Masser af ekstra indhold
Stemningsfuld og flot grafik og lyd
Mindre frihed end tidligere
Ensformige arenaer uden indflydelse på kampene
Enkelte fjender er frustrerende at overvinde
Køb Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Generations hos vore partnere:

Endnu engang stifter vi bekendtskab med den hyperaktive unge ninja Naruto Uzumaki og alle hans venner i Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Generations. Der er lagt op til et stort orgie af tæsk, flotte moves og masser af indhold. Og man bliver bestemt ikke skuffet.

Med næsten 500 anime-episoder og 60 manga-albums er Naruto sandelig kommet for at blive. Med sine mange forskellige og interessante karakterer samt en imponerende samling "moves" er serien som skabt til at blive omsat til konsolspil. Det er her, CyberConnect2 kommer ind i billedet med sit seneste udspil: Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Generations. Selv om spillet indeholder en masse af de elementer, der gjorde de tidligere spil gode, er der faktisk en del nyt at komme efter, både for fans af serien og for nye potentielle fans.

I modsætning til tidligere udgivelser i Ninja Storm-serien, viser Generations ikke blot en figurs synspunkt, men spreder i stedet spillet ud over adskillige små historier. Der er en del af disse isolerede historier, som giver dig mulighed for at se historien om Naruto fra flere forskellige synsvinkler. Hvad spillet mister her, er eventyraspektet fra de tidligere spil, da der ikke er nogen verden at udforske eller interagere med. Men det vil være en smagssag, hvad man foretrækker. Personligt var det mig en stor glæde at spille historien om Sabuza og Haku, da det var et par figurer, jeg personligt holdt meget af i både manga og anime.

Heldigvis er Ultimate Ninja Storm Generations et af de kampspil, der ikke kun kan prale af et imponerende kampsystem, men også en stor og omfattende historie. I spillet er historien fortalt gennem animerede cut-scener og storyboard-dialog med op til 65 minutter af unikt indhold ikke fundet i anime'en. Generations gør et stort stykke arbejde med at opsummere nogle af de vigtigste punkter i en massiv historie på en måde, der er indbydende både for folk, der er nye i Naruto-verdenen, men også for dem, der er gamle fans af universet.

Generations er et kampspil, der ser kompliceret ud ved første øjekast, men faktisk er meget lettere at komme i gang med, end man skulle tro. I spillet duellerer to krigere i en stor arena, hvor hele området er åbent til at hoppe rundt i, som enhver god ninja gør det. Man kaster dolke eller udfører close-up kamp-moves. At udføre diverse slag og spark foregår med 3-4 knapper, og der er virkelig ingen komplekse kombinationer som dem, der tidligere har fået os alle til at skrige af frustration i spil som Tekken og Street Fighter. Spillerne kan opbygge Chakra under kamp eller samle den op fra faldne fjender og derefter bruge den til at udføre specielle angreb med. Spillet har en imponerende samling på 72 karakterer , så der er masser af meget unikke og super sjove special moves at fornøje sig med.

En ny tilføjelse til kampene i år er et "Substitution meter", der begrænser antallet af gange, spilleren kan undslippe et fjendtligt angreb. Når man har undveget 4 gange, skal metret først fyldes op igen, og det kan tage sin tid og gør, at man skal være ekstra forsigtig. Der er også tilføjet en "Awakening mode", der kan aktiveres i slutningen af kampen og giver spillere på nederlagets rand en sidste desperat chance for at vende kampen til deres fordel. Det er måske ikke noget, der vil falde i alles smag, men det giver en spændende variation til spillet og giver det mere dybde.

Spillet kan dog også prale af en dyb og imponerende online-del. Man kan finde de sædvanlige "Ranked" og "custom" kampe, men også 4- og 8-mandsturneringer, uendelige assaults og Ninja Info Card Battles. I disse Card battles kan spillerne tildele sig selv et kort før kampen, og deres kort vil derefter sammenlignes med deres modstanderes før den virkelige kamp. Vinderen af denne kortkamp vil derefter blive tildelt den bonus, som er angivet på kortet. Det er måske en fjollet lille detalje, men det kan give lidt ekstra spænding i online-kampe.

Derudover er der en gigantisk bunke af "unlockables" som titler, karakterer, billeder, filmklip, udstyr til kampene og meget mere. For fans af serien vil det meste af dette være gamle nyheder, men for nye spillere vil der virkeligt være en masse sjov at låse op for, og der er mange timers underholdning at hente der.

Omgivelserne, man kæmper i, er flotte og store, men desværre også lidt sterile. Man kan ikke interagere med omgivelserne, og i sidste ende betyder det ikke noget, hvor kampen foregår. Det gør, at selv de største og mest episke kampe mister noget af deres storslåethed. Og så havde det også være rart med rigtige team-battles i stedet for at begrænse holdkammeraterne til support moves. Men det er i småtingsafdelingen.

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Generations er et glimrende kampspil. Både for fans af serien og for nybegyndere. Og man skal bestemt ikke lade mangel på viden om universet afholde sig fra at købe dette spil, da man får en rigtig introduktion til hele historien og dets mange, mange spændende personligheder. CyberConnect2 skal have stor ros for endnu engang at have gengivet Naruto-universet så godt og gennemført. Og selv om der er mindre mangler og fejl, har de skabt et rigtigt habilt kampspil, både for hærdede spillere, men også for nybegyndere, der frygter komplicerede combo's og umulige historier.

Om Dennis Martin Traberg