Grafikken har overlevet tiden godt
Masser af action
Fin humor
De 3 spil er relativt ens
Ikke nyt med i pakken
Køb The Ratchet & Clank Trilogy hos vore partnere:

Den populære platformsduo Ratchet & Clank har efterhånden en hel del år og udgivelser på bagen. Serien der oprindeligt så dagens lys på Playstation2, har overlevet tidens tand og har fortsat på Playstation 3. Det sågar i en form, som ikke varierer voldsomt fra det originale setup. Med den baggrund giver det jo mening at genudgive de første titler, og det er netop det der sker med denne Bluray. Her finder vi Ratchet & Clank, Ratchet & Clank 2: Locked & Loaded samt Ratchet & Clank: Up Your Arsenal.

Vi hopper direkte ud i det første eventyr, og gensynets glæde lader sig ikke fornægte. Historiemæssigt får vi præsenteret de to hovedpersoner – den behårede Ratchet samt den lille robot Clank. Ved et tilfælde kolliderer deres veje, og inden længe er man på et intergalaktisk eventyr af dimensioner. Forskellige verdener lægger ryg til vores helte voldsomme fremfærd imens Insomniac viser deres færdigheder som udviklere.

Når man spiller de tre spil igennem, kan man ikke lade være med at bemærke hvor ens formlen egentlig er. Den rette benævnelse er mere et 3. Persons actionspil end det er platformsspil – men sidstnævnte er dog stadig et vigtigt element. Vægten er lagt på våben, fart og destruktion. Konstant er der kasser, der skal smadres, og deres gyldne indhold høstes. Spillets møntenhed kan så løbende veksles til et nyt afsindigt våben.

Et af spillenes helt store forcer er denne konstante jagt på nye våben. Variationen er slående, og stort set alle våben føles såvel kraftfulde som relevante. Det er relativt let at skifte imellem sit udstyr, og variationen er uhyre brugbar i selve spillet. Selv om man naturligvis finder sine favoritter, så er der unægtelig fordele at hente ved at variere sit forbrug, og dermed gå en anelse mere strategisk ind til kampene. I de to senere titler bliver ens våben sågar bedre med brug – dette er helt essentielt, og der er virkelig noget at hente ved at maksimere effekten på det enkelte hardware.

Kampene er det helt store omdrejningspunkt. Der sprøjtes ganske enkelt fjender mod spilleren – en tendens der kun stiger hen over udgivelserne. Det er altid hektisk, og ikke mindst eksplosivt. Det er tydeligt, at udviklerne er blevet mere selvsikre over titlerne, og man kan mærke små fine forbedringer i styringen. Man får efterhånden mulighed for at strafe og man får også muligheden for at sigte mere præcist. Men selv i etteren er det ikke mere knudret end man sagtens kan spille og more sig.

Historien er konstant holdt gakket på en fin tegneseriefacon. Vores hovedpersoner udvikler sig, og især den lille robot Clank træder mere og mere frem fra skyggen af den flamboyante Ratchet. En tendens der i øvrigt kun bliver underbygget i de titler som fulgte efter denne første trilogi. Man er skiftevist på flugt eller jagt, og det sker ved at flyve fra den ene farverige planet til den næste. Samtidig er persongalleriet beklædt med farverige personager – både hvad angår bipersoner som skurke.

Teknisk holder spillene faktisk overraskende godt. Vel er teksturerne ikke fantastisk detaljerede – men det var de ret beset heller ikke ved udgivelsen. I stedet har man satset på et varieret univers, fyldt med gode farver og former. Figurerne er samtidig fint animerede og er fyldt med personlighed. Tempoet er så samtidig på yderst stabile 60 fps, hvilket bare underbygger det hektiske virvar som strømmer forbi en.

The Ratchet & Clank Trilogy er en yderst solid lille samling spil. Trilogien holder stadig overraskende godt vand – det skyldes at konceptet med henholdsvis at samle våben og få ting til at eksplodere bare fungerer. Nye spillere vil ganske garanteret finde god underholdning her, folk der allerede har været spillene igennem får dog intet nyt ud over grafik i HD opløsning.

Om Peter Rosenholdt