Samme gamle formel holder stadig
Mange mange timers underholdning
Krav om at være online
Ressourcekrævende
Stjæler al din tid
Køb Might & Magic: Heroes VI hos vore partnere:

Så er det blevet tid til at banke rusten af ringbrynjen og få støvet de ildspyende drager af. Der er jomfruer, der skal reddes, borge der skal brændes og onde kræfter, der skal efterlades i en rygende bunke af aske og knogler. Grib morgenstjernen og klap visiret ned, for Might & Magic: Heroes VI er ankommet.

Den skarpe læser vil have lagt mærke til, at noget har ændret sig. Nu hedder det ikke længere Heroes of Might & Magic, men Might & Magic: Heroes. Heldigvis er der ikke ret meget andet, der har ændret sig. Det er stadig den samme gamle, men mægtigt magiske, formel, som Ubisoft har hevet op af posen.

Den samme gamle historie
Heroes VI er, som sine forgængere, et turbaseret strategispil i en traditionel fantasiverden med prinser, prinsesser, trolde og drager. Spillet foregår i landet Ashan, hvor Hertug Slava bliver myrdet og efterlader sig fem efterkommere. Hver af disse efterkommere har hver deres egen kampagne i spillet, og de kan gennemføres i valgfri rækkefølge. Selve historien er dog forholdsvis triviel og uinteressant og tjener mest til bare at sætte baggrunden for spillet.

Den centrale del af Heroes VI udspiller sig på det strategiske kort. Her har du en gigantisk oversigt, der repræsenterer hele Ashan, og det er her, du sender din helt (eller helte) ud for at udforske og erobre verden. Overalt er der byer, der skal erobres, ressourcer der skal udvindes, monstre der skal nedkæmpes og magiske ting og opgraderinger, der skal opdages. Udforskningen af dette gigantiske kort er turbaseret, og din helt har kun et begrænset antal bevægelsespoints at gøre godt med, før det er computerens tur. Du vil lynhurtigt opdage, at strategi og forsigtighed er nøglen til succes, for hvis du bare moser derudaf med din helt og hele hæren, så vil modstanderne lynhurtigt løbe om hjørner med dig og stjæle de ressourcer og byer, du allerede har erobret.

Skakspil med trolde og drager
Når du støder ind i monstre eller modstandere på kortet, så skifter spillet over til det taktiske kort, hvor selve slaget skal afgøres. Her foregår det hele efter den samme skakspilslignende formel, som har været Heroes-seriens vartegn gennem 15 år. Som noget nyt har din helt kun en støttefunktion på sidelinjen i disse slag, hvor den hjælper din hær med angreb og trylleformularer. Hvis du ikke magter taktikken i disse slag, eller du blot er ivrig efter at komme videre ud over stepperne, så kan du vælge i stedet at lade computeren afgøre udfaldet af kampen for dig.

For at din hær kan vokse og komme til at bestå af stadigt flere fantasifulde enheder (eller skakbrikker), skal du erobre land og høste ressourcer. I forhold til tidligere er ressourcemodellen mindre kompliceret i Heroes VI, hvor antallet af ressourcer er blevet skåret ned fra syv til fire. Til gengæld er der tilføjet moralske valg mellem godt og ondt, der giver adgang til forskellige fordele, og der er kommet et nyt system, hvor man hele tiden optjener Dynasty-points, som man kan bruge til at købe nye ting og kræfter for. Desværre kræver Dynasty-systemet, at du konstant er tilsluttet internettet gennem et nyt ”Conflux”-system, hvilket virker helt hul i hovedet, da Heroes VI ellers er et af de spil, der er mindst afhængige af en internetforbindelse. Hvad er for eksempel ideen med at miste en times fremskridt i en kampagne mod computeren, fordi katten kom til at vælte routeren på gulvet?

Det er muligt at spille Heroes VI mod andre online, men det er bare forbandet svært at se nogen mening med det. Når et enkelt spil tager mange, mange timer at komme igennem, så gør det også spillet voldsomt uegnet til at spille mod tilfældige modstandere på nettet. Men i det mindste så er muligheden der. Hvad der så er langt mere brugbart, er de ”custom maps”, som lader dig spille simulerede multiplayerspil mod computeren, og som snildt også kan bruges til at søge nye udfordringer om mange uger, når du er blevet færdig med alle fem kampagner.

En værdig efterfølger
Vi blev bestemt fanget af magien i Heroes VI. Den gamle formel er der ikke pillet ret meget ved, men det virker. Alting er mere eller mindre ved det gamle, men stadig har Heroes VI den der magiske effekt, hvor du bare ikke kan stoppe, men må blive ved …. Bare en tur til. Vi har kun mindre klagepunkter til spillet, blandt dem har vi allerede nævnt kravet om altid at være online, men spillet er også ramt af urimeligt lange ventetider, mens computeren beregner sit næste træk. De store krav til PC-ressourcer, som Heroes VI stiller, hvor selv nyere computere er tvunget til at have grafikdetaljerne skruet kraftigt ned, undrer os også en del. Men de positive ting ved Heroes VI opvejer de negative mange gange om igen. Hardcore Heroes-veteraner vil måske rynke på næsen over de ting, der er blevet simplificeret en smule denne gang, men i den sidste ende er der ingen tvivl om, at Heroes-serien har fået en værdig fortsættelse. Den tvivl, der måtte have været om, hvorvidt spilkonceptet stadig holdt, er godt og grundigt blevet gjort til skamme.