Masser af brugertilpasning
Godt banedesign med flere ruter og smutveje
Ujævnt gameplay
Lange loadetider
Ingen online-race
Køb Modnation Racers: Road Trip hos vore partnere:

Modnation Racers: Road Trip er langt fra det første useriøse racerspil med våben, og det bliver nok heller ikke det sidste. Road Trip er dog det tredje spil i rækken til Sonys maskiner og det første til Playstation Vita. Vi har indtil nu været godt tilfredse, men holder det?

Da Super Mario Kart udkom, var der næppe nogen, der havde troet, at det spil skulle inspirere andre spil i den grad, det har. Opskriften er utrolig enkel. Tag nogle farvestrålende og humørfulde figurer, smid nogle våben og nogle gakkede køretøjer ind i blandingen og lad dem alle dyste om at komme først i mål. Mario var muligvis ikke den første, der ramte plet, men han var den første der gjorde det med så overvældende succes, og selvom alle firmaer med respekt for sig selv har lavet en kart-racer, så er Mario stadig kongen.

Ulempen var Mario er naturligvis, at han kun er at finde på Nintendos maskiner. Derfor må man undvære ham, hvis man har en Xbox eller en af Sonys konsoller, men det gør ikke så meget, for Modnation Racers har vist sig at være et fornuftigt bud på et Mario Kart uden Mario. De to første spil udkom til Playstation 3 og Playstation Portable, og nu kommer det tredje spil så til Playstation Vita. Denne gang er det med undertitlen Road Trip.

Det Modnation Racers har at byde på er tilpasning. Ligesom et af Sonys største våben og bedst sælgende spil, nemlig LittleBigPlanet, er der en utrolig høj grad af frihed til at lave lige hvad man har lyst til i Modnation Racers. Man kan lave sine egne hovedpersoner, sine egne køretøjer og sine egne baner. Man kan også dele sine kreationer med sine venner, og det gør bestemt ikke spillet mindre sjovt.

Spillets opbygning er næsten så traditionel, som det kan lade sig gøre. Man starter med nogle lette løb, hvor man lidt efter lidt bliver introduceret for spillets forskellige elementer. Det kan være en runde, hvor man lærer at angribe modstanderne eller en runde, hvor man lærer at bruge de forskellige våben, man samler op. Hver runde har forskellige delmål udover at komme først – jo flere delmål man får opfyldt, jo flere ting låser man op for til sin figur eller figurens køretøj. Det kan være et mere fjollet overskæg eller nye motordele eller andre skøre ting.

Alt er faktisk som det skal være... sådan da. Spillet kan nydes på dansk, hvilket betyder at spillet kan spilles af de mindste, der endnu ikke har lært engelsk. Spillet lader som regel brugeren selv bestemme mellem brug af knapper og brug af touchscreen, hvilket flere launchtitler desværre glemmer.

Der er mange rare småting, der virkelig kører i Modnation Racers: Road Trip. Desværre er der også en del småting, der hiver i modsatte retning. Loadtiderne er eksempelvis irriterende lange. Det er ikke muligt at spille online, kun ad-hoc. Billedets opdateringshastighed falder ret tit, hvilket gør det sværere at styre og det ødelægger oplevelsen. Flere af de her problemer er desværre ikke kun småting – i hvert fald ikke for spillere med en normal tålmodighed. De trækker så meget ned i den samlede vurdering af Road Trip, at vi ender med at det, der på papiret lignede en af VITA's stærkeste titler nu bare er en gennemsnitlig kart-racer.