Shooting Galleries er underholdende, hvis du har Top Shot Elite-geværet
Nervepirrende story mode-momenter
Ikke et rigtigt jagtspil længere
Shooting Galleries nærmest uspillelige uden Top Shot Elite-geværet
Svag grafik og lyd
Køb Cabela’s Survival: Shadows of Katmai hos vore partnere:

Jagtsæsonen er begyndt herhjemme, og Activision følger trop med endnu en udgivelse i en af deres mest omfattende spilserier; Cabela-jagtspillene. I denne udgivelse er der dog gået lidt for meget Tomb Raider i den, og vi er desværre et stykke fra de spændende jagtøjeblikke, som tidligere udgivelser i serien har budt på.

Cabela's Survival: Shadows of Katmai begynder med, at du skal forsøge at manøvrere et styrtende fly til landing i snævre bjergpas for til sidst lige netop at klare skærene. Du er Logan James, som sammen med en kvindelig passager overlever ovennævnte flystyrt, men befinder sig for foden af Mount Katmai, hvor en flok glubske ulve lurer på det helt rigtige tidspunkt at angribe dig på. Først gælder det om at finde et våben i sneen (ved hjælp af hurtige tryk på en af controllerens knapper), for dernæst at forsvare dig mod et ulvekobbel, der angriber konstant i små bølger. Mellem angrebene skal du grave i sneen efter resten af dine ting, mens du samtidigt skal genlade dit våben og forberede dig på, hvorfra det næste ulveangreb kommer. Herfra bevæger du dig gennem et eventyr, hvor alt desværre ikke omhandler jagt. Du skal nemlig i bedste Tomb Raider-stil kravle rundt på bjergsiderne, hoppe fra afsats til afsats, køre i hundeslæde og generelt navigere langt mere rundt i bedste platformstil. Der er i spillets story mode lagt meget mere vægt på denne del end selve jagtdelen - ihvertfald i forhold til tidligere udgivelser i serien, som mest af alt har vundet popularitet i USA snarere end i Europa.

Hvor man i eksempelvis Cabela's Alaskan Adventures kunne nøde de stille øjeblikke, hvor det lykkedes at nedlægge en buk fra 300 meters afstand med et skud lige i hjertet, er der i Shadows of Katmai lagt meget mere vægt på direkte action. Det er mere sjældent at skyde dyrene på afstand, og det er efter min opfattelse ærgerligt, at serien har taget den drejning. Er man jagtentusiast - eller bare jagtspilsentusiast, vil man ikke længere finde helt den samme glæde ved Shadows of Katmai, som man gjorde i ovennævnte titel eller eksempelvis det ligeledes glimrende Cabela's African Safari fra 2006. Det bedste ved story mode er, at der trods alt er et par rigtigt spændende jagter, og spillet formår da også ofte at få adrenalinen til at pumpe hurtigt i specielt intense øjeblikke.

Foruden eventyret byder Cabela's Survival: Shadows of Katmai også på de shooting galleries, som vi også så i Cabela's Dangerous Hunts 2011 i foråret. Her kan du vælge mellem 3 typer; Survival, Trek og Quick Draw, og i dem alle gælder det om at skyde så mange dyr og fugle (med det rigtige våben - eller er der minuspoints), inden tiden rinder ud - og på samme vis som i Dangerous Hunts 2011 er der også power-ups at tage hensyn til. Shooting Galleries er virkelig god underholdning, men desværre er de nærmest uspillelige med en almindelig controller. Styringen er simpelthen for upræcis, og du får derfor stort set kun glæde af denne del af spillet, såfremt du også investerer i Top Shot Elite-geværet, hvormed oplevelsen til gengæld bliver anderledes underholdende.

Grafik og lyd har aldrig været seriens varemærke, men Cabela's Survival: Shadows of Katmai har dog grafisk fået et pænt løft i forhold til for blot 3-4 år siden, hvilket måske også skyldes, at man med denne titel sigter bredere, hvilket i sagens natur gør, at kravene til grafikken bliver højere.

Sammenlagt er Cabela's Survival: Shadows of Katmai et skridt tilbage for serien, og med en spændende men ikke videre interessant adventure-del, der ikke er så jagt-præget som tidligere men mere fokuserer på action, er der ikke meget at hente. Og er du ikke den heldige ejer af det fede Top Shot Elite-gevær, kan spillet desværre ikke anbefales i nogen særlig grad.