PEGI 18+PEGI Bad LanguagePEGI Violence
For voksne - Tro mod forlægget - Udfordrende - OmfattendeBegrænset fysisk frihed i landskaberne - Svært at komme i gang med
Køb The Witcher 2: Assassins of Kings – Enhanced Edition hos vore partnere:

Witcher-serien er en rigtig PC-franchise. Etteren kom aldrig til konsol, og først nu med stor forsinkelse er toeren her endelig. Heldigvis har det været ventetiden værd, og det er et gennemarbejdet produkt, vi sidder med. Lige fra pakken, der indeholder spillet (på to skiver), soundtrack-cd, guidebog og kort, til selve spillet, der er stort, omfattende og vellavet.

The Witcher 2: Assassins of Kings – Enhanced Edition, for at nævne spillets fulde navn i hvert fald én gang i anmeldelsen, ligger overordnet i den genre af vestlige rollespil, som Skyrim og Dragon Age også befinder sig i – men nok tættest på Dragon Age. Spillets hovedperson hopper ikke og svømmer ikke, så der er langt mindre vægt på at udforske spillets verden end i Skyrim.

Til gengæld er der langt mere historie og en hel del dialog. Man kan godt mærke, at spillet er baseret på bøger, og Andrzej Sapkowski, der har berettet om The Witcher siden 1986, har skabt en gennemført, dyster verden.

Der er også masser af action og de klassiske rollespilelementer: Erfaringspoints og karakteropbygning. Man kan skræddersy sin figur til at være stærkest i magic eller våben, og der er også her mange forskellige muligheder. Læg til dette et crafting-system, der lader ens troldkarl kreere brugbart udstyr af alt det ragelse, han finder overalt, og du har masser at nørde med, hvis du vil have en optimal karakter.

En sløv start
Witcher 2 er et af de spil der ikke fænger lige fra start. Det kræver noget tid. Først skal man igennem en temmelig lang prolog, der historiemæssigt hænger godt sammen, men som spilmæssigt ikke er særlig interessant. Samtidig skal man vænne sig til en styring, der er lidt atypisk i forhold til genren. Efter den korte kamp-tutorial anbefalede spillet mig at sætte sværhedsgraden til easy – og jeg har dog gennemført min del vestlige rpg’er.

Når prologen så langt om længe er gennemført, skal man først til at vænne sig til spillets egentlige struktur, hvor der pludselig bliver frihed til at vælge mellem diverse missioner og udforske byen Flotsam og dens omgivelser. Stille og roligt begynder kampsystemet at give mening, og man lærer, at hver kamp er farlig. Ikke fordi man nødvendigvis stadig er elendig til at styre, men fordi spillets verden simpelthen er dødbringende. At overleve er en udfordring, ikke en selvfølge.

18+
Jeg har generelt set et meget afslappet forhold til aldersbegrænsninger på spil, og synes ofte, at disse er meget overdrevne. Men Witcher 2 er et af de mest brutale spil, jeg har spillet, og hvis et spil kan fortjene 18+ stemplet, så må det være dette. Spillets verden er meget rå og barsk. Der er få sympatiske figurer, og spillets valg er oftest mellem to onder – eller i bedste fald et onde og et mindre onde.

Mange vil sikkert finde det forfriskende i forhold til de mange god/ond-spil, man har spillet gennem tidens løb, men på et tidspunkt kan det også blive lidt trivielt ikke at kunne vælge side. Ligesom i Skyrims borgerkrigsplot, hvor man havde valget mellem de indskrænkede, racistiske, isolationistiske vikinger og det diktatoriske, imperialistiske, undertrykkende imperium. Reelt set ikke det store valg – alle er bad guys. Men faktisk er der flere valg i Witcher 2, end man typisk ser i spil, og det skal CD Projekt Red naturligvis have ros for. Jeg gætter også på, at fans af bøgerne vil sætte pris på, at spillet holder sig tro mod genren og virkelig er DARK fantasy.

Efter at have tilbragt en del timer i selskab med spillet har jeg lært at holde af det kampsystem, der først frustrerede mig, og jeg kommer klart til at gennemføre spillet senere, men det er det for stort til, at jeg har kunnet nå i anmeldelsesperioden. Teknisk set er det rigtig godt lavet, og selvom der er rigeligt med tåge til at holde spillets draw distance nede, må man stadig betegne konverteringen fra high-end pc-spil til syv år gammel konsol (jep, Xbox 360 fylder syv senere i år – tiden går) som en stor succes.

Et spil lavet af voksne til voksne med udfordring, skarp dialog, sex, vold og en verden, der får Games of Thrones’ Westeros til at virke mild og imødekommende. Sådan kan man beskrive Witcher 2: Assassins of Kings, og det er ikke en beskrivelse, der ellers passer på mange spil. Hvis man er villig til at sætte sig ind i det og kæmpe sig gennem den lidt træge start, så giver spillet meget tilbage.