Duel-systemet
God humor
Ingen multiplayer
Konsolversionen er mere overlegen
Ingen Touch
Køb LEGO Harry Potter Years 5-7 hos vore partnere:

Afslutningen på Harry Potter i LEGO-format rammer nu også den nye PlayStation Vita, og på trods af, at det ikke er så længe siden, spillet ankom til stort set alle andre platforme, har vi her at gøre med en version, der ikke rigtigt skiller sig vanvittigt meget ud fra de allerede udgivne versioner.

Spillet dækker bøgerne ”The Order of The Phoenix”, “Half Blood Prince” og The Deathly Hallows". Spillet lægger vægt på platfor- og puzzle-dele, og henvender sig - med denne lidt ”sødere” LEGO-fortolkning af Harry Potter - mod især børn og familier, . Har man kendskab til Indianna Jones- eller Star Wars-LEGO-titlerne, ved man, hvad der kan forventes gennem spillet. Formålet er overordnet set, at man bare skal bevæge sig fremad, samle klodser og finde gemte ting og sager, men filmen for denne titel knækker lidt, da der INGEN multiplayer er. En kæmpe svaghed for spillet og et stort minus i forhold til konsolversionen. Den manglende online går igen fra konsolversionen, men man kunne have håbet, at der kunne være lagt arbejde i at udvikle Ad-Hoc multiplayer.

Når man møder lidt mere specielle fjender, aktiveres "Duel", hvor du enten kan kaste normal eller speciel magi efter modstanderen, hvilket er en fin feature. Det bliver dog alt for kedeligt i længden, da det eneste, du udfører hver gang, er at trykke på de samme knapper for magi, og derefter blokerer man modstanderens angreb. Manglende variation er igen et problem, men som helhed fungerer det ret godt og giver spillets innovation et stort plus for både fans af serien og for ikke-fans, som måske ikke har den vilde interesse i spillet. Du kan komme igennem spillet på fra ca. 10 timer og helt op til 25 timer afhængigt af, om du leder efter alle collectibles og går helt ind til benet af denne ellers vanedannede platformer.

Det faktum, at spillet er så vanedannende og præsenterer den fantastiske LEGO-humor så godt, gør, at du gerne tager 15 minutter mere med spillet. Hvis man kender filmene, er det nemt at forstå og nyde humoren, men hvis du ikke har kendskab til hverken filmene eller bøgerne, så kan spillet være hårdt at komme igennem, og historien vil man ikke få i hele træk, men nærmere i billedform.  Du er dog aldrig i tvivl om, hvilken bog du er i gang med, da døre adskiller, hvilket år du er på. Derudover kan du give dig i kast med Dueling Club, hvor du udfordrer diverse figurer fra spillet.

Endeligt kan du vælge Free Play og udforske de områder, du har klaret. En glimrende ting når man ikke er hjemme, og Vitaen er med. Så er det hyggeligt, at man kan presse 10 minutter i Free Play på en bane, man føler, man vil spille. Dog savnes det, at der ikke er gjort brug af Touch-kontrollen, som kunne have været et frisk pust i serien, og man også skille denne version ud i forhold til de andre versioner.

Spillet gør ikke meget anderledes i forhold til konsolversionerne, men det er det perfekte spil til børnene, når man har en lang køretur foran sig. Lyden er ikke suveræn, men med et headset går det nok. Grafikken er pæn på den lille maskine, og alt i alt er Harry Potter Years 5-7 et af de bedre LEGO-spil i serien og en god tilføjelse til PS Vita-kataloget.

Om Mike Justesen