God dybde
Mange baner
Bedre grafik efterlyses
Meget svage minispil
For tungt til mange typiske Mario-fans
Køb Boom Street hos vore partnere:

Mario Party-"brætspillene" har været (og er stadig) rasende populære med deres sjove blanding af brætspilsmekanikker og minispil kombineret til et morsomt partyspil. Så man kunne fristes til at tro, at Boom Street, der er endnu et Nintendo-fiseret brætspil, ville følge samme formel, når det tager det klassiske brætspil Matador under kærlig behandling. Men det er faktisk langt fra sandheden.

Så hvad er Boon Street så, hvis det ikke er en kaotisk omgang minispil og hæsblæsende jagt rundt på et bræt? Det er faktisk lige det modsatte: Spillet er en klon af Monopoly (eller ”Matador” som vi danskere ynder at kalde det), og til trods for, at karaktererne i spillet er klassiske Nintendo-figurer, hvilket inkluderer en flok gæster fra Dragon Quest, så er der intet overfladisk eller hurtigt ved Boom Street. Faktisk er Boom Street ikke Nintendos første omgang "Nintendo-Matador". En serie af Matador-kloner er siden 1991 blevet udgivet til Nintendo-platforme i Japan - men først nu er et spil i serien landet i Europa!

Op til fire spillere bevæger sig rundt på et af spillets mange forskelligtartede spilleplader bestående af en række butikker og ejendomme. Lander man på en af disse, kan man købe den, hvis man ellers har råd. Præcist som i Matador kan man udbygge de enkelte grunde, så de bliver dyrere for andre spillere at lande på efterfølgende. Det er stort set alt sammen, som man måske kender det fra Hasbros klassiske brætspil – nu bare med en blikkenslager i hovedrollen.

Men her begynder lighederne så også at høre op, for Boom Street smider mange ekstra elementer ind i spillet, der giver det meget mere kolorit og variation end klassisk Matador. For eksempel er spillepladerne ikke lineære, og der er op til flere smutveje her og der. Undervejs gennem spillet skal du desuden forsøge at indsamle spillekort, der er smidt rundt omkring på banen - samler du nok, kan det udløse en bonus, lige som det udløser en bonus at eje flere butikker ved siden af hinanden.

Ud over de mange små finesser og ekstra krumspring, spillet gør for at gøre Matador mere levende og varieret, er der også smidt et helt aktiemarked ind, som du kan fornøje dig med at investere i. Aktiekurserne påvirkes på flere måder gennem spillet og har desuden indflydelse på flere forskellige ting - for eksempel dit afkast, når du passerer spillets bank (hvilket fungerer som at passere Start i klassisk Matador).

Alle de små facetter på den store palette, der samlet set udgør Boom Streets gameplay er måske spillets største svaghed. Selv om spillet har en storsmilende Mario på spilkassen og tydeligvis ligner et typisk Nintendo-spil, så er det meget langsommere at komme i gang med end andre spil med blikkenslageren i hovedrollen, og det vil unægteligt skuffe en del af den typiske Nintendo/Mario-målgruppe. Her skal ikke samles stjerner eller hoppes på hoveder, men investeres i fast ejendom – prøv du at sælge den ide til dine børn!

"Men hvad så med minispil?" tænker de fleste Mario Party-veteraner sikkert. Jo jo, der er da et minispil her og der, men det er slet ikke det, Boom Street handler om, og de minispil, der er medtaget, virker mest som om de er taget med, fordi den slags nu engang bare hører til i et Nintendo-spil. De er faktisk ikke særligt gode og meget tilfældige i deres udfald - men heldigvis skal der kun spilles minispil, når en spiller rent faktisk lander på et felt, der aktiverer spillet. Ikke noget med et spil hver eneste runde som i Mario Party. Vil man have den slags, må man vente til det næste Mario Party udkommer i starten af marts.

Boom Street går næppe over i historien som det smukkeste spil til Nintendo Wii. Spillet er en kende kedeligt at kigge på med mange flere tal og tørre data, end man er vant til i et Nintendo-spil... men der skal nu heller ikke så meget til for at opnå den ære.

Samlet set er Boom Street en fornuftig nyfortolkning af klassikeren Matador tilsat masser af Nintendos flair for solidt spildesign. Spillet er bestemt ikke for alle og helt sikkert ikke for den arketypiske Mario-fan. Desværre vil der sikkert være mange spillere, som vil kede sig halvt ihjel med spillet, men giver man det en chance, og sørger man for at have stuen fuld af venner at spille med, så er Boom Street slet ikke så dumt endda.