PEGI 7+PEGI FearPEGI Online
Manuel mana-tapping
Fede decks!
Planechase er en sjov variant
Knivskarp grafik
Ikke så mange nye features

Hvis der er et spil, som jeg næppe nogensinde bliver sådan rigtigt træt af, så må det være Stainless Games' aldeles vellykkede Duels of The Planeswalkers-serie (ja, det er jo 3. gang, så vi kan godt tillade os at kalde det for en serie). Også i år bydes der på nyheder, og sidste års underholdende Archenemy er denne gang - præcist som i virkeligheden - i 2013-udgaven erstattet med den såkaldte Planechase.

Magic: The Gathering er i sin simple form et kortspil, hvor 2 spillere med spells og monstre forsøger at nedkæmpe hinanden. For nybegyndere kan Magic være en stor mundfuld at sluge, første gang man skal sætte sig ind i reglerne, men heldigvis forklarer spillet det fint med små pop-ups, hvor alle spillets facetter forklares tydeligt. I forhold til sidste år er der som udgangspunkt ikke sket de store ændringer, men alligevel er der lidt nyt. Spillet har igen en kampagne, som denne gang består af Campaign, Revenge, Planechase og Challenges.

I Campaign kæmper du mod forskellige modstandere med forskellige decks, og af og til møder du de såkaldte encounters, hvor din modstander altid har lagt sine kort i en bestemt rækkefølge, og klarer du ikke udfordringen første gang, skal du prøve at spore dig ind på en bedre taktik. Revenge er mere af samme skuffe, og Challenges er lige som sidste år en række puzzles, hvor du skal gennemskue, hvordan du, med ofte meget få midler, lige netop kan besejre din modstander i som regel en eller to runder. Den væsentligste nyhed er Planechase, hvor en enkelt person skal kæmpe mod op til 3 modstandere og med forskellige særregler, der kun gælder for denne mode. Planechase er noget anderledes end sidste års Archenemy, men det er stadig en ret underholdende tilføjelse, omend hardcore Magic-fans nok hellere vil skue mod, hvilke decks, der i år er med.

Her er sket en forbedring. De forskellige decks er simpelthen sjovere i år. Der er mange spændende kort og nye features, og de virker også - efter ca. 100 kampe - i bedre balance end sidste års samling af decks. En lille, men meget væsentlig feature, er, at det i år er muligt at tappe mana manuelt, hvilket sidste år førte til uheldige episoder, hvor de forkerte lande af og til blev tappet af AI'en.

Online-delen fungerer upåklageligt, og det er som sædvanligt nemt af finde både venner og ukendte at spille med. Og der er altid nogen online!

Grafisk og lydmæssigt er spillet igen godkendt. De mange flotte kort gengives som sædvanligt knivskarpt, og lyden formår at holde sig i baggrunden og blot skabe en god stemning under kampene.

Alt i alt er Magic: The Gathering: Duels of the Planeswalkers 2013 endnu en rigtig god udgivelse i serien, og med manual tapping af mana, og en bedre balance de forskellige decks imellem samt mange rigtigt gode og spændende kort, er der lagt op til et år med solid underholdning, mens vi venter på 2014-udgaven!