Flot grafik
Dueller
Mange timers spil
Humoren
Stadig ingen online-mulighed
Køb LEGO Harry Potter: Years 5-7 hos vore partnere:

Traveller's Tales tilføjer endnu et kapitel i den populære LEGO-serie. Denne gang handler det om afslutningen på Harry Potter-sagaen og dermed de sidste tre bøger i serien. Og selv om det meste gameplaymæssigt er genkendeligt materiale fra tidligere udgivelser, så er seneste skud på stammen stadig underholdning på højt niveau for både børn og voksne.

LEGO Harry Potter: Years 5-7 dækker de tre sidste bind; Fønixordenen, Halvblodsprinsen og Dødsregalierne, og omhandler Harrys vej frem mod den ultimative duel mod Voldemort (ups, må jeg godt benævne ham?). Spillet er et platformspil for en eller to spillere, og som i de nyere LEGO-udgivelser spiller man i 2-player mode med dynamisk splitscreen, hvor skærmen deles vinkelret på den lige linje mellem dig og din makker. Det fungerer igen stort set optimalt og er sandsynligvis en feature, vi vil se i alle fremtidige udgivelser også. Det er altid nemt at finde ud af, i hvilken retning din makker befinder sig, hvilket gør samarbejde til en sand fryd.

I LEGO Harry Potter: Years 5-7 er der masser af LEGO-klodser, der skal smadres. Du skal samtidigt på sædvanlig vis samle guldbrikker, røde brikker, finde skjulte skatte osv., og dertil er spillet fyldt med små puzzles, hvor du eksempelvis skal bringe bestemte genstande hen til bestemte personer. Puzzle-delen er ikke overdrevent udfordrende, men fungerer rent faktisk lidt bedre end i de fleste andre LEGO-spil, da man i flere tilfælde skal tænke lidt mere over tingene.

En gameplay-mæssig nyhed er de såkaldte dueller, som er en kombination af quicktime-events og de velkendte kampe, og hvor det gælder om at skifte til en bestemt farve, før man kan besejre sin modstander,  Dueller fungerer faktisk rigtigt fint, og forekommer ved større fjender som eks. Voldemort.

Der er rigtigt mange timers underholdning, hvis du vil igennem hele spillet, og især er co-op virkeligt underholdende. Desværre undlader Traveller's Tales stadig at indføre muligheden for at kunne spille sammen online, hvilket (igen igen) er noget, vi savner. Til gengæld er gameplayet præcist lige så godt og vanedannende, som alle de andre LEGO-udgivelser, og der er såmænd også tilført magi, hvor man skal bruge forskellige trylleformularer til forskellige formål. Humoren er også genkendelig, hvor især animationer og karakterernes ansigtsudtryk er med til at bringe smilene frem.

Grafikken synes at have fået et mindre løft i denne udgivelse. Farverne, mellemsekvenserne, omgivelser og arkitektur er gennemført, og banedesignet er virkelig gennemtænkt og vellykket. Det samme er lydbilledet, der understøttes fint af karakterernes mimik og kropsbevægelser, og hvor også underlægningsmusikken er genkendelig fra filmene.

Alt i alt er LEGO Harry Potter: Years 5-7 endnu en rigtig god udgivelse i Traveller's Tales populære serie, og det løfter niveauet lidt fra de senere udgivelser, som har stået lidt i stampe og "kun" har budt på det, man kendte i forvejen. Det spændende spørgsmål er så nu, hvilken populær film- eller bogserie, Traveller's Tales kaster sig over næste gang!