Better With KinectPlaystation Move

Rammer filmens stemning
Simpelt og ligetil
For nemt og for kort
Køb Puss in Boots hos vore partnere:

Den bestøvlede kat fra Shrek-serien har nu fået sin egen biograffilm, og med storslåede biograffilm med nuttede hovedpersoner følger ofte gennemsnitlige konsolspil med de samme hovedpersoner. Vi kigger nærmere på spillet Puss in Boots.

Katten med støvlerne havde et liv før Shrek-filmene, og det er i dette faktum at filmen og dermed spillet tager udgangspunkt. Den mystiske og charmerende kat kommer denne gang på et eventyr, der ligesom de oprindelige Shrek-film inddrager elementer og figurer fra andre (måske mere kendte) eventyr, men som ender med at være helt sit eget.

Spillet er henvendt til de lidt yngre spillere og selvom det sagtens kan spilles med en almindelig controller, så er oplevelsen beregnet til at skulle nydes med f.eks. Playstation Move eller Kinect. Katten kæmper med sværd, spiller guitar, sniger sig rundt, og laver andre løjer, som godt kan virke en anelse banale med standardcontrolleren. Hvis man ikke har en Move eller Kinect (eller hvis man er træt af den) trækker det derfor gevaldigt ned i helhedsindtrykket af dette spil.

Spillets historie er delt op i forskellige scener, og hver scene har forskellige, simple aktiviteter, katten skal igennem. Mange gange skal han kæmpe med sværd imod smådumme håndlangere og her skal man for det meste sørge for at holde modstanderen hen, indtil man kan få ham sparket ned i en tønde med vand eller ud over en kant. Det er vold og sværdkamp, men det er altså også meget tegnefilmsagtigt. I disse sværdscener har man også mulighed for at finde forskellige guldæg og andet skjult i banernes baggrunde. Dette forlænger spilletiden en lille smule, hvilket desværre bliver nødvendigt – men det vender vi tilbage til. Det er også muligt at bruge kløer, eller finde en guitar, som man kan distrahere håndlangerne med.

Andre aktiviteter involverer at snige sig rundt. På skærmen kan man se hvornår man må bevæge sig, og hvornår man skal stå helt stille. Bevæger man sig ikke når man skal, spilder man tid, og bevæger man sig mens man ikke skal, bliver man opdaget. Og så skal man oftest starte forfra. Denne aktivitet minder lidt om en digital version af stopdans. Sammenligningen med dans bliver understreget, når man hurtigt skal stille sig på en bestemt måde for at gemme sig bag forskellige ting.

Mellemscenerne – der fortæller historien og forklarer, hvor man som spiller befinder sig og hvorfor – er fortalt i en anderledes grafisk stil, der ser meget todimensionel ud, og det passer fint med den fornemmelse af eventyrbøger, spillet prøver at fremtrylle. Selve spillet ligner mere den grafiske stil, der bliver brugt i filmene, og det ser ganske nydeligt ud. Stemmerne lyder også som de skal. Hvis det ikke er de rigtige skuespillere, der lægger stemme til, så lyder de i de mindste som de rigtige skuespillere. Man kan undre sig over, at der kun er engelske stemmer i et spil som dette. Måske er det kun i vores anmelder-kopi, det forholder sig sådan, men det skal man måske lige være opmærksom på, inden man køber, hvis spillet er til de mindste.

De forskellige aktiviteter er alle meget enkle og nemme at finde ud af. Selvom man aldrig har spillet før, så virker det som om man nærmest skal gøre sig umage for at sidde fast i spillet. Når spillet derudover kan gennemspilles på under to timer (altså cirka samme længde som filmen), så begynder det at føles som om der mangler noget indhold. Selv med skjulte guldæg og flere gennemspilninger for at finde det hele og få bedre karakterer for banernes fuldførelse, så er Puss in Boots et meget kort spil. Spillets længde passer dog til spillets dybde, der måske heller ikke kunne bære meget mere end den gør. Finder man spillet billigt kan det være værd at kigge nærmere på, men man skal være forberedt på at oplevelsen aldrig rigtig når at folde sig ud.