig fra spillets Adventure Mode.

I forhold til det originale Zuma er sværhedsgraden sat noget ned. Hvor Zuma blev ubønhørligt svært omkring level 9, er Zuma's Revenge et spil, der vil kunne gennemføres af stort set alle. Det er lidt ærgerligt, for det forkorter spilletiden noget i forhold til det gamle Zuma.

Afhængigt af, hvordan du klarer banen (dvs. antal points samt den tid, du klarer den på) får du op til 3 stjerner, og disse stjerner kan du bruge til at forbedre dine muligheder i spillet med - eksempelvis bonus til din score, eller en hyppigere frekvens af bonuskugler, hvorved du eksempelvis kan skyde en bombe afsted eller få kuglerne til at køre baglæns for en stund.

Der er ingen multiplayer-muligheder, og "online-delen" består af leaderboards, hvor du kan se din placering blandt alle spillere eller blot blandt dine venner. Styringen fungerer upåklageligt med Xbox 360-controlleren, og det er overordnet set et rigtigt fint gameplay, omend der intet nyt er under solen.

Grafisk og lydmæssigt er spillet ganske habilt med farver, der ikke forstyrrer koncentrationen, for Zuma's Revenge er et spil, hvor det gælder om at være både hurtig og præcis og samtidigt kunne tænke i combo'er - dvs. hvor du laver kædereaktioner af kuglegrupper, der forsvinder.

Alt i alt er Zuma's Revenge en lækker lille titel med et supergodt gameplay, men hvor den lave sværhedsgrad og manglen på deciderede nyheder inden for marble popper-genren også er væsentlige faktorer, når spillet skal bedømmes. Er du i forvejen glad for marble poppers, skal du naturligvis ikke undvære Zuma's Revenge, der opfylder vores forventninger til den kvalitet, som PopCap som regel altid leverer.