Xbox Live Arcade

God styring
Velfungerende gameplay
God variation af våben
Svag grafik
Kun 24 baner

Tower Defence-spil er som regel spil, hvor man mellem runderne stille og roligt kan planlægge sine strategier, og derefter mest af alt sidde og vente spændt på, om strategien nu også holder. I Orcs Must Die! er dette også en del af temaet, men du får på ingen måder lov til at sidde stille. Og denne kombination fungerer rigtigt godt i nærværende tilfælde!

I Orcs Must Die! er du en troldmand, der med list og magt skal forsvare 24 borge mod invaderende orker og disses allierede. Nærmere bestemt skal du forsvare en portal (The Rift) mod orkerne, og banen slutter, når alle orker er dræbt, eller tilstrækkeligt mange har haft held med at vandre ind i portalen. Banerne er opbygget som små labyrinter, og før hver runde har du en beskeden sum penge, hvormed du kan købe fælder, som du skal  placere strategisk rundt omkring i borgen. Fælderne har en rigtig god variation og spænder fra simple spyd, der skyder op fra jorden eller ud fra væggen, til tjære som sløver orkerne (og dermed gør de andre fælder mere effektive), træstammer der kan rulle over en hel flok af orker eller eksempelvis krudttønder, som kan eksplodere, når du skyder på dem. Du kan også købe soldater, der kan kæmpe sammen med dig, og derudover kan du selv bruge sværd, bue og pil eller forskellige trylleformularer mod fjenderne.

Der er således ikke – modsat i de fleste andre Tower Defence-titler på markedet – tid til at sidde stille, og du skal selv styre din troldmand aktivt under bølgerne af fjender. Efterhånden som du dræber fjender, optjener du flere penge, og du kan nårsomhelst placere nye fælder – både under bølgerne og i pausen mellem dem! Styringen fungerer heldigvis rigtigt godt, og det er nemt at få adgang til de fælder, du ønsker. Før en bane begynder, skal du udvælge et begrænset antal fælder fra dit arsenal – i stil med Plants vs. Zombier – og der er således også her et taktisk element, man skal tænke over.

Banerne kan klares på mange forskellige måder, men en strategi, der virker godt på en bestemt bane, kan sagtens vise sig ikke at være brugbar på den næste, så der skal hele tiden tænkes kreativt. Der er god variation banernene imellem, og borgene er opbygget med blandt andet snoede gange, flere ruter for orkerne, broer og portaler, hvor man har hurtig adgang til fjerntliggende områder af borgen.

Tempoet er højt og ledsages fint af klassisk musik (jeg bemærkede blandt andet en tempofyldt fortolkning af I Bjergkongens Sal fra Peer Gynt), som passer fint til både gameplay, tempo og stressniveau. Underholdningsniveauet er generelt også rigtigt højt, og underbygges af den rige variation fælderne, fjenderne og banerne imellem. Spillet har som nævnt 24 borge (hver med et antal angrebsbølger), og det er måske lig i underkanten desværre. Til gengæld har spillet tre sværhedsgrader (den højeste bliver først tilgængelig, når den midterste sværhedsgrad er klaret), så der er en rimelig holdbarhed alligevel. Efter hver bane bliver man belønnet med kranier, hvormed man kan opgradere sine fælder, så de bliver stærkere eller billigere, og dette simple opgraderingssystem fungerer som resten af spillet enkelt og lettilgængeligt.

Grafikken er ikke af en særlig høj kvalitet. Det gælder både for karakterne, detaljereringsgraden og animationer, men det har heldigvis ikke den helt store indflydelse på den samlede oplevelse. Der er bestemt også noget at komme efter for de mange, som normalt ikke bryder sig om denne genre, idet spillet er langt mere tempofyldt og action-orienteret end andre Tower Defence-titler. Orcs Must Die! er således et frisk pust inden for Tower Defence-genren, som lægger sig lunt i svinget blandt årets download-titler.

Thomas har været spilanmelder på Gamesector siden 2007 og anmelder for det meste spil til Xbox 360. De foretrukne genrer er sport, bilspil, adventure, puzzle, platform, action og RPG (tja, det er vel næsten det hele), men hjertet banker især for de gamle 80'er-klassikere. Favoritspil på Xbox 360: Rayman Origins, Plants vs. Zombies, Tom Clancy's G.R.A.W., Pure, Game Room, Scramble, Limbo, Braid, Trials HD, Just Cause, Burnout Revenge, Raiden Fighters Aces og Pinball Hall of Fame: The Williams Collection.