Udfordrende
Godt tempo
Passende soundtrack
Loading…
Ikke særligt tilgivende
Køb Wipeout 2048 hos vore partnere:

Loading… Den ældre, velkendte serie Wipeout er nu landet på… Loading… Er nu landet på PlayStation Vita, og vi har her… Loading. Eh, vi har her en ekstremt hurtig og flot titel, som… Loading. Pokkers loading-tider.

Det første Wipeout spil-udkom tilbage i 90erne, og siden da har Wipeout-serien set flere spil og opnået status som en populær PlayStation-titel. Derfor var det ikke overraskende, at et Liverpool-studie skulle udvikle det, der er blevet til Wipeout 2048, som er en af launch-titlerne til PlayStation Vita. Wipeout er draget til fremtiden endnu engang, og det lynhurtige racerspil har ladt våbnene og suser gennem futuristiske baner. Du er chaufføren af disse fremtidskøretøjer, som svæver med høj fart igennem ekstremt smalle veje. Du har våben eller boosts, som opnås ved at køre over enten gule (våben) eller grønne (boost) felter, som du kan bruge til din fordel eller til at eliminere dine modstandere i racets hede med.

Du bliver i menuen præsenteret for enten Singleplayer eller Multiplayer. Story Mode tilbyder dig en række løb og udfordringer, hvor du bliver sat et mål, og så skal du slå det for at opnå en såkaldt Elite Score, som giver dig høje Leaderboard-placeringer blandt venner og andre PS Vita-spillere. Især integreringen af leaderboard og Facebook-lignende notifikationer gør, at du hele tiden får oplysninger om, hvilket level dine venner er, og hvilken score de har fået i diverse løb.

For at låse op for nye løb og sæsoner skal du klare alle mulige slags løb, blandt andet alm. Race mod hinanden eller Races, hvor du skal score points ved at eliminere modstander efter modstander. Multiplayer tilbyder samme løbsmuligheder, men kræver også Online Pass for at kunne deltage. Der kan samtidigt også tjenes EXP via løb online eller offline. EXP låser op for blandt andet nye køretøjer.

Spillet er udfordrende både i den forstand, at de betingelser, du bliver stillet i hvert løb, kan være lidt hårde, og derudover kan løbene føles urimelige, når modstanderne tonser igennem banen, og du langsomt sakker bagefter, fordi man i farten ramler ind i vægge. Det er svært at styre, for det går ufatteligt hurtigt, og havde skærmen været 42, så ville følelsen af at have overblik været en kæmpe fordel. Det er nemlig den paniske følelse af, at man ikke er i kontrol over køretøjet, når man suser igennem banerne, der gør, at nervøsiteten slår til, og man er mere tilbøjelig til at fejle. Med andre ord - spillet tilgiver ingen fejl. Men grafisk er spillet suverænt på den lille PlayStation Vita. Flotte byområder og detaljeret køretøjer samt vanvittigt farverige rutsjebanelignende områder gør, at man sidder og tripper mere over dette, end man forsøger at holde fokus på selve spillet. Det er uden tvivl et af de pæneste spil på Vitaen.

Musikken er måske ikke for alle og enhver, men når man er i gang med at fyre igennem Single Player, så får musikkens tempo og stemning en meget smittende effekt, og det gør, at man sidder med tungen ude af munden og holder fokus på at blive på vejen, samtidigt med, at man kommer i godt humør af det hurtige spil, som Wipeout 2048 nu engang er.

Spillet er underholdende, men den største fejl, som også er en af de slemme af slagsen, er loading-tiderne. Ud over at det tager lang tid om at komme ind i spillet, så har det ekstremt svært ved at hente nye løb. Den loader 20-30 sekunder, og i nogle tilfælde længere tid, hvilket gør, at man skal vente og vente. Det er selvfølgelig et problem, men ikke noget der gør, at spillet bør overses, når du står og skal vælge nyt spil til din PlayStation Vita.

Om Mike Justesen