Flot skift mellem spil og legetøj
Velfungerende børnespil
God multiplayer
Ensformigt
Yderst simpelt
Køb Skylanders: Spyro’s Adventure hos vore partnere:

At have et manisk samlergen er vist noget, de fleste gamere har – se blot på spil som Pokémon, der direkte henvender sig til denne kroniske mani hos os gamere. Activision, der tidligere har udgivet en hel del spil med særpræget tilbehør (f.eks. guitarer og trommesæt) kombinerer nu samlermanien med endnu mere særpræget tilbehør. Resultatet er Skylanders: Spyro’s Adventure, der til trods for, at det helt åbenlyst er designet til at tømme din sparegris, faktisk er ganske fornuftigt.

Gotta buy ’em all!

Lad os få det på plads med det samme, hvis du ellers skulle være et splitsekund i tvivl: Skylanders er for børn. Og spillet står et eller andet sted på den hårfine grænse mellem at være et stykke legetøj og et computerspil. Er det legetøj med et smart spil, eller er det et spil med tilhørende smart legetøj? Nok mest det sidste. Under alle omstændigheder består grundpakken af Skylanders af tre plastikfigurer af tre forskellige væsener, en såkaldt ”Portal of Power” og selve spillet Skylanders.

Hele grundkonceptet er faktisk ret enkelt – placer en figur på din Portal of Power og få sekunder senere dukker figuren op i spillet. Der er 32 forskellige figurer (og her kan du så, se hvordan spillet vil tømme din tegnebog, for de andre figurer skal naturligvis købes i løs vægt), der hver hører til en af otte forskellige elementklasser. Klassen, som væsenet tilhører, definerer hvilke typer af angreb, styrker, svagheder og specielle egenskaber, væsenet har i selve spillet.

Du kan altid skifte det væsen ud, som du spiller. Det er omtrent så enkelt, som det overhovedet kan blive: Fjern plastikfiguren fra din Portal of Power og sæt en anden på i stedet for. Fem sekunder senere har du skiftet figur i spillet. Dette benytter spillet sig naturligvis rigtigt meget af, med specielle områder, hvor det gælder om at have et væsen af det rette element for at åbne op for låste skatte eller for at få en betydelig bonus. Spilleren opfordres derfor meget tydeligt til at investere i flere figurer til spillet.

Smart nok, så fungerer væsenerne på alle spillets platforme, så man kan bytte og låne dem til sine venner – faktisk kan du overføre væsenet til andre spilleres spil, komplet med de egenskaber og færdigheder, som du har låst op for i dit eget spil. Det er temmeligt smart, selv om samle-idéen måske nok går lidt af konceptet, idet man allerede nu ”bare” kan købe samtlige Skylander-figurer, som man gider eje i sin lokale spilbutik.

Så lad os bare slå fast, at selv om det naturligvis er helt åbenlyst profitmaksimering fra udviklerens side, så fungerer legetøjsdelen af Skylanders faktisk rigtig godt – i hvert fald bedre, end vi havde frygtet, da vi først hørte om selve idéen. Så hvordan ser det ud med spillet?

Simpelt, men velfungerende
Spyro har ikke rigtigt haft vind i sejlene siden de gode gamle PlayStation-dage (dengang hvor det ikke var nødvendigt med et tal efter ”PlayStation”), men Skylanders er desværre ikke et hop tilbage til de originale Spyro-spil. Tværtimod. Spillet kan bedst beskrives som et ekstremt simpelt actionrollespil, der godt nok byder på nogle meget enkle platformselementer og nogle, om muligt, endnu simplere puzzles. Har man in mente, at dette spil er halvt legetøj, og at dets primære målgruppe er børn, så er det nok ramt mere eller mindre plet i, hvad målgruppen ønsker sig.

Selve plottet i spillet er så banalt og enkelt, at det kunne være taget direkte fra en Disney Channel-tegnefilm (*host* uden at vi skal gøre os til eksperter i den slags) – der er de gode Skylanders (de 32 forskellige væsener) og de gode Portal Masters, der holder fred i hele Skyland-kongeriget. Men en dag dukker den onde Portal Master Kaos op, og han skal naturligvis have en pokkers masse klø, som du skal stå for at uddele. Det er med andre ord ikke et plot, der med fantastiske twists og overraskende karakterudvikling vil holde dig vågen hele natten.

Din opgave er at styre den Skylander, som du har sat på din Portal of Power gennem nogle store (og ekstremt lineære) levels, alt imens du løser simple puzzles og nedkæmper en vifte af forskellige fjender. Der er også nogle evigt tilstedeværende stakkels får, som man kan brænde, smadre og myrde så mange gangem man har lyst til. Spillet byder på co-op multiplayer, så man kan mishandle de stakkels får sammen med en kammerat.

Rollespilselementerne består af et simpelt level-system fra level 1 til 10. Hvert monster, du dræber, smider nogle ”experience orbs”, som du skal indsamle for langsomt at stige i level. Dertil kommer, at du kan samle forskellige skatte op, hvoraf nogle enkelte kan give dig lidt bedre stats – såsom mere liv eller muligheden for at give mere skade. Hver Skylander har desuden en ”unik” mission, som man kan løse for at låse op for ekstra godter til netop det væsen. Det er ret simpelt, men alligevel med nok indhold til at holde vores unge testpanel underholdt – ikke mindst fordi de konstant kan skifte mellem de forskellige figurer.

Grafisk er spillet faktisk overraskende flot - i hvert fald hvis man tager standarden i andre børnespil i betragtning. Omgivelserne er godt nok ikke voldsomt varierede, men de er ganske nydelige, og selv om de enkelte objekter måske ikke er voldsomt detaljerede, så er det samlede indtryk stadig positivt. De forskellige Skylanders er dog ganske trofast gengivet i spillet, hvilket var det absolut vigtigste for vores testpanel. Det er næppe grafikken, der vil være det store samtaleemne, når der bliver spillet Skylanders hjemme i stuen efter skole.

Skylanders, som vi egentlig havde forberedt os på skulle have en seriøs bredside, er faktisk slet ikke så dårligt endda. Ja, spillet er simpelt og ja, det er helt tydeligt henvendt til børn, men det fungerer, og med bare en håndfuld Skylander-figurer er der rigtig meget underholdning for spillets målgruppe. Alt i alt en snusfornuftig kombination af legetøj og computerspil.