Episke handlingsforløb
Det rigtige Star Wars-feel
Companions
Rodet og ubalanceret PvP
Manglende end game indhold
Køb Star Wars: The Old Republic hos vore partnere:

Det har været et af de længst ventede online rollespil i nyere tid – ikke mindst fordi gode gamle BioWare, der blandt andet har givet os det originale Star Wars: Knights of the Old Republic i 2003, står ved rorpinden. Nu har spillet så været i drift en lille måneds tid og det store spørgsmål er derfor: holder det og har vi endelig fundet en regulær sværvægter, som man kan komme i ringen med World of Warcraft?

På en server langt langt borte…

Star Wars: The Old Republic virker på mange måder som en gammel kending – i hvert fald hvis du har spillet bare et eller to af de mange online rollespil, der er kommet (og for de flestes vedkommende også gået igen) den sidste håndfuld år. Interfacet, missions-opbygningen, skill-træ og så videre virker bekendt og næsten trygt. Det vil sikkert få kritiske ryster til at påstå at The Old Republic mest af alt er en direkte kopi af andre store rollespil, såsom World of Warcraft, men selvom de to spil har en del til fælles så vil The Old Republic noget mere og noget anderledes.

Det helt store fokus i Star Wars: The Old Republic er nemlig på dig. Altså på din karakters historie og udvikling. Der er to sider at spille; The Republic eller Sith Empire og hver af disse byder på fire klasser (alle de forventelige klasser som Sith, Jedi, Bounty Hunter og så videre er naturligvis med). Hver af de fire klasser forgrener sig til en af to forskellige specialiseringer på level 10. Altså otte klasser per side. Mens et spil med to fraktioner i krig helt naturligt danner grobund for en masse Player vs. Player kampe, så er det faktisk selve plottet og din karakters eget episke eventyr, der er i fokus – i hvert fald indtil du når den maksimale level 50 og spillets fokus på fornem dialog og spændende historier forsvinder meget brat.

Alle missionerne i spillet kommer med nydelige indledninger og indtalt dialog. Selv din karakters egne bidrag til dialogen er indtalt, så det giver et rigtig godt indtryk at overvære samtalerne med de forskellige personligheder i spillet. Det fungerer og det gør det også muligt for BioWare rent faktisk at fortælle en sammenhængende, lang og interessant historie om netop din karakter – eller i hvert fald om lige din karakters klasse, for der er kun fire unikke episke historier i spillet per side – en for hver af de grundlæggende klasser. Under alle omstændigheder skal BioWare have ros for denne tilgang – den virker og den er med til at bidrage med en masse vigtig Star Wars stemning og feel – præcis det fans og Star Wars-nørder vi have!

Ser man på selve spilstrukturen er den meget lig den man kender fra andre online rollespil i nyere tid. Man udforsker sine omgivelser på en række forskellige planeter, med her deres klima og vegetation, dræber fjender i massevis, taler med lokale for at få missioner og vigtigst af alt samler man nye udstyr og tjener experience for at stige i level, hvilket udløser nye færdigheder og angreb. Det er den gammelkendte trummerum, der nok næppe vil forskrække genre-veteraner. Men det er også en opbygning af spillet, der er gennemtestet af andre online rollespil, så BioWare ved naturligvis at formlen virker – i stedet for at pille ved de grundlæggende ting har de forsøgt at ændre på små elementer såsom hele crafting-delen og ikke mindst tilføjet nye elementer, såsom rummissioner.

Lad os se på crafting først. Det mest interessante ved The Old Republic, i hvert fald hvis man er på udkig efter nytænkning, er nemlig hele ressource-indsamlings og crafting-delen, hvor spilleren kan lave sit eget udstyr. Dette fylder typisk en hel del i online rollespil, men i The old Republic hænger det tæt sammen med din karakters companions. Companions er en flok computerstyrede karakterer, som du samler op undervejs igennem din karakters egen historie. Disse har forskellige klasser, personligheder og motivation for at slutte sig til dig. Du kan altid have en af dem aktive, således at de bistår dig i kamp – dette gør det betydeligt lettere at løse missioner ”alene”, da man altid kan have en computerstyret hjælper med. Men du kan også vælge at sende dine companions på missioner, hvilket koster en mindre sum credits og gør den enkelte companion utilgængelig mens missionen står på. Ved at sende dem på missioner kan de indsamle forskellige typer af ressourcer som de selv kan anvende til at crafte nye våben eller nyt udstyr. Således crafter spilleren faktisk slet ikke selv sine ting, men overlader dette job til sine companions. Og helt i stil med det originale Knights of the Old Republic rollespil, skal du naturligvis arbejde for at få dine companions til at holde af dig ved at give dem gaver og opføre dig korrekt i samtaler med dem og andre NPC’ere. Companion-systemet fungerer forbløffende godt, men når det kommer til stykket er det en åbenlys udbygning af party-systemet fra Knights of the Old Republic.

Rodet PvP
Selve player vs. player delen er lidt en rodebutik. Der er naturligvis dedikerede PvP servere, men selv på disse foregår det meste PvP i tre ”warzones”. Disse er tre forskellige PvP baner, som man kan skrive sig op til lige meget hvor man er og hvad man laver. Når banen er klar bliver man inviteret med til kamp – det fungerer stort set som i Warhammer Online. De tre baner er vidt forskellige designet: der er et klassisk angreb/forsvar af tre kontrolpunkter, et angreb og et forsvar på tid og så det meget omdiskuterede Hutt-ball, der er en form for Star Wars rugby. Nogle spillere hader det, andre elsker det. Sidst, men ikke mindst, er der level 50 planeten Ilum, der fungerer som en ”åben” slagmark mellem de to sider.

Det lyder jo alt sammen meget fint men problemerne med The Old Repubic er de samme som har plaget andre to-fraktions online rollespil som f.eks. Aion eller Warhammer Online: at den ene side har mange flere spillere end den anden. I Star Wars er det The Republic, der er underdogs, da nogle servere er decideret oversvømmet af Empire-spillere. Det giver store problemer på Ilum og det betyder at langt de fleste PvP warzones, der bliver spillet er Hutt-ball, fordi der kan Empire-spillere dyste mod hinanden. BioWare lover bod og bedring, men som situationen er lige nu virker PvP, inkl. diverse ubalancer mellem klasserne, som sagt som en rodebutik, der sagtens kunne bruge mange måneders ekstra udvikling.

Dit helt eget rumskib!
Det mest nyskabende element i The Old Republic er uden tvivl dit rumskib og de missioner du kan flyve i rumskibet. Dit rumskib fungerer stort set som dine companions – forstået på den måde, at du kan købe nyt ”udstyr” til det og opgradere dets skrog, skjolde, våben og så videre. Disse elementer er selvfølgelig kun relevante, hvis du vil bruge dit rumskib til at flyve de forskellige missioner spillet rummer. Disse præsenteres som ret korte (typisk fra tre til seks minutter) rail-shooters. De fungerer ganske godt og bliver tilpas udfordrende på de højere levels. Ideen er sjov, selvom det ville være fedt at få noget PvP med i rummissionerne. Gider man ikke disse rail-shooter missioner, kan man roligt ignorere dem og bare bruge sit rumskib som base, bank og transportmiddel.

Udover de ”store” elementer som companions og et rumskib, er der også en masse andre små finesser og fif, der får The Old Republic til at skille sig lidt ud fra mængden af MMORPG’ere. I mange tilfælde er det blot ting spillet gør anderledes eller har designet på en anden måde end andre rollespil – for eksempel måden at opgradere sit udstyr på med nye dele, der gør det samme udstyr en smule bedre. Eller de gemte Datacrons, der giver permanente stat-bonusser og som er et slående argument for at rode hver eneste lille gyde og dal igennem for.

Visuelt er Star Wars: The Old Republic ganske nydeligt. De mange forskellige planeter, der spænder fra planeter som undertegnede aldrig har hørt om til Star Wars-koryfæer som f.eks. Hoth, Korriban og Alderaan, har vidt forskellige omgivelser og miljø. Det giver en glimrende afveksling, selvom variationen i dyrelivet på de enkelte planeter godt nok er en smule sparsomt. Nogle steder oplever man lidt for meget genbrug – for eksempel lader alle rumstationer til at være 100% ens indrettet – men måske er modulbyggeri bare det helt store hit i fjerne galakser. Samlet set er den grafiske oplevelse dog ganske positiv – spillet oser klassisk Star Wars og det er, når alt kommer til alt, det der tæller. Stemmeskuespillet, som der er så forbløffende meget af at det nok vil imponere de fleste, er af særdeles høj klasse. Musikken er af samme høje kvalitet.

Nu har Star Wars: The Old Republic været på gaden i en måneds tid og det er allerede patchet ganske kraftigt. Der er nye Flashpoints (instances man løser i fire-mands grupper) på vej, der er lovet bod og bedring med hensyn til PvP og balancerproblemer og det lader også til at BioWare er klar over problemet med en skæv fordeling mellem the Republic og the Sith Empire. Langt hen af vejen vil BioWares evne til at rette op på nogle af de helt åbenlyse problemområder, der plager spillerne, være nøglen til om Star Wars: The Old republic bliver en langvarende kommerciel succes eller ej. Det største problem for undertegnede – nemlig manglende "end game"-indhold, er der dog stadig ikke nogen åbenlys løsning på endnu, men det er nok også for tidligt at forlange den slags.

Så er spillet den sværvægter, der endelig kan tage kampen op mod World of Warcraft? Har det noget som Final Fantasy XIV, Aion, Rift, Lord of the Rings Online, Warhammer Online, Age of Conan og jeg-skal-komme-efter-dig-skal-jeg, ikke havde? Det er svært at spå om lige nu, men i det mindste er Star Wars-ånden intakt, BioWares fede fingeraftryk meget tydelige og spillets verden stor og omfangsrig. Dertil kommer at The Old Republic måske kommer på det helt rigtige tidspunkt i forhold til en afkøling af Blizzards mastodontiske spil. Kun fremtiden vil vise hvordan det går, men med en million preorders (der på elegant vis blev sluset ind i spillet i hold), tegner fremtiden ganske lys for The Old Republic, så det er bare om at komme med på vognen.