WWE ’12

Lettere tilgængeligt end tidligere for nybegyndereDet føles som om, man får mindre for pengene i forhold til sidste års udgivelse
Mindre flydende kontrol end tidligere
Køb WWE ’12 hos vore partnere:

Wrestling er typisk noget, man enten elsker eller hader, og inden for spillenes verden er det ikke anderledes. Serien WWE Smackdown vs. Raw er siden 2004 udkommet årligt og har en trofast fanskare, og spillene er generelt blevet mødt med tilfredse anmeldelser. Derfor kan det måske virke underligt, at THQ har valgt at omdøbe serien, men det nye navn passer sammen med, at man denne gang har vælgt at sadle om - lidt.

WWE '12 er startskuddet til en ny serie af wrestlingspil, og som sådan er det et glimrende sted at springe på, hvis man længe har holdt sig tilbage. Omvendt vil man givetvis savne meget af den finpudsning, serien har opbygget i årenes løb under navnet Smackdown vs Raw, hvis man har været fan i længere tid. På nogle måder virker WWE '12 ret bekendt, men på andre måder er man startet helt forfra.

Der er stadig tale om et wrestling-spil, der byder på et varieret udvalg af både nuværende og forhenværende wrestlere. De sidstnævnte går under navnet “legends”. Karakterudvalget er omfattende fra starten af, og hvis man ikke finder favoritten umiddelbart efter, spillet er installeret, så findes han eller hun muligvis som DLC for få ekstra kroner.

Ellers må man lave ham/hende selv. Som det hører sig til, har WWE '12 en omfattende del, der lader spilleren lave sin egen wrestler. Man kan selv vælge køn, højde, vægt, hårfarve og måske hundredevis af andre småting, som man med garanti ikke lægger mærke til i en almindelig kamp. Hvis man bruger tid på at sidde og pille ved de forskellige indstillinger, kan man få lavet sig en wrestler med en slående lighed med de fleste personer – så nu kan man endelig få opfyldt sin drøm om at tæve den irriterende nabo til lirekassemand (på fredeligste vis).

Fra hovedmenuen har man adgang til spillets forskellige modes, og der er mange af dem. Man kan spille traditionelt 1 mod 1 eller 2 mod 2, man kan spille med borde og stiger eller i et stålbur eller... kort sagt er der utroligt mange muligheder, og det bør der bestemt også være, for ellers kommer kampene til at mangle nuance. Spillets “story mode” hedder Road To Wrestlemania, og her får man fortalt en historie, der kæder nogle forskelligt opsatte kampe sammen. Sidst, men ikke mindst, kan man gå online og dyste mod andre sofa-wrestlere. Har man købt spillet fra nyt, vil man få en kode, som man kan bruge til at få adgang til spillet med, men hvis man har købt spillet brugt, risikerer man, at koden er brugt, og så må man købe en ny. Dog kan man få en gratis prøveperiode på 7 dage, der giver adgang til spillets multiplayer-mode.

Spillet har fået en helt ny engine – altså groft sagt det stykke af spillet, der sørger for at vise grafikken og for at reagere på spillerens input. Spillet virker realistisk, og grafikken formår at genskabe atmosfæren fra virkelighedens wrestling, uden dog at være specielt imponerende, men den største ændring, engine-skiftet har medført, er en ny måde at styre wrestlerne på. Mange af de funktioner, man førhen ville bruge højre thumbstick til, er nu blevet flyttet ned på knapperne. Spillet er blevet mere begyndervenligt, men som en bivirkning af det, er spillet også blevet mindre flydende, og seriøse spillere vil givetvis foretrække styringen, som den var før.

Mange wrestling-fans vil nyde at se et nyt spil med deres helte, men det virker lidt som om, den nye engine trænger til lidt mere af den finpudsning, der efterhånden gjorde den forrige engine så velfungerende. WWE '12 leverer varen og er et solidt produkt, men det henvender sig ikke til alle, og specielt fans af de forrige spil bør lige prøve spillet inden et eventuelt køb.