Score: 4

PEGI 12+PEGI Bad LanguagePEGI Violence
Flotte animerede mellemsekvenser Gode lydeffekterVirkeligt kedelige kampe
Generelt meget lav underholdningsfaktor
Rodet historie
Køb Spider-Man: Edge of Time hos vore partnere:

Spider-Man har optrædt adskillige gange i computerspil gennem tiden, og som oftest med ret slemme resultater til følge. Sidste års udgivelse, Spider-Man: Shattered Dimensions, var dog en undtagelse, som bød på både varierede og virkeligt velfungerende gameplay-mekanismer. Til trods for, at Spider-Man: Edge of Time kommer fra samme udvikler, er det desværre milevidt fra sidste års kvaliteter.

I Spider-Man:Edge of Time styrer du henholdsvis Amazing Spider-Man og Spider-Man 2099, som begge optrådte som spilbare karakterer i Shattered Dimensions. Historien omhandler bl.a. en tidsrejse, en Spider-Man der dør (og måske genopstår, om alt går vel), hemmelige organisationer og flere andre ting, der tilsammen udgør en meget rodet affære, som det ikke er værd at bruge mange flere anmelderlinjer på. Spillet er et rendyrket action-spil, hvor du skal bevæge dig rundt i en hel masse bygninger, kravle på vægge, svæve ved hjælp af dine tråde og slå pusten ud af et utal af fjender. Ofte afbrydes disse monotone begivenheder af næsten lige så livløse boss-kampe eller deciderede kampe mod tiden, hvor det gælder om hurtigst muligt at transportere sig fra A til B.

Der vekselvirkes mellem de to ovennævnte udgaver af Spider-Man, som hver især har forskellige evner samt en række fælles evner, som du får flere af gennem spillet, og som alle kan opgraderes med erfaringspoints (gyldne edderkopper, som man finder rundt omkring). Der er mange fællestegn mellem denne udgivelse og sidste års Shattered Dimensions, men det fungerer simpelthen ikke ret godt i Edge of Time. For det første er miljøerne virkeligt kedelige, og kampene består for 90% af spillets vedkommende af simple hack'n slash-manøvrer uden hverken hjerne eller hjerte. For det andet er boss-kampene ej heller særligt interessante modsat mange virkeligt kreativt udtænkte boss-kampe i Shattered Dimensions, og for det tredje får du langt mindre spil for pengene end i Shattered Dimensions. Det er tre vigtige skridt tilbage for Beenox, der synes at have haft lidt for travlt med og måske for få midler til at udvikle denne titel før julehandlen for alvor går i gang. Derudover føles styringen heller ikke så skarp som i Shattered Dimensions, og eksempelvis føler man sig langt mindre sikker, når man flytter Spider-Man rundt med hans spind, hvilket var en uhyre vigtig del af styremekanismen sidste år.

Grafikken er rimeligt, en smule kantede animationer, men de afvikles hurtigt og effektivt, og miljøerne er også pæne - men altså ikke til mere end end middelkarakter. Til gengæld er de animerede mellemsekvenser af virkelig høj klasse. Lyden er langt hen ad vejen rigtig god med effektive lydeffekter under især boss-kampene, og i dialogen optræder blandt andre den tidligere Hollywood-stjerne Val Kilmer - uden at det dog på nogen måde gør spillet til en bedre oplevelse.

Der er i denne anmeldelse blevet sammenlignet meget med Spider-Man: Shattered Dimensions - og med god grund! Spider-Man: Edge of Time er nemlig et tydeligt forsøg på at presse et spil alt for hurtigt igennem, hvilket har kostet på både gameplay og morskabsfaktor. Er du totalt vildt med Spider-Man, vil du muligvis kunne holde spillets monotone kampe ud i et par timer, men for de fleste normalt begavede gamere bør der være langt bedre alternativer - måske sidste års Spider-Man-udgivelse!?