I Am Alive

Score: 7
Playstation NetworkXbox Live Arcade
Udkommer til:
Anmeldelsen dækker:

Udvikler(e):
Udgiver(e):
PEGI 18+PEGI Bad LanguagePEGI Violence
PositivtNegativt
Godt gameplay - især klatresekvenserne Stemningsfyldt og med en spændende historie Fremragende lydLineært og meget scripted Ikke megen genspilningsværdi Lidt svag grafik

I Am Alive er et af de spil, vi har set frem til her på Gamesector-redaktionen. Som fans af både Fallout- og Assassin's Creed-serierne var vi overbeviste om, at kombinationen ville være genial. Og spillet formår da også at gøre os glade, selv om det på visse punkter også formår at skuffe lidt.

I Am Alive er et postapokalyptisk overlevelsesspil. Du er Adam, der befinder sig i byen Haventon efter en eller anden form for katastrofe. Ja, vi får faktisk ikke at vide, præcist hvad der er sket. I jagten på sin forsvundne kone og datter føres Adam gennem 21 stemningsfyldte kapitler, hvor overlevelse står på dagsordenen i en by, der står i ruiner, og samtidigt plages af både ressourcemangel, støvforurening og pludselige jordskælv. Og netop disse tre ting tilsammen danner stort set rammen om spillets gameplay.

Spillet indledes med, at Adam skal finde vej tilbage til sin lejlighed, hvor han håber at finde sin familie i god behold. For at nå frem skal Adam kravle op og ned ad en masse bygninger, som vi jo har oplevet i bl.a. Tomb Raider- og Assassin's Creed-spillene tidligere. Men der er stor forskel på, hvordan kravlesekvenserne bliver eksekveret. Adam har nemlig kun en vis udholdenhed og skal derfor hurtigst muligt nå en platform, hvor han kan hvile sig og samle kræfter til næste klatretur. Hans stamina-måler falder derfor støt under kravlesekvenserne, og god planlægning er derfor en nødvendighed. Der er virkelig sparsomt med ressourcer i byen, og derfor er det en dårlig idé bare at kravle uden tanke på, om man nu også kan nå frem til næste hvilepunkt. Adam har nemlig en Stamina-indikator men også en værdi for, hvor meget stamina, han kan være ladet op med. Hver gang Adam når til et hvilepunkt, lades hans stamina op til hans maksimale værdi, men den værdi vil falde, hvis Adam ikke kravler hurtigt nok. Dette gør, at spillets klatresekvenser føles realistiske, for Adam er ikke en superhelt, men blot en rimeligt almindelig fyr - uden højdeskræk.



Man kan rundt omkring - hvis man leder godt - finde genstande, som gør, at Adam kan hænge stille og samle energi under en klatretur uden at skulle nå en platform først. Disse genstande bliver en vigtig og i flere sekvenser nødvendig del, hvis Adam skal klare sig helskindet igennem spillet. Den anden del af gameplayet udgøres af action-sekvenser. Af og til støder Adam på (meget scriptede) angreb fra bøller. Af og til kan det svare sig bare at gå uden om dem, men Adam kan også med list uskadeliggøre gøre dem. Adam har en kniv og en pistol, men oftest har han kun en eller to kugler i kammeret, og derfor kræver det en nøje planlagt strategi, hvis han angribes af flere skurke på samme tid. Som oftest er strategien, at man får en af de skurke, der har pistol, til at nærme sig. Man skærer halsen over på ham, skyder den anden fjende, som bærer pistol, løber over og tager hans kugler og nedlægger til sidst de to skurke, der blot er udstyret med knive. Man lærer det efterhånden, og strategien virker ihvertfald i starten godt, men senere bliver fjenderne mere snu og får færre svage punkter. AI'en fungerer egentligt ganske fint, omend det er ærgerligt, at sekvenserne er SÅ scriptede, som de nu engang er.

Spillet er generelt meget lineært, og det eneste afbræk fra historien er en række personer, som du kan vælge at hjælpe med medicin, mad osv., hvis du da synes, at du kan undvære det. Spillet har to sværhedsgrader, hvor du på højeste niveau får færre ressourcer og er mere sårbar, men ellers er spillet det samme. Det tager i omegnen af seks timer at gennemføre, og det må egentlig siges at være en passende længde for en download-titel. Historien er ret godt fortalt med meget stemningsfyldte miljøer, og man bliver hurtigt grebet af at skulle følge historien til ende og se, om det lykkes Adam at blive genforenet med sin familie.

Grafisk er spillet ikke superflot. Banedesignet er bestemt lækkert og giver nogle rigtigt gode kravlesekvenser, og der er også en fed, nærmest Fallout-agtig stemning over det, men kvaliteten af teksturer og animationer er dog ikke helt i top. Til gengæld fungerer lyden utroligt godt med især nogle meget stemningsskabende lydeffekter der - langt mere end grafikken - formår at skabe en rigtig postapokalyptisk stemning.

Alt i alt er I Am Alive en rigtigt fint download-titel, som gameplaymæssigt især glimrer ved nogle interessante klatresekvenser. Fortællingen er dragende og stemningsfyldt, og trods en meget scripted vej gennem spillet og en forholdsvist lav genspilningsværdi, har I Am Alive mest af alt været et positivt bekendtskab.


Om Thomas Heine Bech

Thomas har været spilanmelder på Gamesector siden 2007 og anmelder for det meste spil til Xbox One. De foretrukne genrer er sport, bilspil, adventure, puzzle, platform, action og RPG (tja, det er vel næsten det hele), men hjertet banker især for de gamle 80'er-klassikere. Favoritspil på Xbox-konsollerne: Rayman Origins, Plants vs. Zombies, Tom Clancy's G.R.A.W., Pure, Game Room, Scramble, Limbo, Braid, Trials HD, Just Cause, Burnout Revenge, Raiden Fighters Aces og Pinball Hall of Fame: The Williams Collection.