Gennemført lydside
Et udfordrende spil med masser af levetid
Godt multiplayer
God historie
Kan til tider være ekstremt svært
Køb Dark Souls hos vore partnere:

Aldrig har jeg nydt at dø og fejle så meget! Spillet Dark Souls giver dig tæsk gang på gang, men hver død medfører nye erfaringer og lægger op til, at du griber et problem an fra flere forskellige vinkler. Et mørkt og dystert Dungeon Crawler i bedste kvalitet!

Jeg trækker mit sværd. Foran mig står et fælt udseende monster, dobbelt min størrelse og med et utal af klør, det kan spidde mig med. Det er tredje gang, jeg skal møde denne fjende, og jeg er stærkt besluttet på, at denne gang skal bæstet falde for mit sværd, frem for at jeg ender som en snack for dets glubske gab. Jeg angriber med sværdet højt hævet og med hænderne tæt knyttet omkring min controller. Jeg fejler. Jeg dør en horribel død. Men selv om det ikke lykkedes mig at besejre monsteret, gjorde jeg mig nogle erfaringer og opdagelser, som jeg vil kunne bruge i min næste kamp mod dette yngel af ondskab.

Ovenstående er essensen i Dark Souls. Du vil konstant blive myrdet og dræbt i dine kampe, men hvor dette for mange ville afskrække dem fra at prøve kræfter med Dark Souls, er det her et afgørende element i spilmekanikken. Du vil nemlig, når du bliver slagtet, blive belønnet i form af erfaring. Døden er din læremester, og erfaringen, som du får, kan du bruge til bedre at forstå udfordringen foran dig og hvorledes, du nu skal gribe den an. Og når du endelig overkommer blokaden, om det er et monster, ond ridder eller en særlig fæl fælde, er det enormt belønnende.

Dark Souls foregår i en meget mørk og dyster verden. Så mørk og dunkel, at du næsten, efterhånden som du spiller, kan begynde at mærke en længsel efter solskin og lys. Miljøet er så råt og forskruet, og det bliver kun ”værre”, jo længere ind i spillet du kommer. Men sol og varme må du undvære og lade dig tage til takke med små bål, der fungerer som checkpoints. Her kan du fylde op på ting, din karakter mangler såsom health potions, reparere din ramponerede rustning og spendere dine sjæle samlet fra nedlagte fjender, som fungerer som spillets valuta, når du køber nye evner. Men at sætte sig ved lejrbålet og tage sig et velfortjent pusterum har sin pris. På nær bosserne vil alle monstre nemlig vende tilbage efter dit hvil. Derfor skal du tænke taktisk over, hvor og hvornår du tager en pause omkring dit lille bål. Og taktik og strategi er essentielt i Dark Souls. Vælter du bare frem og forsøger at slå vildt og ukontrolleret omkring dig, er døden næsten helt sikker.  Døden giver erfaring, men man mister også alle sine opsamlede sjæle, som du dog kan opsamle igen ved at bevæge dig hen til, hvor du sidst døde. Det kræver dog, at du kan undgå eller besejre, hvad end der måtte have nedlagt dig til at begynde med.

Føler du dig for alene og fortabt i dette dybt sorte spilunivers, kan du lette smerten ved at spille online. Her vil du se de andre spillere i form af spøgelser, som bevæger sig rundt. Det er en rigtig god måde at give dig en følelse af socialt samvær, uden du føler, at dit spil bliver alt for invaderet af andre spillere. Dog åbner multiplayer op for, at andre spillere kan myrde dig, men dette forekom meget sjældent i min gennemgang af spillet. Det er næsten umuligt at komme igennem spillet uden multiplayer, og det ville være en kæmpe fejl ikke at drage nytte af de fordele, som multiplayer-delen kan tilbyde spilleren.

Ud over Souls er der i Dark Souls endnu en vigtig ressource, der er ekstremt værdifuld; Humanity, som lader dig genopstå som menneske, tilkalder andre hjælpsomme spøgelser, bærer på flere health potions og andre meget hjælpsomme ting. Endnu en ting, som er vigtig i Dark Souls, er kampsystemet, som opleves som en velpoleret mekanisme. Du er aldrig bundet til én bestemt rolle, da du får mulighed for at skifte fra kriger til magiker m.m. Det skal du bruge til at tilrette din kampstil til de forskellige situationer, og det giver et varieret og udfordrende gameplay . De forskellige roller er godt balanceret, således at det ikke giver en masse fordele at vælge én særlig rolle. De forskellige evner giver forskellige fordele i forskellige situationer, og det er op til dig som spiller at regne ud, hvornår de skal tages i brug for at overleve. Du vil i starten føle, at sværhedsgraden er en smule overdrevet, men denne bliver udlignet, efterhånden som du samler bedre udstyr og stiger i Level.

Endnu en ting, som er særligt for Dark Souls, er dets spillere. Du får ingen hints, ingen hjælp og ingen strategiløsninger fra selve spillet. Det må du finde i fællesskab på forummer og hjemmesider med andre medspillere. Der er en masse meget aktive hjemmesider relateret til spillet med mulighed for at udveksle ideer og få hints. Det giver en fornemmelse af at være på en episk quest med en masse mennesker rundt omkring i verden, og det er en fornøjelse at opleve.

Selv om spillets sværhedsgrad er med til at definere og gøre spillet til den fantastiske oplevelse, det er, så vil du dog uundgåeligt komme ud for, at det bliver en tand for svært. Særligt hvis du ikke drager brug af multiplayer. Det eneste alternativ du har til multiplayer, hvis du virkelig sidder fast et bestemt sted i spillet, er at farme souls fra fjender, du før har besejret i et område, du allerede kender. Dette er tidskrævende og ikke særligt spændende.

Lydsiden af Dark Souls er genial. Lyden af et monster, der brøler fra skoven til din side, får det til at løbe koldt ned ad ryggen på dig og får dig til at fare sammen i et spjæt, når et ulvelignende hyl skærer sig gennem natten. Ligeledes er grafikken en fryd. Det hele er flot, og lavet i en ekstremt dunkel og eksklusiv stil.

Dette er uden tvivl et spil, du ikke må gå glip af. Med det udfordrende, sadistiske og imponerende gameplay, grafik og lyd er Dark Souls en episk rejse gennem et mareridtsunivers - krydret med små lys af håb. Tag udfordringen op og anskaf dig dette spil, som helt sikkert vil få en æresplads blandt dine spil og minder.

Om Benjamin Christensen