Smuk og velfungerende 3D grafik
God uhyggelig steming
Flere gode puzzles
Lidt kluntet historie
Taber pusten til sidst
Køb Resident Evil Revelations hos vore partnere:

Nintendo Wii har bare ikke haft den rå grafiske muskelkraft, der skulle til for at trække et ”rigtigt” Resident Evil-spil. Det har dog ikke stoppet Capcom fra at udgive Resident Evil-spil til Nintendo-konsoller, men indtil nu har de aldrig rigtigt føltes som ægte Resident Evil-oplevelser. Men det ændrer Resident Evil Revelations på!

Resident Evil Revelations er på mange måder en designmæssig omvæltning i retning af de klassiske Resident Evil-spil. Her er knap så megen hovedløs action, men et solidt fokus på en uhyggelig stemning, interessante karakterer og ikke mindst nogle veldesignede puzzles – og tak for det, for det er lige præcist de ting, vi holder mest af ved Resident Evil-spillene.

Spillets handling er henlagt til krydstogtskibet SS Queen Zenobia, der har været udsat for et terroristangreb med et viralt våben. Uden at afsløre for meget af den ellers ganske spændende handling kan vi oplyse, at spillet skal forestille at foregå i 2005 – engang mellem handlingen i Resident Evil 4 og 5. De to grundlæggere af BSAA (Bioterrorism Security Assessment Alliance) og gamle Resident Evil-koryfæer Jill Valentine og Chris Redfield sendes til skibet sammen med et par andre agenter, og så kører den store survival horror-mølle ellers for fuld kraft.

Historien fortælles gennem 12 små kapitler, og selv om den er en ganske spændende fortælling, så bliver den desværre præsenteret noget rodet og kluntet – især i starten af spillet, hvor historien har lidt svært ved at finde et ben at stå på. Men det ændrer ikke ved, at stemningen og uhyggen er velfungerende, og den evige mangel på ammunition får dig til at frygte hvert eneste monster, der springer frem fra skyggerne.

Selv om ammunition og mangel på samme er et tilbagevendende tema i de fleste Resident Evil-spil, så har man fået nogle nye muligheder for at overleve fjenderne på. Man kan for eksempel opgradere sit våben og dermed få ”more bang for your buck” – dvs. give mere skade pr. skud. Dertil kommer en stærkt forbedret strafe-mekanisme, der lader dig glide hurtigt og elegant forbi nogle fjender, så du ikke kommer for meget i nærkontakt. Slutteligt kan du anvende din ”Genesis X-Ray Scanner” til at scanne monstre, hvilket optanker dit liv.

Det, som virkeligt holder Revelations på ret køl, er en kombination af flere ting, som spillet gør rigtigt flot. Der er den fantastiske stemning, superflot grafik (Revelations er muligvis det flotteste Nintendo 3DS-spil til dato) og en solid spilbalance mellem klassiske Resident Evil-puzzles og action. Desværre kan spillet ikke helt holde dampen oppe gennem alle 12 kapitler, og især de sidste er en smule idéforladte uden den store afveksling. Men det ændrer ikke ved, at Resident Evil Revelations er guf for rigtige Resident Evil fans.

Men vent – der er mere at komme efter! Spillet byder nemlig også på en multiplayer co-op Raid Mode, hvor to spillere kan samarbejde om at gennemføre korte baner fyldt med forskellige typer af fjender. Det minder lidt om Resident Evil: The Mercenaries 3D, blot med et dybere og mere velfungerende rollespilselement. Ved at tjene points (enten i Raid Mode eller ved at gennemføre spillets singleplayer-historie) kan man låse op for nye skins, våben og andet godt – det fungerer glimrende og er en stærk motivationsfaktor til at prøve kræfter med de i stigende grad sværere og sværere baner i Raid Mode.

Resident Evil: Revelations er måske ikke et super hit, der vil sælge læssevis af Nintendo 3DS-konsoller – men det er solidt Resident Evil-håndværk og et skridt i den rigtige retning – i hvert fald hvis man var fan af de gode gamle Resident Evil-spil. Den tilføjede Raid Mode er fantastisk, især i co-op, så den er næsten spillets pris værd i sig selv. Et sikkert køb for fans af serien eller af survival horror. Hertil kommer, at der med i pakken (i hvert fald i den pakke vi har fået fra Nintendo) er et Nintendo 3DS Circle Pro Pad, der kan monteres på din Nintendo 3DS. Denne Circle Pad tilføjer en ekstra kontrol-stick på højre side af konsollen. En smart dingenot, som vi håber vil blive brugt i andre spil også.