Score: 4
Xbox Live Arcade

Historisk interessant - lidt
Visuel charme
Frustrerende "gameplay"
Man har set alt i spillet på under en halv time

Dragon's Lair er en af de spilserier, der bare nægter at dø. De seneste mange udgivelser har kun haft meget lidt at gøre med det oprindelige spil, og kvaliteten har aldrig nået højere end gennemsnittet. Nu bliver det oprindelige spil fra 1983 genudgivet til Xbox Live med understøttelse af Kinect, restaureret billedkvalitet og achievements. Holder spillet stadig efter 29 år?

I 1983 var Dragon's Lair noget helt specielt. Andre spil i spillehallerne – Pacman, Mario Bros. og lignende – så meget primitive ud med små figurer, der var set fra siden, og som bevægede sig i et meget simpelt og forudsigeligt mønster. Til sammenligning var Dragon's Lair baseret på laserdisc-teknologi og var helt utroligt flot – det var faktisk lige som at spille med i en tegnefilm. En tegnefilm, der endda var lavet af Don Bluth, som havde været animator for selveste Disney. Spillets gameplay var dog meget mere enkelt end de andre spil. På nogle bestemte tidspunkter skulle spilleren trykke på den rigtige knap for at komme videre i filmen. Spilleren havde ganske få sekunder til at trykke rigtigt, og hvis spilleren ikke nåede det, døde helten Dirk på stedet. Det var ikke altid tydeligt, hvornår man skulle trykke – og heller ikke hvad man skulle trykke på, så den eneste vej igennem spillet var at blive ved med at komme penge i og prøve sig frem. Dragon's Lair blev en succes på grund af den flotte grafik og det for tiden meget dybe karakterdesign, men rent teknologisk har spillet vist sig at være et sidespor med denne lineære måde at spille på. I dag har mange spil såkaldte quicktime events, hvor en scenes historie bliver ”piftet lidt op” ved at kræve knaptryk fra spilleren på de rette tidspunkter. Det er langt fra alle, der bryder sig om disse quicktime events, og hvis man hører til dem, der hader det, vil man nok også hade Dragon's Lair, der kan beskrives som én 10 minutter lang quicktime event.

Historien handler om Dirk the Daring, der er en klassisk ridder. Han har heltemod og charme, men han er også lidt klodset og sjov at se på. Han skal redde prinsessen Daphne fra den onde drage, og her kommer du som spiller ind i billedet. Det hele er overstået meget hurtigt, så der er ikke meget mere historie at komme efter.

Den nye udgave af Dragon's Lair til Xbox 360 smider lidt oveni, som måske burde have været med fra starten. Som udgangspunkt får man nemlig vist, hvilken knap, man skal trykke på – og hvornår. Det er en kæmpe hjælp, og det kan slås fra, hvis man gerne vil prøve oplevelsen, som den var i 1983. Der er også achievements med, men på grund af spillets natur går flere af dem ud på at dø bestemte steder. En enkelt achievement går ud på at spille spillet på seriens jubilæumsdag den 19. juni. Der har man så muligheden for at vise folk på ens venneliste, at man kan finde ud af at stille det interne ur på maskinen. Smukt.

Det er muligt at få spillet til at køre selv, så man slipper for at trykke. På den måde kan man nyde spillets udseende, hvilket kan være svært, når man har øjet limet fast på de steder på skærmen, hvor der dukker symboler op, når man skal trykke på knappen. Det manglede egentlig også bare.

Sidst er der Kinect-understøttelse, så man nu på flere måder kan føle sig fjollet for at have betalt for spillet. Traileren praler af at spillet har coop-muligheder, men min anbefaling er, at man ikke forsøger at lade spillet gå ud over andre.

Allerede da spillet udkom til hjemmecomputere første gang, fik det hug for ikke at være et ”rigtigt” spil, og den samme kritik skal det også have i dag. Der er simpelthen ikke nok kød på, og lige som spil er de fleste tegnefilm i dag også langt pænere end de var i 1983, så spillets eksistensgrundlag har aldrig virket tyndere. Dragon's Lair bør undgås.