Over 20 forskellige udklædninger til Kirby
Farverig og energisk grafik
Spiller 1 er vigtigere end de andre spillere
Lidt for ordinært banedesign
Køb Kirby’s Adventure Wii hos vore partnere:

Der er alt for få platformspil, som tillader spillerne at spille sammen på samme tid. Det råder Nintendo bod på nu, for 4-spiller co-op er netop den vigtigste feature i Kirby's Adventure Wii.

Der er ikke noget, som udstråler positivitet mere end et Kirby-spil. Det er ren spilleglæde pakket ind i klare farver og muntre toner. Kirby's Adventure Wii er ingen undtagelse. Et rumvæsen må nødlande i Dreamland, hvor Kirby bor. Rumskibet går i stykker, og Kirby tilbyder straks sin egen og sine venners hjælp. Det er en dejlig positiv indledning – her er der ingen ondsindet plan, som må afværges. Bare lysten til at hjælpe.

Spillet er et traditionelt platformspil, hvor Kirbys evner til at sluge monstre og til at klæde sig ud er i fokus. Banerne er som sådan ikke spor originale eller opfindsomme, men når løsningen på udfordringerne ofte ligger i at have den rette udklædning, så formår banerne alligevel altid at være interessante. Kirby har over 20 forskellige udklædninger, hvoraf fem giver helt særlige superevner. F.eks. evnen til at svinge et gigantisk våben over hele skærmen. Sjovt og imponerende. Spillet har otte verdener med cirka fem baner i hver. Det er nok til mindst 10 timer, og når alle baner så samtidigt indeholder en række skjulte tandhjul, der kan findes for at låse op for ekstra baner og minispil, så kan den samlede spilletid sagtens komme over 20 timer.

Uanset situationen så kan spiller 2, 3 og 4 altid trykke sig ind og ud af spillet. De kan ikke vælge den lyserøde Kirby, men til gengæld tre helt andre figurer – eller Kirby i andre farver. De tre andre figurer, Meta Knight, King Dedede og Waddle Dee, har helt andre evner, og nogle områder er endda lettere tilgængelige, hvis man har dem med, lige som deres evner i kamp også ofte overstige Kirby's. Det er fantastisk sjovt at spille flere sammen, og med de forskellige figurer får hver spiller en vigtig rolle. Undervejs i spillet findes der slik og kager, som giver ny energi – når der er flere spillere, må man fordele det lidt taktisk, men er man hurtig, kan man også bare flytte figurerne tæt på hinanden, hvormed de faktisk kan dele maden. Det er et sjovt element, der giver lidt ekstra at enes om undervejs.

Det kan dog skabe et lille skår i glæden, at spiller 1 er vigtigere end de andre – hvis man løber tør for liv, når spiller 1 dør, så er man game over og må starte forfra. Er det en af de andre spillere, som bruger det sidste liv, så kan der blot spilles videre. Det bedste havde nok været helt at afskaffe liv og game over og lade udfordringen ligge i banen alene. I stedet er udfordringen generelt ikke særligt høj, hvad der selvfølgelig også er en fordel, hvis der er yngre spillere på holdet.

Kirby's Adventure Wii er et på mange punkter ret ordinært platformspil, men så snart man tilsætter nogle medspillere, så er underholdningsværdien vanvittigt høj. Co-op er bestemt ikke blot kommet med i sidste øjeblik – det er en integreret del af spillet, som gør det langt sjovere end at spille alene. Spillet er desuden sprængfyldt med variation i kraft af Kirby's mange udklædninger og de tre ekstra spilfigurer, og så er spillet heller ikke lige overstået på en eftermiddag eller to – der er mange timers underholdning her!

Om Jimmy Marcus Larsen