Udfordrende
Har meget at tilbyde
Tungt gameplay
Alt for høj læringskurve
Køb BlazBlue: Continuum Shift Extend hos vore partnere:

Arc System Works er klar med den seneste titel i BlazBlue-serien, og spillet tilbyder alt til den hardcore fighter, men efterlader lidt os andre i støvet, mens vi må erkende endnu et nederlag.

Hvis man er stor fan af BlazBlue-serien, vil man helt klart nyde dette spil, men for nye, nysgerrige Vita-ejere har man at gøre med et hardcore fighting-spil. Menuen har intet mindre end 16 punkter! Nogen er nytteløse og kunne lige så godt være undertitler, mens andre er større elementer i spillet. Man vælger selvfølgelig at starte ud med tutorial, og her skal man have tålmodigheden i orden. Den er meget lang og tidskrævende. Hvis man kender serien ind og ud, kan man muligvis godt springe en del punkter over, men for nye fans må man afsætte et par timer til at gå den enorme tutorial igennem. Du får alt forklaret i dyb tekst og bliver derefter kastet ud i at udføre, hvad der blev sagt. Simpelt i starten, men det bliver efterhånden sværere og sværere.

Spillet gør ikke brug af Touch-funktionerne på PlayStation Vita. Om det er en god eller dårlig ting, er fuldstændigt op til dig selv, og om du sætter pris på at lave comboer ved at flytte dine fingre rundt på din stakkels Vita. Spillet savner i hvert fald ikke Touch-muligheden, og det virker som en klog beslutning at have udeladt det. Spillet tilbyder, udover Tutorial, en Arcade Mode, som bare går ud på, at du kæmper dig gennem fjende efter fjende, til du rammer bossen. Derudover er der Score Attack og Challenges, som er det sædvanlige, man finder i Fighting-spil, samt en Story Mode. Af lidt anderledes Game Modes er der Unlimitedmars, som sætter dig mod højt intelligente CPU-modstandere, hvor du skal opnå så høj score som muligt, samt Abyss, der en slags Horde, hvor du avancerer til nye rum, efter du klarer en modstander. Du kan samtidigt tjene experience til at stige i level med, og endelig kan du spille almindelige online-kampe.

Går man fra Ultimate Marvel Vs Capcom 3 og til dette spil, vil man helt klart føle, at gameplayet er lidt mere tungt i det. Den følelse vil man også have, hvis man har spillet Tekken- eller Street Fighter-serierne. Det er ikke så hurtigt, med mindre du bruger nogle bestemte figurer med hurtige angreb, og du vil føle, at grafikken og gameplayet ikke er flydende, men mere nede på jorden.  Grafikken er nemlig i en 2D anime-stil, og det ser rigtigt flot ud på PlayStation Vita. Det viser en anden side af, hvad Vitaen kan byde på, og at alt ikke behøver at være 3D. Dog kræver det, at man virkelig kan konvertere til den slags type af spil, hvilket måske ikke er den mest passende form for grafik inden for fighting-genren.

Man vil helt klart spille det her spil på grund af grafikken og ikke gameplayet. Banerne er fantastiske og meget detaljerede. Når teksten stryger hen over skærmen, når en kamp starter, får man fornemmelsen af, hvor skarpt billedet er på den lille maskine, og man kan ikke lade være med at kigge koncentreret på, hvad der sker  skærmen. Figurerne er detaljerede, og når slag og angreb udføres, har de et flot, farverigt skær, som du kan nyde i fuld vigør, mens du hører slagene komme ud af de små højtalere eller dit headset. Lyden i spillet er ikke noget at råbe hurra for, men soundtracket er, hvad man kan forvente fra et japansk fighting-spil.

Når dagen er omme, har vi her at gøre med et spil, der nok ikke appellerer så bredt. Grafisk er det smukt, og der er masser af udfordringer i de mange forskellige Game Modes, hvor der er mange svære trophies at udfordre sig selv med. Men BlazBlue: Continuum Shift Extend er ikke banebrydende og ej heller et spil, man kan sidde med i flere timer.

Om Mike Justesen