Charmerende karakterer
Solide flyvesekvenser
AR Card Battle
Træls kontrol
Svage sekvenser til fods
Køb Kid Icarus: Uprising hos vore partnere:

Det er tæt på 20 år siden vi sidst oplevede Pit på en Nintendo platform - dengang var det til GameBoy i form af spillet Kid Icarus: Of Myths and Monsters. Men som den erfarne Nintendo-Gamer ved, så er Pit's oprindelige konsol den gamle NES, som han optrådte på for første gang i 1987 i spillet "Kid Icarus". Til trods for den lange fraværsperiode har Pit sjovt nok altid været en Nintendo-fan yngling - hvilket måske forklarer hans pludselige genopståen.

"Pludselig genopståen" er måske så meget sagt, for helt tilbage i 2010, på E3 hvor Nintendo introducerede deres kommende Nintendo 3DS konsol, var en af de helt store overraskelser annonceringen af et nyt Kid Icarus. Nemlig Kid Icarus: Uprising, der nu endelig, næsten to år efter annonceringen, er udkommet.

Det nye Kid Icarus: Uprising følger igen Pit, der denne gang skal stoppe den fenopståede Medusa, der forsøger at destruere hele menneskeheden. Det skal han gøre i et særdeles charmerende spil, der blander løse rail-segmenter med udforskning af 3D miljøer. Vi er altså ikke tilbage i "sidescrollende platformer-land", hvor serien ellers startede.

Hvis man ikke er bekendt med Pit eller de to foregående Kid Icarus spil, så gør det ikke spor. Spillet skal nok lære dig alt hvad du behøver at vide om den lille engel og hans færdigheder. Den mest interessante af disse er klart hans "Power of Flight", som han får af sin ledsager Palutena. Pit er dog ikke som andre engle, der kan flyve som de lyster - Pit kan kun klare korte intervaller af flyvning af gangen, hvilket "forklarer" spillets to markant forskellige genrer.

Spillets 25 missioner, der vil tage selv seriøst dårlige spillere mindre end 12 timer at gennemføre, starter som regel med en kort rail-shooter-agtig sekvens, hvor Pit flyver gennem luften og skyder fjender ned med sin magiske bue. Der er diverse forhindringer at undgå, massevis af fjender og generel hektisk aktivitet på skærmen og resultatet er da også en velfungerende og spændende spiloplevelse. Men Pit kan ikke holde sig i luften længe, så når han lander skifter spillet til et 3D actionspil, hvor Pit er til fods.

Til fods er spillets tempo mærkbart sløvere end de luftbårne sekvenser. Pit skal stadig dræbe fjender, som der er rigtig mange af, men tempoet og hans bevægelser er noget sløvere end i luften. Heldigvis krydres denne del af spillet med en smule udforskning af miljøerne - hvilket giver fin afveksling i sekvenserne til fods, der desværre ender med at dominere størstedelen af tiden i selve spillet.

Til fods kan Pit enten skyde efter sine fjender eller angribe dem med forskellige nærkampsangreb. Disse suppleres med forskellige moves, der kan bruges til at undgå fjendernes angreb. Hans repertoire af angreb og bevægelser er ganske fornuftigt og ønsker man mere kolorit på spil oplevelsen, er der desuden også mulighed for at finde nye våben til Pit.

Mens kontrollen over Pit, når han er i luften, virker skarp og præcis, så er den desværre lige det modsatte når den lille yngling er til fods. Sigtemekanismerne og ikke mindst kamerakontrollen er simpelthen for kluntet designet, lige meget hvordan man forsøger at sammensætte kontrollen. Enten er Pit's sigte for upræcist eller også roder man rundt med alt for mange ting, der skal styres med stylus-pennen. Der er ingen velfungerende middelvej, hvilket beklageligvis gør sekvenserne til fods til Kid Icarus: Uprising's absolut svageste del. Det er en forbandet skam, for selvom kampene og Pit's forskellige moves fungerer rigtig godt, så hæmmer kontrollen desværre så meget at det overskygger mange af de gode elementer.

Det samme gør sig gældende i multiplayer. Her er der forskellige varianter af deathmatch for op til seks spillere. Multiplayer byder langt hen af vejen på "den sædvanlige omgang" af spilmodes, men der er dog en enkelt mode, hvor spillerne skal beskytte en "Dark Pit", der virker ganske anderledes end det man måske er vant til. Multiplayer kampene kan spilles via Wi-Fi eller lokalt. Desværre lider multiplayer under præcis samme problemer som plager sekvenserne hvor Pit er til fods - kontrollen er rodet og upræcis

En sjov ekstra feature i spillet er samlekort, som man kan anvende med Nintendo DS konsollens AR (Augmenter Reality). Man får seks forskellige AR Card Battle kort med i pakken, når man køber spillet og flere kan erhverves på forskellige måder. Konceptet med samlekort og et mini-kampspil, der anvender dem, er meget sjov, men noget nyt Magic: The Gathering bliver konceptet næppe.

Hvad angår grafikken og ikke mindst lyden i Kid Icarus: Uprising, så har udviklerne hos Project Sora virkelig skabt lidt af en perle. Der er fuld tale til Pits replikker og den lille purk er virkelig skarp i replikken med mange sjove svar på tiltale til venner og fjender. Humoren er velfungerende og karakterene i spillet særdeles veldesignede og charmerende. Grafikken er absolut også i virkelig høj klasse med rigtig gode 3D effekter (der godt nok ikke bidrager voldsomt meget til den samlede spiloplevelse). Kid Icarus er således et rigtig flot og velproduceret spil, der langt hen af vejen formår at dække sine skønhedspletter med flot grafik, fantastisk musik og stemmeskuespil og massevis af charme.

Så selvom sekvenserne med Pit til fods let kan blive en smule ensformige og triste at spille og selvom kontrollen til tider er den største fjende du skal besejre, så er Kid Icarus: Uprising stadig et glimrende spil. For grafikken og lyden er i topklasse og spillet er designet med masser af charme og Nintendos vanlige øje for kvalitet og detaljer. Pit's flyvesekvenser, humoristiske personlighed og den fantastisk smukke verden spillet foregår i fortjener ros og det for kvitterer vi med et velfortjent ottetal til Kid Icarus, som vi håber at se mere til i de kommende år!