God blanding af genrer
Ensformigt gameplay
Ligegyldig handling og plot
Alt alt for let
Middelmådig grafik og lyd
Køb Battleship: The Videogame hos vore partnere:

Ja så kom det – et spil baseret på en film, der i sig selv er baseret på et brætspil. Vi ved hvad du tænker - ”det kan da kun gå galt” og ja der har du så evigt ret. Og som altid i denne form for movie tie-in spil, når først noget går galt – så går det rigtig galt!

Hvis du ikke har set filmen Battleship (og hvis du for den sags skyld aldrig har spillet det originale brætspil), skal du ikke være ked af det. For spillet, der udkommer til en relativ bred vifte af platforme, har rent faktisk forsvindende lidt at gøre med nogle af delene. Bevares, der er da et slagskib eller to med i spillet og præcis som filmen, handler spillet også om rumvæsner, der invaderer Jorden, men derefter begynder lighederne også at forsvinde i horisonten.

Du spillet en bombeekspert, der er udstationeret på Hawaii. Det lugter måske lidt af piger i bikini og driks på stranden – men nej. Før du kan nå at bestille en daiquiri i strandbaren, har en flok dumme rumvæsner invaderet Jorden, afskåret dig fra omverdenen og efterladt dig med en sygelig trang til at myrde alt og alle. Elementer som karakterudvikling, handling og plot er bestemt ikke spillets stærke side... hov så var der alligevel et område til, hvor spil og film ligner hinanden.

Spillet er, til trods for den nautiske titel, primært et first person shooter. Et temmelig ligegyldigt og generisk et af slagsen endda. Missionerne er ensformige og kræver som regel blot at du vader fra punkt A til B og ødelægger en eller anden dims, som rumvæsnerne desperat har behov for, for at kunne overtage verden. En sjælden gang imellem skal du forsvare et punkt eller en anden person, men generelt så melder ensformigheden sig ret hurtigt på banen. Dette skyldes ikke mindst at dine våben er ret kedelige og almindelige og at der kun er omkring en håndfuld forskellige fjender. Nu hvor vi er ved fjenderne, så har de en af de værste AI'er jeg har oplevet i et skydespil. Det er et mindre mirakel at rumvæsnerne overhovedet har nået til Jorden – taget i betragtning hvor stupide de er.

Spillet har dog et element, der retter lidt op på det ellers helt forfærdelige gameplay. Spillet inkluderer nemlig et lille strategispil, hvor man i real-time skal sende slagskibe rundt på et kort for at angribe fjender. Det er relativt enkelt og skiftet mellem FPS og RTS delen sker hurtigt og nemt med et tryk på en enkelt knap. Desværre er slagskibs-delen, præcis som sin FPS fætter, alt for let og din deltagelse i selve spillet er henlagt til at flytte på skibene og tildele forskellige bonusser.

Selvom spillet byder på flere sværhedsgrader, så er og bliver det alt for let. Det tager ikke mange timer at gennemføre kampagnen og derefter er der intet at komme efter i Battleship – med mindre man da vil gennemføre spillet igen og igen for at finde alle se skjulte ting. Der er med andre ord ingen multiplayer – hvilket helt sikkert kunne peppe selve RTS delen lidt op.

Grafisk er spillet som man kunne forstille sig: Det lugter lidt af en forhastet budget produktion – med alt hvad det bringer med sig. Spillet har godt nok sine øjeblikke her og der, men det forbliver ved meget korte glimt af hvad spillet kunne have været med et større udviklingsbudget. Kønt bliver det i hvert fald aldrig.

Det er lidt for let at kalde Battleship: The Videogame en forspildt chance, for det er trods alt et spil baseret på en (rimelig dårlig) film og den slags er næsten altid en spildt chance. Men konceptet med af veksle mellem RTS og FPS fungerer nu ganske glimrende og var den blevet udviklet bedre og måske endda udstyret med en multiplayer funktion... ja så hvem ved. Under alle omstændigheder skete det ikke og resultatet blev beklageligvis derefter.