Solid historie
170 puzzles
Endnu et kvalitets Layton-spil
Det hele er set før
Lidt langsomt i optrækket
Køb Professor Layton and the Spectre’s Call hos vore partnere:

Professor Layton-serien er og bliver en fænomenal god og veldesignet spilserie, der tilbyder solid historie, flot grafik og massevis af puzzles og hjernevridere til både børn og voksne. Men efter flere spil i serien, der alle har fået flotte og rosende anmeldelser, er konceptet måske ved at være lidt slidt og trænger måske snart til et serviceeftersyn. På den anden side er der vel aldrig grund til at ændre på den vindende formel?

Misforstå mig endelig ikke; det nye Professor Layton and the Spectre’s Call er, isoleret set, et rigtig flot og veldesignet puzzle-spil, der skal være startskuddet på endnu en trilogi af Layton-spil. Handlingen er denne gang henlagt til en periode, før professoren og hans nysgerrige assistent Luke møder hinanden, så da mystiske historier om et monster, der angriber beoerne i den lille landsby Misthallery, når Professor Layton, drager han straks afsted til landsbyen for at løse mysteriet sammen med sin assistent Emma.

Som i de foregående tre spil skal du guide professoren rundt mellem skærmbillederne, der tilsammen udgør landsbyen og de omkringliggende områder, og snakke med byens indbyggere. Sjovt nok er de fleste indbyggere mere interesserede i at teste, om du kan løse deres puzzles, gåder og hjernevridere, end de er i at få løst mysteriet om monsteret. Gåder og opgaver kan også findes ved at undersøge Laytons omgivelser – hvilket er helt i tråd med de foregående spil.

Faktisk er alting noget, du har set før, hvis du har spillet bare et af de tre første professor Layton-spil. Du bevæger dig mellem smukke håndtegnede skærmbilleder, snakker med lokale, løser gåder og samler forskellige dingenoter, som man efterfølgende kan lege med i professorens kuffert... og ja, det er sådan set det. Vi savner nytænkning – ikke fordi spillet i sig selv ikke er godt, for det er det skam, men det er præcist som sine tre forgængere.

Historien i spillet er mindst lige så interessant og overraskende som fortællingen i de tre foregående spil, og beretningen om, hvordan Luke og Professoren møder hinanden og danner det ”Homes & Watson”-makkerskab, som vi nu har oplevet i de tre første spil, er - i hvert fald for fans af serien - ganske interessant at følge. Desværre presser historien lige lovligt på i starten af spillet, og det betyder, at der først rigtigt kommer gang i spillets puzzles efter nogle timers spil. Men derefter kommer opgaverne også som skidt fra en spædekalv.

Der er i nabolaget af 170 puzzles i spillet – hvilket er det højeste antal i et Professor Layton-spil til dato. Dog er mange af opgavernes koncept allerede kendt fra de tidligere spil; der er puslespil, ”skubbe puslespil”, matematiske opgaver, logiske gåder, snedige fælder og så videre. Masser af gymnastik for de små grå – hvilket jo præcist er det, man gerne vil have, når man køber et Layton-spil. En lille nyskabning er det trods alt blevet til; enkelte puzzles foregår i den regulære dialog mellem Luke og professoren – her skal spilleren huske tilbage på, hvilke fakta eller beviser han har opdaget igennem spillet og svare på spørgsmål fra professoren. Det fungerer ganske fint, men er langt fra nok til at fjerne fornemmelsen af, at Professor Layton and the Spectre’s Call-æblet er landet lige lovligt tæt på stammen.

Samlet set er Professor Layton and the Spectre’s Call ”blot” meget mere af det samme som de foregående tre spil. Samme smukke grafik, samme flotte filmsekvenser, samme veldesignede puzzles, samme interessante plotudvikling og historie og absolut samme spilstruktur. Intet nyt under solen her – og det er vel også det eneste, man kan klage over, hvis man endelig skal klage over Professor Layton and the Spectre’s Call. I hvert fald er der masser at komme efter for fans og kendere af serien, mens nybegyndere nok gør klogere i at starte med Professor Layton and the Curious Village.

Professor Layton and the Spectre’s Call leverer præcist hvad vi forventede. Til punkt og prikke endda, men så heller ikke et eneste gram pixels mere.