Mulighed for at spille mod andre online
Musikken kan være en pinsel
Lange load-tider
Meget langsomme tekstpaneler, der uden stemning fortæller historien
Køb Dragon Ball Z: Ultimate Tenkaichi hos vore partnere:

”IT'S OVER 9000!!!”. Dragon Ball Z er tilbage, med mere action, store muskler og abemonstre - alt sammen i kampscener, der tager pusten fra dig.

Man kan undre sig over, at det ikke er lykkedes flere spiludgivere at oversætte indholdet fra Dragon Ball Z-serien til et vellykket spil.  For oplagt lyder det da, at en serie, hvis indhold nærmest udelukkende omhandler kampe, skulle kunne give et klassisk fighter-spil nyt liv og nye udfordringer. Dragon Ball Z: Ultimate Tenkaichi er et klassisk fighter-spil med nogle nye, sjove elementer. Spillet byder på en singleplayer campain, som giver dig mulighed for at møde et utal af fjendtlige Aliens og andre ekstremt kraftfulde væsener, med en karakter kendt fra serien som hovedperson. Men du har også mulighed for at designe din helt egen unikke karakter og kæmpe dig gennem en ny ufortalt historie i det populære Dragon Ball Z-univers. Ganske som man kan forvente i et fighter-spil, vil din karakter blive stillet over for en modstander, som nu skal besejres ved at udføre slag og spark, bruge evner og være hurtig på knapperne. For at et Dragon Ball Z-spil ikke skal skuffe fans af serien, er det vigtigt, at kampene bliver udkæmpet med en sådan voldsomhed, at man nærmest bliver blæst ned af stolen. Der skal være laserstråler, ildkugler, næver der kunne brække beton og eksplosioner, der kunne se ud som om, de ville være i stand til at udslette hele landet. I DragonBall Z: Ultimate Tenkaichi vil du ikke blive skuffet. Langt fra.

Figurernes design lever i høj grad op til dem i serien, og ligeledes gør deres evner og kampstile. Der er desværre ikke tale om det dybeste kampspil på markedet, men det er langtfra i den dårlige ende. Har man aldrig gået op i Dragon Ball-universet, er dette en god mulighed. Man starter fra begyndelsen og får fortalt de vigtige begivenheder i seriens historie. Dog vil fans af serien nok få mere ud af spillet, men ser man helt bortset fra, at spillet er bygget over serien, er der i bund og grund tale om et solidt kampspil. Styringen er god, evnerne og combo-mulighederne er mange, fjenderne er varierede, og deres AI giver dig kamp til stregen.
Er man fan af serien og leder efter en ny måde af få fortalt Dragon Ball-historien på, vil man dog måske blive en anelse skuffet. Spillet tager fat i de vigtige elementer, men præsentationen af dem er en smule slap.  En del gange vil man blive spist af med en rullende tekst, som uden særligt meget stemning giver dig mulighed for at læse, hvad der er foregået.

Under spillet vil du få mulighed for at træne og opgradere din karakter i et system, som er meget RPG-agtigt. Folk, som køber spillet for hovedsageligt at få lov at kæmpe uden alt for mange sidespring, vil nok blive lidt irriteret på denne spilmekanisme, da man er nødt til at sætte sig ind i, hvorledes man gør sin karakter bedre og læse om de mange forskellige muligheder, man bliver budt på. Det er tidskrævende, men gider man fordybe sig i denne del af spillet, giver det pote. Man kan nemlig ikke tillade sig at springe denne del over eller bare placere sine evner tilfældigt, da man i så fald vil opleve nederlag efter nederlag.

Om man er fan eller ej, vil dog ikke betyde noget for de frustrationer, der opstår pga. de load-tider, som spillet byder spilleren. Det tager rigtig lang tid og forekommer ofte - selv efter små cutscenes. Online og i multiplayer får man, hvad man forventede. Du møder en anden spillers figur, og du skal nu ved hjælp af din egen figur besejre den anden spiller. Det er underholdende, men faktisk er der mere valuta for pengene i spillets massive singleplayer-del. Dette gør det dog ikke mindre sjovt at kæmpe mod andre spillere, da det uundgåeligt er anderledes end at kæmpe mod en AI.

Grafisk er spillet også tro mod serien, og der er mange flotte baggrunde og områder med i spillet. Det er en god detalje, at rammer din figur jorden med nok kraft, så efterlades der et krater. Andre ting i omgivelserne lader sig ligeledes påvirke af kampene, og det øger indlevelsen i spillet. Figurerne kan til tider virke overdrevet i deres opbygning. Der er simpelthen pakket så mange muskler ind i meget stramme dragter, og det har den effekt, at det i enkelte tilfælde næsten ligner, at de mandlige figurer i spillet har bryster fremfor brystkasser. Lydsiden er ok. Man kan opnå en stor tilfredshed efter at have udført en combo ved at høre, hvordan slagene hagler ned på din modstander. Stemmerne er rimelige, men musikken er ikke noget at skrive hjem om.

Dragon Ball Z: Ultimate Tenkaichi er det mest gennemførte spil, når det kommer til at være tro mod serien. Gameplayet er godt, og lyden er til at tolerere. Det er en fryd at se omgivelserne og når din modstander bukker under for dine slag og evner. Hvis du søger efter et nyt spil i Dragon Ball Z-serien, er dette titlen, du skal kigge nærmere på.

Om Benjamin Christensen