God historie
Fin grafik
God præsentation af de enkelte puzzles
Genbrug af puzzles
Elendigt stemmeskuespil
Køb James Noir’s Hollywood Crimes 3D hos vore partnere:

Der har været langt mellem snapsene til Nintendo 3DS – faktisk har der været så stor en mangel på snapse til Nintendos 3DS, at konsollen begynder at ligne en julefrokost hos Anonyme Alkoholikere. Men det skal der gøres noget ved med flere unikke udgivelser – en opgave, som det ikke kun er Nintendo, der forsøger at løfte. UbiSoft har også meldt sig på banen med en unik 3DS-titel, der dog ikke helt kan kaldes for Rød Aalborg.

Som titlen på spillet måske antyder, så er James Noir's Hollywood Crimes 3D en form for film noir detektivhistorie, hvor du skal forestille at være deltager i tv-quizzen The Incredible Puzzle Masters. Selve handlingen foregår i 1961, og som du måske kan regne ud, er en tv-quiz ikke det eneste, der sker i spillet. Der er nemlig en seriemorder løs, og han myrder programmets tidligere vindere – derfor har din ven, en FBI agent, bedt dig om at hjælpe til i opklaringen af mordene, der alle indeholder nogle mystiske puzzles.

Det lyder måske som et godt oplæg til et rigtig stemningsfuldt noir adventurespil – men Hollywood Crimes 3D er et fuldblods puzzle-spil. I modsætning til f.eks. de geniale Professor Layton-spil, er der ingen adventure-elementer mellem de enkelte puzzles her.

Spillet består således primært af ganske nydelige filmklip, der bringer handlingen fremad og en regulær syndflod af puzzles, som enten relaterer sig til en mordsag eller til din deltagelse i den føromtalte tv-quiz. Jeg mener personligt, at det er en skam, at der ikke er inkorporeret en adventure-del, men der er sikkert spillere, der vil nyde ikke at skulle gøre andet end at se filmklip for at følge historien og så ellers løse puzzles.

Historien i spillet fortjener stadig ros. Det er først til allersidst, at det bliver klart, hvem morderen er, og til den tid har man investeret mellem fem og seks timer i spillet. Derefter er der godt nok ikke voldsomt meget andet at lave i spillet, for når først mysteriet er løst, er der næppe nogen grund til at spille igen, med mindre man er besat af at skulle løse samtlige puzzles i spillet. De enkelte puzzles passer ret godt til begivenhederne i spillets handling – i hvert fald i det omfang det har virket realistisk med et puzzle.

Det er egentlig slet ikke handlingen, men de forskellige puzzles, der er spillets store stjerne. Her støder spillet frontalt sammen med Professor Layton-serien, da opgaverne minder rigtigt meget om dem, man måske har oplevet i den serie. Der er logiske opgaver, snedige fælder, puslespil, matematiske gåder, direkte skøre påfund og et væld af andre opgaver. Der er 140 puzzles, men flere af koncepterne bliver brugt ad flere omgange, hvilket er rasende irriterende og klart en ulempe i min bog. Flere af spillets mere ekstravagante puzzles anvender konsollens 3D-muligheder, hvor spilleren skal dreje og vende objekter. Det virker nogenlunde uden helt at være fantastisk gennemført og langt fra nok til at være argumentet for at udgive spillet på 3DS i stedet for DS.

Før hvert puzzle er der en udførlig beskrivelse af opgaven og af de specielle ting, man skal tage hensyn til. Er man en komplet spade til denne type opgaver (i så fald skulle man nok ikke have købt spillet), er der desuden en hjælpefunktion, der minder lidt om den fra Layton-serien. I starten bliver den næppe brugt voldsomt, men omkring spillets femte kapitel bliver opgaverne pludseligt særdeles svære og hjælpefunktionen således en kærkommen allieret.

Visuelt er spillet nydeligt med ganske gode 3D-effekter i mellemsekvenserne og nogle middelmådige 3D-effekter i enkelte puzzles. Generelt må man spørge sig selv, hvorfor dette spil er en 3DS-eksklusiv titel, for i min optik kunne den lige så godt have ramt markedet til Nintendo DS og taget kampen op ansigt til ansigt med Layton-serien, der dog bliver forstærket i november i år med Professor Layton: Spectre's Call. Måske var det netop for at undgå et slagsmål, man ikke kunne vinde, at udviklerne har holdt sig til 3DS.

Lydsiden halter gevaldigt efter grafikken. Der er masser af stemmeskuespil, men dialogen virker lidt stiv, og stemmerne er fantastisk irriterende at lytte til. Alt i alt er hele den del af spillet en klar ommer.

Generelt er James Noir's Hollywood Crimes 3D et hæderligt forsøg på at kombinere en voksen historie, en noir setting og masser af hjernevridende puzzles. Resultatet er et produkt, der sikkert vil tilfredsstille nogle Professor Layton-fans, men de vil med sikkerhed ønske, at spillet var mere adventure-agtigt, knapt så lineært og måske endda en kende længere. Dertil kommer den svingende kvalitet i puzzles med lidt for meget genbrug til min smag.

James Noir's Hollywood Crimes 3D ikke noget dårligt puzzlespil – men bolden når desværre ikke helt i mål. Hvis det går, som man kunne forvente, så bliver James Noir nok til en spilserie og med nogle forbedringer her og der, lidt ekstra spyt og polering og en halv til en hel time længere i ovnen, så har serien ganske stort potentiale.