Playstation Network

Motion Control bliver udnyttet til det maksimale
Unikt
Dystert på den gode måde
Stemningsfyldt
Lidt for kort

Dystert, dramatisk, unikt og tankevækkende. Disse er ordene, der beskriver PS Vita-titlen Escape Plan allerbedst. Du er en mærkværdig skikkelse i et fængsel, og dit mål er at klare dig gennem små baner ved at gøre ting og sager. Spillet er i komplet sort og hvid, og det giver en slags dramatisk følelse, når du puzzler dig igennem hver enkelt bane.

Dit mål er stort set bare at nå fra venstre til højre side og undgå de forhindringer, der eventuelt kan slå dig ihjel. Dør du, ja så prøver du bare forfra. Klarer du banen, men opnår ikke 3 stjerner (3 er max. antal stjerner), så kan du altid genspille og forbedre dine tidligere bedrifter. Spillet er ikke historiedrevent på nogen måde. Der er nogle enkelte scener, der viser lidt af, hvad der foregår, men det er i bund og grund ligegyldigt, da det er hver enkelt banes idelogi og udfordringer, som er dit fokus. Udviklerne, Fun Bits Interactive, har helt klart gennemtænkt hver enkelt detalje i hver bane og sat fælder op på en meget intelligent og konstant varierende måde.

Men det er et svært spil at kritisere, for hele spillet er spækket med nye sjove puzzles, og Vita'ens Touch Control bliver udnyttet til det maksimale. Jeg kan ikke engang gå i detaljer med alle de muligheder, spillet giver for hver enkelt bane, da der er så mange smarte teknikker. Du svæver din finger hen over din figur, og så vil han bevæge sig mod højre, indtil du stopper ham ved at skubbe. Du kan også sætte fart på ham ved trykke bag på Vitaen og på figuren på samme tid, så du ”maser” ham. Endnu en fantastisk måde at lave en unik form for gameplay. Ud over det kan du f.eks stå i en situation, hvor trapper skal skubbes ved hjælp af din finger omme bag på Vita'en. Endnu et fantastisk innovativt gameplay-element, som er set fra blandt andet Little Deviants. Musikken rammer også ”spot on” til det fantastiske miljø, som spillet præsenterer, og du får denne deprimerende fortælling, uden at der bliver sagt et ord, kun via. musikken og områderne. Det er unikt, som noget kan være.

Escape Plan er dog ovre alt for hurtigt og kan klares på ca. 3 timers spilletid. Dog er der masser af genspilningsmuligheder, da dine stjerner måles op i, hvor hurtigt du kan klare hver enkelt bane, hvor mange handlinger du laver, og hvor ofte du dør. Der er frigivet gratis DLC til spillet, og med det kæmpe potientale, der er i denne titel, er det helt klart et køb værd, og Escape Plan fortjener at være indehaver af titlen ”bedste download-spil” til dato på PlayStation Vita. Et sandt unikum af et spil!

Om Mike Justesen