Sygeligt udfordrende - på den fede måde!
Eminent gameplay
Gennemtænkte puzzles med stor variation
En stilistisk perle
Ingen høj genspilningsværdi
3D-kortet kræver tilvænning

Det måtte jo ske. Efter to rene 10-taller til henholdsvis Jonathan Blows eminente Braid i 2008 og danske Playdeads lige så fantastiske Limbo i 2010, får vi atter serveret en puzzle-platformer næsten uden sidestykke. Fez er for gåde-entusiaster, hvad Messi er for fodboldfans, og hvad The Fat Duck og Noma er for kulinariske feinschmeckere verden over. Fez sætter de små grå på overarbejde på en både charmerende, gennemtænkt, underholdende og ekstremt udfordrende facon!

I Fez styrer du den lille pixelfyr Gomez. Gomez lever i en simpel 2D-verden, hvor man ikke kender til den 3. dimension, og hvor der heller ikke er nogen, der tror på, at den i det hele taget eksisterer. En skønne dag opdager Gomez imidlertid en mystisk såkaldt hexahedron, en seksfladet genstand, som giver Gomez en lille rød fez, og når Gomez tager sin fez på, kan han pludselig se den 3. dimension. Gomez idylliske verden er ved at bukke under, og for at redde hexahedronen og Gomez' verden, må han drage ud for at finde 32 kuber og 32 antikuber.

Spillet foregår i 2D og er grundlæggende et simpelt platformspil, hvor Gomez kan hoppe og kravle. Ved hjælp af skulderknapperne på controlleren skifter man imidlertid perspektiv, og ellers tilsyneladende utilgængelige områder bliver nu pludseligt tilgængelige. Dette perspektivskift udgør en større del af de udfordringer, Gomez bliver udsat for - men langt fra de største!

For at finde frem til alle kuberne og antikuberne er det vigtigt at være opmærksom på alt, hvad der sker i spillet. Man kan gå ind i forskellige rum, og disse indeholder ofte vitale spor, der kan lede dig videre i spillet. Ofte fremkommer kuberne via forskellige kombinationer af controllerens knapper og triggere, og for at finde frem til disse kombinationer, skal man virkeligt være stærk til at løse gåder. Der er kryptiske spor overalt, og som eksempel kan nævnes et rum, hvor baggrunden udgøres af noget, man nok synes at have set før. Ved nærmere eftersyn viser det sig at være en QR-kode, og man må derfor tage sin smartphones QR-læser i brug, hvorefter resultatet af scanningen viser sig at være løsningen på gåden. Andre eksempler er spillets eget alfabet og talsystem, som man også skal dechiffrere for at finde frem til kuberne. Der er langt flere gådetyper i spillet. Urvisere, der skal stå helt rigtigt, ugler, der skal findes og lyttes til, vandstande, der skal hæves og sænkes og meget meget andet. Den rige variation kunne måske godt tænkes at udvande kvaliteten af spillet, men det er ingenlunde tilfældet. Hver eneste puzzle er gennemtænkt og hænger ubønhørligt sammen med spillets andre gåder. Man kan fra tid til anden være heldig at finde et hemmeligt skattekort, som også indeholder spor til løsningen af de mange gåder. Eksempelvis viser et bestemt skattekort hvilke af en banes mange døre, man skal åbne, men for at finde rækkefølgen, skal man først have dechiffreret spillets talsystem. Der er altså en meget høj sværhedsgrad, men følelsen af at have løst en svær gåde er til gengæld helt fantastisk.

Platformdelen af spillet er ikke udfordrende i samme høje grad. Det er simpelt og tilgivende, og dør man, starter man bare samme sted igen. Der er ikke noget med et bestemt antal liv eller fjender, der kan dræbe dig, men styringen af Gomez fungerer virkeligt godt, og platformdelen er en vigtig del af gameplayet. Især fordi den også hænger sammen med løsningen af mange af spillets gåder og sammen med perspektivskiftet med skulderknapperne nævnt ovenfor.

For at kunne have styr på den verden, Gomez befinder sig i, har udviklerne lavet et slags 3D-kort. Det er selvfølgelig rart med overblik, men desværre er dette kort spillets svaghed. Det kræver tilvænning at bruge det ordentligt til navigation, og det virker lidt underligt, at det ikke fungerer optimalt, når nu resten af spillet er så gennemarbejdet.

Gomez' verden sprudler af liv. Der er masser af små nuttede karakterer, som især er hentet fra dyreriget. Ugler, mus, larver, hunde og mange flere væsener kravler rundt og er med til at skabe en helt speciel stemning. Super Mario og Tetris-spillene har heller ikke levet forgæves, og bl.a. udgør Tetris-brikker en stor del af dekorationen på mange baner - og de er såmænd også involveret i flere af spillets sværere puzzles.

Grafikken er et særsyn. Det er holdt i en retro-stil med pixeleret og meget grov grafik, og man skulle umiddelbart tro, at dette ville virke hæmmende for oplevelsen - det fungerer lige modsat! Farvesammensætning og pixelgrafikken udgør tilsammen et stilistisk mesterværk. Det er simpelthen smukt at se på, til trods for den meget pixelerede 80'er-grafik. Der er masser af små detaljer, og udvikleren Polytron har virkeligt kælet for alt og alle med små og simple virkemidler. Lydmæssigt understøttes det grafiske af lækre små lydeffekter, ambience-lyde og et soundtrack, der fungerer virkeligt flot, udført af chip-musikeren Disasterpeace (check ham ud på Youtube!).

Fez er et fantastisk godt spil. Det er måske ikke for alle, men er du til gåder - masser af velgennemtænkte gåder - er Fez spillet for dig. Vi giver Fez et 9-tal for spillet selv, og den sidste karakter ryger på fordi Phil Fish og hans firma Polytron tør forsøge at forny spilgenren, hvilket de fleste andre spiludviklere af i dag i det store og hele har glemt!