Mange indstillingsmuligheder
Forrygende gameplay
God online-del
Ikke så dybt som FIFA 12
Nogle vil måske savne de overdrevne features fra FIFA Street 3
Køb FIFA Street hos vore partnere:

FIFA Street-serien har altid været EA's arcade-prægede og afslappede pendant til de rigtige FIFA-spil, og det underholdende og efterhånden fire år gamle FIFA Street 3 var da også fyldt med spektakulære og overdrevne finter og finesser. Med det nye FIFA Street bliver serien redefineret og får en lidt mere seriøs tilgang til det at spille fodbold - men der er heldigvis stadig blevet plads til de mere afslappede og underholdende elementer af gadefodbold!

FIFA Street er radikalt anderledes end FIFA Street 3, som vi var ganske begejstrede for. Væk er de overdrevent karikerede spillere, væk er Gamebreaker-mode med vanvittig spillestyrke i få sekunder og væk er også løb op ad muren og diverse finter, der sjældent finder plads i virkeligheden. Gadefodbold er efterhånden blevet en seriøs og voksende sport mange steder verden over, og den tendens synes EA at have implementeret i FIFA Street.

Spillet inddeles i flere forskellige spil-typer; 5-A-Side, Panna Rules, Futsal og Last Man Standing, og derudover har man mulighed for at lave sine egne Custom Matches med lige præcist de indstillinger, man har lyst til. Man spiller med 1-6 spillere på hvert hold, og halvlegene varer mellem 2 og 5 minutter, så det er altså korte, men meget intense kampe, det drejer sig om. Kamptyperne dækker over spil på tid, spil til et bestemt antal mål, spil til et bestemt antal style point (man får point for at lave finter og diverse tricks) og i Last Man Standing mister det hold , der scorer, en spiller, og det gælder således om at være det hold, der kommer af med alle sine spillere først. Herudover kan man vælge at spille med eller uden målmand, frispark og med forskellige typer af bolde og på forskellige arenaer rundt omkring i verden. Nogle areaner har ingen sidenet, mens andre er som en almindelig fodboldbane med frispark, hvis bolden ryger ud over sidelinjen. Endeligt kan man også vælge, om man vil se banen fra siden eller bagfra, hvilket igen giver to forskellige oplevelser. Der er således et væld af indstillingsmuligheder, og de byder alle på noget interessant.

Af sværhedsgrader er der tre (en mindre end i FIFA Street 3), men den virker dog lidt bedre, og på Hard kan selv forholdsvist erfarne spillere sagtens få kamp til stregen. AI'en synes at fungere fint, og både med- og modspillere formår ofte at stille sig positionelt fordelagtigt, så man føler faktisk, at man spiller med levende spillere.

Dog er det endnu sjovere at spille med levende spillere. Enten offline, hvor op til 4 spillere kan deltage samtidigt, eller online, som har en række spændende muligheder. Du kan naturligvis spille mod dine venner i alle de ovennævnte matchtyper, men derudover kan du spille Street Season, som er små sæsoner over 10 kampe eller Online Team Play, hvor du spiller i hold med op til 7 andre spillere på.

Online-delen er også integreret i spillets karriere-mode, World Tour, hvor du før hver kamp skal vælge enten en af de 3 AI-sværhedsgrader eller at spille kampene online. Det fungerer rigtigt fint, at man hele tiden har muligheden for at veksle mellem offline og online. World Tour har enkeltstående kampe, små og store turneringer, og der er en god blanding mellem de forskellige spiltyper, hvorfor World Tour hele tiden føles frisk.

Gameplayet minder langt mere om det rigtige FIFA end om FIFA Street 3. Styringen er forholdsvist simpel med venstre styrepind til at styre spilleren med, skud på højre knap og afleverer på de tre andre. Det er dog ikke helt så nemt altid at lave præcise afleveringer og skud, men efterhånden som man stiger i niveau, stiger dine spilleres egenskaber også, og det kan mærkes på, hvordan de agerer på banen. Da det er Street-fodbold er der dog stadig en vis forskel fra eksempelvis FIFA 12. Du lærer undervejs i World Tour hele tiden nye tricks, som du kan låse op for med dine erfaringspoints, såfremt du ikke vælger at bruge dem på at gøre din spillere hurtigere, stærkere eller mere præcis. Tricks er ikke kun for syns skyld, og man kan virkelig bruge dem til at finte sine modstandere med, men det kan godt være svært og tidskrævende at lære mange af dem, selv om controlleren egentlig reagerer ganske "retfærdigt" på dine ryk.

Mange tricks ser rigtigt lækre ud, når de udføres, og det samme kan siges om grafikken generelt. Nogle baner er flottere end andre, og lyssætningen fungerer også bedre på visse frem for andre. Der er hentet licens til over 1500 virkelige spillere, og de mest kendte især er letgenkendelige. Messi pryder forsiden, og det er tydeligt, at hans "stats" er sat højt, for på Hard er han virkelig en skrap modstander eller en suveræn medspiller! Animationerne kunne godt være bedre, men generelt er de alle på et acceptabelt niveau. Lydmæssigt foregår kampene uden kommentatorer, men til gengæld er publikumlydende langt mere integreret i handlingen, hvilket giver spillet et autentisk præg og sætter en streg under, at seriøsiteten nok er der, men at det stadig er lidt af en "undergrundssport", som i langt højere grad udstråler, at det skal være underholdende frem for kommercielt. Soundtracket er virkeligt lækkert med mange sydamerikanske toner, der passer fortrinligt til spillets stil, og det er godt integreret hele vejen igennem spillet.

FIFA Street er ikke det dybe spil, som man har i eksempelvis FIFA 12 eller Pro Evolution Soccer 2012, men der er bestemt dybde nok til, at også seriøse gamere vil kunne finde underholdning heri. Gameplayet fungerer rigtigt godt, der er mange valgmuligheder, kampene er intense og hurtigt overståede - ofte med masser af mål, AI'en er god, online-delen fungerer, som den skal, og alt i alt er FIFA Street en titel, som bestemt tjener EA til ære. Fans af FIFA Street 3 vil måske savne vildskaben en smule, men EA har formået at skabe en god balance mellem det seriøse og det sjove, og FIFA Street anbefales derfor til alle fans af digital fodbold!