Flere spændende nye gameplay-elementer
God kampagne
Omfattende og langtidsholdbart
Kedelig grafik på de militære enheder
Kan være svært at se de enkelte bygningers formål
Køb Anno 2070 hos vore partnere:

Anno-serien er nærmest sidste bastion inden for den RTS-subgenre, der fokuserer mere på logistik og infrastruktur end på konflikt. Nyeste skud på stammen har bogstaveligy talt taget et kvantespring, da de traditionelle historiske rammer er byttet ud med en science fiction-repræsentation af jorden, der efter gentagne økologiske katastrofer ser noget anderledes ud, end vi kender den i dag.

Denne ændring til trods har Anno 2070 bevaret de grundlæggende elementer, der gjorde forgængerne til – ofte oversete – successer. Det er stadig spillerens fornemste opgave at opbygge og udvikle et samfund, der på bedste vis kan imødekomme befolkningens stigende behov for livsnødvendigheder og luksusvarer. Udfordringen er at balancere de tilgængelige ressourcer med befolkningens behov og udbygning af infrastruktur. Som i de tidligere spil er det oftest nødvendigt at etablere byer og industri på en lang række øer i bestræbelserne på at udvinde og producere alle de nødvendige ressourcer. Da ressourcerne er bundet til en given ø, er det et krav at bygge en handelsflåde, der kan transportere ressourcerne derhen, hvor der er behov for dem. Det er blevet lettere end nogensinde før at håndtere sin handelsflåde - en klar forbedring over de lidt kluntede systemer, som fans af serien har været vant til.

Som i de tidligere udgivelser er din befolkning opdelt i klasser med stigende behov for forbrugsvarer. Noget nyt, der virkeligt tilføjer et spændende element til spillet, er, at der er hele tre fraktioner med hver sine ønsker og behov – og måder at anskue verden på. Ecos er den fraktion, der ikke overraskende fokuserer på økologi og bæredygtig industri og higer efter økologiske gulerødder, energidrikke og grønne arealer. I den modsatte grøft finder vi Tycoons, der ønsker fremskridt for enhver pris. Her bliver der udvundet ressourcer i stor stil, og det er langt hurtigere at stable et progressivt samfund på benene. Til gengæld betyder Tycoons ikke-eksisterende bekymring for industriens indvirken på økosystemerne, at de risikerer at løbe tør for ressourcedepoter, længe før deres trang til champagne og junkfood er stillet.

Mens de to nævnte fraktioner er direkte spilbare, er den tredje, scientists, en, man blot kan interagere med for at opnå diverse fordele. En af mest interessante er muligheden for at bygge under vandoverfladen, hvilket tilfører en hel ny dimension til spillet. Selv om du fra start vælger, hvilken fraktions tanker og værdier du vil basere dig på, er det sandsynligt, at du skal håndtere tre samfund i ét, da hver fraktion har bygninger, som kun de kan bygge, og du har oftest brug for ressourcer af enhver art. Dette betyder samtidigt, at du får flere behov at dække, og hele denne afvejning af fordele og ulemper er et nyt og spændende element.

Der er selvfølgelig en række forskellige spiltyper i Anno 2070. Det naturlige sted at starte er kampagnen – selv for erfarne spillere. Selv om spillets grundidé er uændret, er der så tilpas mange nuanceforskelle i både gameplay og interface, at kampagnen, der samtidigt fungerer som en tutorial, næsten er et must. Dermed ikke sagt, at det er nødvendigt at spille hele kampagnen igennem for at blive klædt på til de andre spiltyper. Kampagnen tager først for alvor fart og bliver interessant i den sidste tredjedel, så har man kæmpet sig gennem de første mange baner, der primært går ud på at gøre præcist, hvad man får besked på, er det absolut værd at spille kampagnen til ende, for de sidste baner giver virkelig mulighed for at anvende alt det, man hidtil har lært.

Kampagnen er dog blot en introduktion til spillets vigtigste og klart mest appellerende spiltype - continuous play. Her er der virkeligt smæk for skillingen. Du kan spille mod computerstyrede modstandere eller med og mod venner online. Det hele foregår i en gigantisk sandkasse, hvor du selv bestemmer det overordnede mål med spillet. Der er noget fascinerende over at se sit samfund udvikle sig fra en lille økoloni til et omfattende imperium. Diplomati er naturligvis til stede i multiplayer-spil, og selv om dette element ikke er voldsomt udbygget, åbner det alligevel op for varieret gameplay. Handel bliver også proportionalt vigtigere, jo flere spillere der er med, for det er sparsomt med land, og det er utænkeligt, at en enkelt spiller kan være selvforsynende.

Kamphandlinger har aldrig været i fokus i Anno-serien, og det gælder også for Anno 2070. Man bør ikke fuldstændigt ignorere sit militær, da en aggressiv nabo lynhurtigt kan ødelægge en sårbar infrastruktur og sætte dig i en situation, der kan være svær at redde. Selv om det er muligt at opnå visse fordele via militære erobringer, vil din hær primært blive brugt i defensivt øjemed. Heldigvis er enhederne mere mobile end i tidligere udgivelser. Forsvundet er de regulære landtropper, og i deres sted er krigsskibe og kampfly, der hurtigt kan manøvreres mellem kampskuepladserne. Enhedernes animationer og teksturer er under middel, og man får næsten den tanke, at udviklerne herved forsøger at slå en fed streg under, at kamp og militær nærmest er en eftertanke.

Ser man bort fra den lidt triste grafiske præsentation af militærenheder, er Anno 2070 faktisk visuelt rigtig flot. Landskaberne både under og over vandoverfladen er detaljerede og overraskende varierede. Byerne summer af liv, og man kan let fortabe sig i sine indbyggeres gøren og laden. Bygningerne er futuristiske og passer fantastisk ind i spillets setting. En lille anke herfra er, at det kan være svært at danne sig et hurtigt overblik over, hvad bygningerne gør. Bevares, man kan altid klikke på dem og få det oplyst, men i de tidligere spil kunne man lynhurtigt se, om der var tale om en skovhugger eller en grisefarm. Bygningerne i Anno 2070 er generisk futuristiske, alt deres grafiske lir til trods.

Kunne du lide de tidligere udgivelser i Anno-serien, bliver du afgjort glad for Anno 2070, og fans af spil som Settlers, der ønsker at dykke lidt dybere, vil også øjeblikkeligt føle sig hjemme her.

Om Kasper Christiansen

Kasper Christiansen har anmeldt spil på Gamesector siden 2000. Siden den spæde begyndelse med Star Wars: Galaxies tilbage i 2004, har online rollespil haft en speciel plads i hans anmelderhjerte. Ellers er det især RTS titler - fra den hedengangne Age of Empires serie til Starcraft 2 - og sportsserier som Madden NFL og Championship Manager/Football Manager, der er en del af porteføljen. Kaspers spilkauserier gæsteoptræder ind imellem på www.familiespil.dk